News > All News

  1. Google-EU.jpg
      News

    Maakt Google misbruik van zijn dominante positie in de digitale reclamemarkt?

    • 21-06-23

    Volgens de Europese Commissie heeft Google mogelijks de diensten die het aanbiedt aan uitgevers en adverteerders om advertentieruimte op het web te kopen en verkopen, gebruikt om zijn eigen advertentie-uitwisselingsplatform "AdX" te promoten.

      Data & Technology
    Lees meer over "Maakt Google misbruik van zijn dominante positie in de digitale reclamemarkt?"
  2. welcome new member.jpg
      News Announcement

    UBA verwelkomt 4 nieuwe leden: GS1, Kiabi, Deloitte en Ipsos

    • 19-06-23

    UBA biedt verschillende types lidmaatschap aan: er zijn formules voor merken-adverteerders, mediabedrijven en expertisepartners. Vandaag telt onze community maar liefst 375 bedrijven.

    Lees meer over "UBA verwelkomt 4 nieuwe leden: GS1, Kiabi, Deloitte en Ipsos"
  3. effectiveness Media Date.jpg
      News

    De vergeten 92% van marketing effectiviteit

    • 19-06-23

    Marketing Effectiveness, een hot topic op de agenda van de UBA Media Date op 31 augustus. Aan de hand van de traditonele kijk op marketing, namelijk een opsplitsing tussen onderzoek, strategie en tactiek, legt Mark Ritson enkele pijnpunten bloot die de effectiviteit van marketing belemmeren én hoe u als adverteerder hiermee kan omgaan. 

      Media
    Lees meer over "De vergeten 92% van marketing effectiviteit"
  4. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat maakt een merk succesvol?

    • 15-06-23

    Aan het woord, Evert Van den Broeck van Wunderman Thompson. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Hoe identificeer en bouw ik een sterk merk?"

    Brand Strategy 3 playbutton

      Brand Strategy
    Lees meer over "Wat maakt een merk succesvol?"
  5. Data-specialist-Marketing.jpg
      News Insight

    Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?

    • 15-06-23

    Ontdek drie belangrijke learnings die zijn voortgekomen uit de UBA Expert Community Data & Technology van 9 juni. Er werd gesproken over rollen, wendbaarheid in data governance en het gebruik van gegevens in marketingteams.

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe organiseert u een datagedreven marketingteam?"
  6. UBAEC7Juni In-housing.jpg
      News Survey

    Talent aantrekken is de grootste barrière voor in-housing

    • 12-06-23

    Als adverteerder moet u een keuze maken; uw marketingactiviteiten in-house organiseren of kiezen voor outsourcing. Beide opties hebben zowel voor- als nadelen. Maar wat zijn de huidige trends in de markt? Hoe kan u als adverteerder uw slaagkansen vergroten? Ontdek de resultaten van een UBA-fma onderzoek en de interessante inzichten van de UBA Expert Community van 7 juni.

      Media
    Lees meer over "Talent aantrekken is de grootste barrière voor in-housing"
  7. Online shopping
      News

    E-commerce: de beste manier om de technologische revolutie te omarmen

    • 09-06-23

    In de steeds evoluerende digitale wereld van E-commerce is het van essentieel belang om de juiste strategieën te hanteren om succesvol te zijn. Greet Dekocker, Managing Director van BeCommerce/SafeShops, de Belgische E-commerce federatie, geeft enkele tips voor webshopondernemers.

    Lees meer over "E-commerce: de beste manier om de technologische revolutie te omarmen"
  8. influencer-market-study-belgium.jpg
      News Survey

    De impact van influencers blijft erg belangrijk in België

    • 08-06-23

    Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact maar zorgen tegelijkertijd ook voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool en de handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.

      Content
    Lees meer over "De impact van influencers blijft erg belangrijk in België"
  9. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe de consument bereiken via de brievenbus?

    • 07-06-23

    Aan het woord, Tatjana Raman van Bpost. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe krijg ik met mijn merk rechtstreeks toegang tot mijn consument?"

    Direct Mail 3 Playbutton

      Media
    Lees meer over "Hoe de consument bereiken via de brievenbus?"
  10. EC26/5 Summary.jpg
      News

    Lokale media geven inzicht in hun datastrategie

    • 05-06-23

    In een snel veranderend reclamelandschap is een grondige kennis van data en datavaardigheden nodig om de concurrentie voor te blijven. Op 26 mei vond een belangrijke Expert Community plaats waarbij 6 mediabedrijven hun expertise deelden en inzicht gaven in hoe zij adverteerders het best kunnen assisteren in hun datastrategieën en doelstellingen.

      Media
    Lees meer over "Lokale media geven inzicht in hun datastrategie"
  11. Sustainability study WFA Kantar.jpg
      News

    Marketing als motor voor duurzame verandering

    • 05-06-23

    Marketing gaat niet snel genoeg als het gaat om duurzaamheid, zo blijkt uit een nieuwe studie van de World Federation of Advertisers (WFA) in samenwerking met Kantar's Sustainable Transformation Practice. Om de kloof tussen intentie en actie te overbruggen, lanceert de WFA "Sustainable Marketing 2030".

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Marketing als motor voor duurzame verandering"
  12. Media tarieven
      News

    Mediatarieven blijven stijgen

    • 05-06-23

    Het begrip inflatie hebben we in de macro-economische context van het voorbije anderhalf jaar meermaals gebruikt. De algemene kost van goederen en diensten is gestegen, en daar hoort ook de kost van media bij. Het belang van mediaprijzen in de gaten te houden kan niet worden onderschat: duurdere reclame betekent dat we met minder middelen dezelfde bedrijfsdoelstellingen moeten blijven behalen. Hieronder een overzicht van hoe de mediaprijzen zijn geëvolueerd en zullen evolueren in het komende jaar.

      Media
    Lees meer over "Mediatarieven blijven stijgen"
  13. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe creëert u waarde via data?

    • 02-06-23

    Aan het woord, Edwyn Gielen van Numberly. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe kan ik data inzetten voor doeltreffende marketing?"

    Performance Marketing 3 Playbutton

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Hoe creëert u waarde via data?"
  14. Online shopping
      News

    De lancering van 'Empowering your E-commerce'

    • 29-05-23

    De UBA lidbedrijven kwamen expliciet met de vraag naar opleidingen en advies rond E-commerce. Met dit initiatief willen we tegemoet komen aan de noden van onze leden en hen helpen groeien in dit thema. Dit zowel voor bedrijven die hun eerste stappen zetten in E-commerce als bedrijven die al langer online verkopen.

    Lees meer over "De lancering van 'Empowering your E-commerce'"
  15. Michel Mersch - CEO Nestlé.jpeg
      News Announcement

    Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux, juryvoorzitter van de Belgian Marketing Awards 2023

    • 24-05-23

    Naar goede gewoonte zal ook dit jaar een ‘captain of industry’ de jury van de Belgian Marketing Awards voorzitten. Het gaat om Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux. Daarnaast telt de jury 12 marketingprofessionals met diverse achtergronden.

    Lees meer over "Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux, juryvoorzitter van de Belgian Marketing Awards 2023"
  16. Felipe 830x550.png
      News

    Hoe beoordeelden de deelnemers de UBA Trends Day 2023?

    • 23-05-23

    Bijna 1.400 professionals genoten van een inspirerende dag in Paleis 12 van Brussels Expo. Graag delen wij met u de voornaamste resultaten uit de tevredenheidssurvey. 

    Lees meer over "Hoe beoordeelden de deelnemers de UBA Trends Day 2023?"
  17. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Welke zijn de meest voorkomende e-commerce modellen?

    • 22-05-23

    Aan het woord, Kristof Bossuyt van iO. Deze video maakt deel uit van de UBA Training 24/7 video-opleiding "Wat zijn de uitdagingen en trends in e-commerce?"

    E-commerce basics 4 playbutton

    Lees meer over "Welke zijn de meest voorkomende e-commerce modellen?"
  18. Open space - working together
      News

    5 praktische tips om het beste uit uw agency te halen

    • 19-05-23

    De stijgende complexiteit van het marketing- en communicatielandschap gaat heel vaak samen met een stijging in het aantal agentschapspartners die bedrijven aanspreken voor het creëren en implementeren van hun plannen. Hoe haalt u het beste uit deze samenwerkingen? 5 praktische tips helpen u op weg.

    Lees meer over "5 praktische tips om het beste uit uw agency te halen"
  19. Online shopping
      News

    Belgen blijven massaal online kopen

    • 17-05-23

    De meest recente resultaten van de BeCommerce Market Monitor tonen aan dat er het voorbije jaar 22% meer online gekocht werd dan in 2021. 8,5 miljoen Belgen shopten in 2022 online. Er werden in totaal 170 miljoen online aankopen genoteerd die een waarde van 14,7miljard euro vertegenwoordigen.

      Research & Insights
    Lees meer over "Belgen blijven massaal online kopen"
  20. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat zijn de kanalen en tactieken om de awareness van uw merk te vergroten?

    • 15-05-23

    Aan het woord, Clo Willaerts, Digital Marketing Expert. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe de customer journey benutten voor digital marketing"

    Customer Journey 2 Playbutton

      Brand Strategy
    Lees meer over "Wat zijn de kanalen en tactieken om de awareness van uw merk te vergroten?"
  21. AttentionInMedia3.jpg
      News

    Zijn reach curves waardeloos geworden?

    • 12-05-23

    Onder de provocerende titel “Reach curves gone rogue” presenteerde Karen Nelson-Field van Amplified Intelligence (AI) op 12 april haar inzichten tijdens een WFA “Spotlight” webinar. Als u “gone rogue” tracht te vertalen, krijgt u zoiets als “op het verkeerde spoor, een schurk geworden, corrupt...” en een aantal andere minder fraaie uitdrukkingen die wijzen op een ernstig probleem. Wel, na deze uitstekende uiteenzetting begrijpen we dat Karen misschien wel een punt heeft.

      Media
    Lees meer over "Zijn reach curves waardeloos geworden?"
  22. Conscious advertising.jpg
      News

    Bewust zijn van ons handelen in digitale reclame: consciousness (3/3)

    • 11-05-23

    Dit is het laatste deel van de trilogie over de evolutie van digitale media. Van een periode "waarin alles mocht" (chaos) zijn we geëvolueerd naar een periode van uiterste voorzichtigheid (cautiousness), die heeft geleid tot de uitsluiting van heel wat content creators  die nochtans een goede weerspiegeling zijn van de diversiteit in de samenleving.

      Media
    Lees meer over "Bewust zijn van ons handelen in digitale reclame: consciousness (3/3)"
  23. Data Protection Guide - visual
      News Charter & Guideline

    De lancering van de UBA Data Protection Guide

    • 08-05-23

    De UBA Data Protection Guide is een leidraad die marketeers en merken helpt om het vertrouwen van hun klanten te versterken door middel van transparante en respectvolle gegevensbescherming. 

      Data & Technology
    Lees meer over "De lancering van de UBA Data Protection Guide"
  24. TD23.jpg
      News

    Een zeer geslaagde UBA Trends Day met bijna 1.400 deelnemers

    • 02-05-23

    Op donderdag 27 april verwelkomden we bijna 1.400 professionals in Paleis 12 van Brussels Expo voor de UBA Trends Day. We kijken terug op een zeer geslaagde editie.

    Lees meer over "Een zeer geslaagde UBA Trends Day met bijna 1.400 deelnemers"
  25. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week

    Hoe kan u data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?

    • 02-05-23

    Aan het woord, Florent Diverchy van Produpress. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe kan ik data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?"

    Playbutton

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe kan u data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?"
  26. Right Price.jpg
      News

    Hoe bepaalt u de juiste prijs?

    • 26-04-23

    Bepaalde bedrijven slagen erin om hogere prijzen aan te rekenen dan hun concurrenten, terwijl hun producten niet noodzakelijk technologische superioriteit of fundamentele verschillen omvatten. Hoe is dat mogelijk? Ontdek de een Value Pricing Piramide op, die in zes stappen klantenvoordeel bereikt dankzij prijsverhogingen.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe bepaalt u de juiste prijs?"
  27. Febiac.jpg
      News

    FEBIAC: nieuwe reclamecode van kracht vanaf 1 mei

    • 25-04-23

    In samenwerking met het Communicatie Centrum heeft FEBIAC haar code inzake reclame voor motorrijtuigen, hun onderdelen en toebehoren aangepast. De bepalingen van deze code zijn nu aangescherpt. Inzake milieubescherming wordt nu onder meer de bepaling toegevoegd om ook het elektriciteitsverbruik van elektrische voertuigen te vermelden. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "FEBIAC: nieuwe reclamecode van kracht vanaf 1 mei"
  28. Data-Clean-Room-UBA.jpg
      News Insight

    Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken

    • 24-04-23

    Tijdens de Expert Community Data & Technology op 31 maart 2023 benadrukten adverteerders en experts het belang van  Data Clean Rooms in een tijdperk zonder third party cookies.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken"
  29. caution.jpg
      News

    Hoe chaos leidde tot overdreven voorzichtigheid (2/3)

    • 24-04-23

    De reis doorheen de drie begrippen die ons digitaal ecosysteem kenmerken gaat verder. Vorige week spraken we over chaos. Na het chaotische tijdperk, gaan we een periode in uiterste voorzichtigheid : cautiousness.

      Media
    Lees meer over "Hoe chaos leidde tot overdreven voorzichtigheid (2/3)"
  30. Supermarket
      News

    Welke sectoren ondervinden de meeste impact van de hoge druk op de koopkracht?

    • 24-04-23

    De koopkracht staat onder druk en verandert. Verscheidene consumentengroepen passen hun koopgedrag aan en reageren anders in hun bestedingen. Ontdek het unieke inzicht van Gfk en Nielsen in het consumentengedrag.

      Research & Insights
    Lees meer over "Welke sectoren ondervinden de meeste impact van de hoge druk op de koopkracht?"