-
3 tips om waarde te halen uit uw GDPR-project
Over GDPR of General Data Protection Regulation is al veel inkt gevloeid en zijn al tal van events en opleidingen georganiseerd. Toch hebben veel bedrijven nog altijd een slecht gevoel bij deze wetgeving.
Als consument vind ik dit een spijtige zaak, want deze regels zijn er net gekomen om ons en onze persoonlijke data beter te beschermen.
-
UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders
Zowel UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC de Event Client Briefing, een praktische gids voor het briefen van en efficiënt samenwerken met event marketing bureaus.
-
Volgens Zenith gaan de reclamebestedingen met 2,4% stijgen in Europa
Zenith is optimistischer dan Dentsu Aegis Network in zijn laatste voorspellingen wat de reclamebestedingen voor 2017 betreft. Terwijl DAN mikt op een groei van 3,8%, schat het mediabureau van Publicis dat die wereldwijd 4,2% zal bedragen. De stijging zou hetzelfde ritme moeten aanhouden in 2018 en 2019.
-
"Ongerustheid en ontevredenheid bij de adverteerders nemen toe"
Enerzijds biedt de evolutie van digitale mogelijkheden de adverteerders ongeziene kansen om hun publiek beter te begrijpen en te bereiken. Anderzijds werpt de explosie van nieuwe en zeer complexe vormen van fraude een schaduw op het hele ecosysteem van de online reclame. Hoe kunnen merken zich ervan verzekeren dat hun reclame echt zichtbaar is in een veilige omgeving, bij echte mensen van vlees en bloed ? Bij ons kwam de Unie der Belgische Adverteerders vrij vroeg in actie rond deze onderwerpen die ruimschoots aan bod komen in het juninummer van onze Quarterly. Volgens Chris Van Roey, CEO van de UBA, is het een complexe kwestie die betrekking heeft op de hele digitale communicatie.
-
Tekent u ook de nieuwe zelfregulering voor de voedingsindustrie?
In 2012 lanceerden COMEOS, FEVIA en UBA de 'Belgian Pledge'. Met dit engagement verbond de Belgische voedingsindustrie en -handel zich om op een verantwoorde manier reclame te voeren naar kinderen. De nieuwe 'Belgian Pledge 2.0', bouwt hierop verder. De belangrijkste wijziging is een uitbreiding van de online scope naar de sociale media.
-
Google Chrome gaat intrusieve reclame blokkeren
Google bevestigde dat zijn browser Chrome vanaf begin 2018 zal stoppen met reclame (met inbegrip van zijn eigen advertenties) te verspreiden die de normen van de Coalition for Better Ads niet respecteert. Om de uitgevers te helpen zich aan deze verandering aan te passen, creëerde Google een tool die kan controleren of de advertenties op hun sites strijdig zijn met de nieuwe normen.
-
Alles over wereldwijde digitale trends
Het is een van de meest volledige internationale studies over het onderwerp. Zoals elk jaar sinds 2001 publiceerde Mary Meeker, Partner van het beleggingsfonds Kleiner Perkins Caufield & Byers, zijn ‘Internet Trends’ verslag dat gewijd is aan de digitale trends overal ter wereld. Een van de door Meeker bevestigde trends is dat Google en Facebook samen 85% van de groei van de digitale reclame vertegenwoordigen. Volgens het verslag ligt de kracht van het duo in hun formaten (meer bepaald video) en in hun vermogen om internauten naar de winkels te krijgen om ze daar dan te volgen.
-
"Life before 50 is just a warming up". Samenvatting van 'The Lab' over babyboomers.
50+ zal de komende jaren exponentieel toenemen. Ook, en misschien zelfs vooral voor marketeers, zal het begrijpen van deze doelgroep op basis van demografie, economie en psychologie cruciaal blijken.
Daarom organiseerde UBA The Lab, “Babyboomers zijn (nog) geen senioren”. Ann Viaene, CMO Armonea; Filip Lemaitre, CEO The Silver Ones; Laurence Festraets, uitgever Plus Magazine en Diana De Cat van Roularta Research faciliteerden de sessie met interessante insights. De presentaties zijn voor UBA-leden beschikbaar.
-
CIM Radio: Radio 2 versterkt zijn leiderspositie
De eerste golf van de CIM Radiostudie 2017, gevoerd door GfK, is verschenen. Nummer een aan Nederlandstalige zijde is en blijft Radio 2 die zijn marktaandeel versterkt van 28,6 naar 31,35% op de bevolking 12+. Dat is het hoogste marktaandeel voor de zender in vier jaar. Het VRT-station bereikte 1.339.800 luisteraars op een gemiddelde dag (versus 319.000 tijdens de vorige golf) en zag ook zijn luisterduur fiks toenemen (van 258 naar 271 minuten). -
ROI ‘traditionele’ media markant hoger dan ROI digitale media
Tijdens een evenement van VAR-VRT, presenteerde Guy Brusselmans, partner bij Bain & Company, zijn spraakmakende en met onderzoek onderbouwde stelling: de ROI van traditionele media is markant hoger dan die van digitale media.
-
GDPR Frequently Asked Questions
In dit document bundelden we voor u de meest gestelde vragen over GDPR.
- Wat is de GDPR en waarom is het belangrijk voor bedrijven?
- Enkele termen uitgelegd
- Hoe ga ik tewerk om GDPR compliant te worden? Hoe organiseer ik dit concreet in mijn bedrijf?
- Vaak gestelde vragen & goed om weten
- Hoe helpt UBA mij hierbij? Bij wie kan ik terecht voor vragen?
-
GDPR for Marketeers
De General Data Protection Regulation (GDPR) is de nieuwe Europese wetgeving inzake privacy en gegevensbescherming, die van kracht wordt op 25 mei 2018. Deze nieuwe wet is een uitdaging waar veel ondernemingen voor staan.
-
Ook millennials zijn enthousiaste lezers van reclamefolders
Uit een enquête, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Profacts, in opdracht van BD myShopi blijkt dat anno 2017 92% van de Belgen reclamefolders leest. BD myShopi maakt dit bekend in de resultaten van haar jaarlijkse “Door to Door Impact Survey”, een bevraging naar de reclamefolders en gratis pers die het bedrijf wekelijks aan 4,5 miljoen Belgische huishoudens bezorgt.
-
Content Marketing Briefing template
Content marketing is een specifieke discipline en een briefing aan een agentschap zit dan ook anders in elkaar dan een briefing voor een campagne of een event. Om content marketing bureaus optimaal te kunnen briefen en hun expertise optimaal te benutten, kunt u nu gebruik maken van deze ‘Content Marketing Briefing template’, een praktisch werkdocument.
-
Ad Tech, mystery or monster? Lees de blog van Bob Hoffman
Tijdens de WFA (World Federation of Advertisers) Global Marketer Week, die dit jaar plaatsvond in Toronto, liet Bob Hoffman opnieuw van zich horen. Ditmaal met een uitgesproken opinie over “Ad Tech”, die we u niet willen onthouden.
We kennen Bob Hoffman, befaamd reclameman en schrijver van het best verkopend boek over reclame op Amazon, van de UBA Trends Day in 2015. Hij sloot de dag toen af met een provocerende redevoering over “The Golden Age of Bullshit”. Hij gaf zijn ongezouten maar tegelijkertijd prikkelende mening over de reclamewereld van vandaag en de uitspraken van reclame-experts.
Lees zijn uitgesproken betoog over “Ad Tech”:
-
UBA neemt het Ad Fraud fenomeen in België onder de loupe
Adverteerders zijn vandaag erg bezorgd over hun online advertentiebestedingen. Het vertrouwen in het medium is aan het wankelen gebracht door verschillende evoluties: gebrek aan brand safety, beperkte viewability, gebrekkige metingen, enz... Ook de online advertentiefraude staat hoog op de agenda.
-
UBA Academy Talks: Influencers, door Carole Lamarque
"Influencer marketing is trending. Dat kun je zelfs letterlijk nemen. In Google Trends krijgt het begrip het label ‘Breakout’, wat betekent dat de wereldwijde interesse in influencer marketing de afgelopen tijd met meer dan 5000% is gestegen. Maar niet alle informatie die je online vindt, is relevant. Want wat in Amerika werkt, geldt niet zomaar in Europa. En al helemaal niet in kleine markten zoals de Belgische of de Nederlandse. Daarom schreef ik dit boek."
-
Europees consumentenklimaat op hoogste niveau in 9 jaar
De positieve trend bij de Europese consument zet zich tijdens het eerste kwartaal van 2017 door. Nadat het consumentenklimaat in december 2016 tot zijn hoogste niveau was gestegen sinds januari 2008, stond het voor de 28 EU-landen door een verdere stijging van 2 punten, tegen februari op een recordhoogte van 19,9 punten en klokte uiteindelijk af op 18,9 in maart. Dit is één van de resultaten van de GfK-studie naar het consumentenklimaat in Europa voor het eerste kwartaal van 2017.
-
UBA Academy Talks: Stakeholder Engagement, door Kristin Verellen
Stakeholder engagement staat voor de kunst om vertrouwen, input, draagvlak, buy-in en engagement te creëren bij stakeholders.
-
Briefing template The Client Brief
ACC/UBADeze template vormt een nuttige handleiding voor het opmaken van een volledige en duidelijke briefing.
-
Jonge vloggers verdienen geld om merken te promoten bij tieners, maar maken hen ook reclamewijs!
Populaire Vlaamse vloggers stimuleren andere tieners om kritisch na te denken over subtiele reclameboodschappen. In het kader van het Adlit project zullen tien Vlaamse tienervloggers andere tieners de komende twee weken wijzen op subtiele reclamevormen en –boodschappen. Adlit is een interuniversitair initiatief dat kinderen en jongeren reclamewijs wil maken.
-
Etnomarketeers denken niet productgericht, maar holistisch
Tijdens de UBA Book-it op 28 februari 2017 werd het nieuwe boek “Etnomarketing” van Rachid Lamrabat voorgesteld. De etnische consument is een belangrijke, grote, groeiende doelgroep in de samenleving. In veel marketingstrategieën wordt er (nog) geen rekening mee gehouden. Met dit boek over de moslimconsument richt Rachid zich tot de bedrijfsleiders, marketeers, academici en politici, die de langetermijnstrategie uittekenen voor hun organisatie. In 2016 had namelijk 1 op de 5 consumenten een migratieachtergrond. Wat kan deze nieuwe consument betekenen voor uw bedrijf?
-
UBA en ACC contract voor alle disciplines
UBA en ACC lanceren futureproof contract voor alle disciplines.UBA en ACC Belgium stellen zich beiden tot doel om de samenwerking tussen opdrachtgevers en creatieve bureaus zo optimaal mogelijk te laten verlopen. En die samenwerking begint bij het maken van goede afspraken, samengebracht in een helder en moduleerbaar contract, afgestemd op de noden van beide partijen.
-
Adverteerders geven advies over de ePrivacy wetgeving
Op 25 mei 2018 treedt de 'General Data Protection Regulation' in voege. Deze Europese wetgeving behandelt de problematiek van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens. Daarnaast is er de Europese ePrivacy richtlijn die aan herziening toe is. Europa werkt vandaag aan een politiek akkoord rond deze nieuwe 'ePrivacy Regulation' die eveneens in 2018 van kracht zou gaan. De grote lijnen van deze wetgeving zijn ondertussen bekend. UBA zorgt ervoor, o.a. via WFA, om het standpunt van de adverteerder kenbaar te maken aan de nationale en Europese instanties.
-
UBA Academy Talks: De kunst van het overtuigen, door Fred Colantonio
Hoe kunnen we ons laten inspireren door grote communicatiespecialisten om onze projecten beter te verkopen? Consultant-conferencier Fred Colantonio legt aan de UBA Academy de gemeenschappelijke kenmerken uit die hedendaagse helden delen, tijdens een Masterclass rond het onderwerp (« Selling Ideas »). Hij deelt enkele van zijn lessen.
-
Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau
Een goede vertrouwensrelatie tussen adverteerder en agentschap is de hoeksteen van een geslaagde communicatiestrategie. Open communicatie en transparantie zijn daarbij belangrijke aspecten. Zowel de adverteerder als het communicatiebureau heeft er baat bij regelmatig de samenwerking te evalueren. Zo kunt u tijdig bijsturen waar nodig en processen actualiseren. De UBA heeft een aantal richtlijnen gebundeld voor een constructieve evaluatie. -
Ad Fraud in België: wat denken adverteerders hierover - Executive Forum februari '17
Het standpunt van de Adverteerders
-
Agnès Maqua sprak op de Algemene Vergadering van UBA over 'General Data Protection Regulation'
Tijdens de Algemene Vergadering van maart 2017 lichtte Agnès Maqua, Co-Managing Partner van het advokatenkantoor KOAN, de nieuwe Europese wetgeving over de General Data Protection Regulation (GDPR) toe. Deze wetgeving treedt in werking op 25 mei 2018.
Welke maatregelen u dient te treffen, lijstte Agnès Maqua voor u op u in haar presentatie. -
-
Remuneratiegids
In deze gids vindt u een overzicht van de belangrijkste formules als onmisbaar uitgangspunt voor een geslaagd overleg tussen adverteerder en bureau.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 55
- 56
- 57
- ...
- 61
- Volgende pagina