Knowledge Hub > All News

  1. Open space - working together
      News

    5 praktische tips om het beste uit uw agency te halen

    • 19-05-23

    De stijgende complexiteit van het marketing- en communicatielandschap gaat heel vaak samen met een stijging in het aantal agentschapspartners die bedrijven aanspreken voor het creëren en implementeren van hun plannen. Hoe haalt u het beste uit deze samenwerkingen? 5 praktische tips helpen u op weg.

    Lees meer over "5 praktische tips om het beste uit uw agency te halen"
  2. Online shopping
      News

    Belgen blijven massaal online kopen

    • 17-05-23

    De meest recente resultaten van de BeCommerce Market Monitor tonen aan dat er het voorbije jaar 22% meer online gekocht werd dan in 2021. 8,5 miljoen Belgen shopten in 2022 online. Er werden in totaal 170 miljoen online aankopen genoteerd die een waarde van 14,7miljard euro vertegenwoordigen.

      Research & Insights
    Lees meer over "Belgen blijven massaal online kopen"
  3. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat zijn de kanalen en tactieken om de awareness van uw merk te vergroten?

    • 15-05-23

    Aan het woord, Clo Willaerts, Digital Marketing Expert. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe de customer journey benutten voor digital marketing"

    Customer Journey 2 Playbutton

      Brand Strategy
    Lees meer over "Wat zijn de kanalen en tactieken om de awareness van uw merk te vergroten?"
  4. AttentionInMedia3.jpg
      News

    Zijn reach curves waardeloos geworden?

    • 12-05-23

    Onder de provocerende titel “Reach curves gone rogue” presenteerde Karen Nelson-Field van Amplified Intelligence (AI) op 12 april haar inzichten tijdens een WFA “Spotlight” webinar. Als u “gone rogue” tracht te vertalen, krijgt u zoiets als “op het verkeerde spoor, een schurk geworden, corrupt...” en een aantal andere minder fraaie uitdrukkingen die wijzen op een ernstig probleem. Wel, na deze uitstekende uiteenzetting begrijpen we dat Karen misschien wel een punt heeft.

      Media
    Lees meer over "Zijn reach curves waardeloos geworden?"
  5. Conscious advertising.jpg
      News

    Bewust zijn van ons handelen in digitale reclame: consciousness (3/3)

    • 11-05-23

    Dit is het laatste deel van de trilogie over de evolutie van digitale media. Van een periode "waarin alles mocht" (chaos) zijn we geëvolueerd naar een periode van uiterste voorzichtigheid (cautiousness), die heeft geleid tot de uitsluiting van heel wat content creators  die nochtans een goede weerspiegeling zijn van de diversiteit in de samenleving.

      Media
    Lees meer over "Bewust zijn van ons handelen in digitale reclame: consciousness (3/3)"
  6. Data Protection Guide - visual
      News Charter & Guideline

    De lancering van de UBA Data Protection Guide

    • 08-05-23

    De UBA Data Protection Guide is een leidraad die marketeers en merken helpt om het vertrouwen van hun klanten te versterken door middel van transparante en respectvolle gegevensbescherming. 

      Data & Technology
    Lees meer over "De lancering van de UBA Data Protection Guide"
  7. TD23.jpg
      News

    Een zeer geslaagde UBA Trends Day met bijna 1.400 deelnemers

    • 02-05-23

    Op donderdag 27 april verwelkomden we bijna 1.400 professionals in Paleis 12 van Brussels Expo voor de UBA Trends Day. We kijken terug op een zeer geslaagde editie.

    Lees meer over "Een zeer geslaagde UBA Trends Day met bijna 1.400 deelnemers"
  8. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week

    Hoe kan u data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?

    • 02-05-23

    Aan het woord, Florent Diverchy van Produpress. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe kan ik data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?"

    Playbutton

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe kan u data correct en duurzaam verzamelen, beheren en delen?"
  9. Right Price.jpg
      News

    Hoe bepaalt u de juiste prijs?

    • 26-04-23

    Bepaalde bedrijven slagen erin om hogere prijzen aan te rekenen dan hun concurrenten, terwijl hun producten niet noodzakelijk technologische superioriteit of fundamentele verschillen omvatten. Hoe is dat mogelijk? Ontdek de een Value Pricing Piramide op, die in zes stappen klantenvoordeel bereikt dankzij prijsverhogingen.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe bepaalt u de juiste prijs?"
  10. Febiac.jpg
      News

    FEBIAC: nieuwe reclamecode van kracht vanaf 1 mei

    • 25-04-23

    In samenwerking met het Communicatie Centrum heeft FEBIAC haar code inzake reclame voor motorrijtuigen, hun onderdelen en toebehoren aangepast. De bepalingen van deze code zijn nu aangescherpt. Inzake milieubescherming wordt nu onder meer de bepaling toegevoegd om ook het elektriciteitsverbruik van elektrische voertuigen te vermelden. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "FEBIAC: nieuwe reclamecode van kracht vanaf 1 mei"
  11. Data-Clean-Room-UBA.jpg
      News Insight

    Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken

    • 24-04-23

    Tijdens de Expert Community Data & Technology op 31 maart 2023 benadrukten adverteerders en experts het belang van  Data Clean Rooms in een tijdperk zonder third party cookies.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Data Clean Rooms om targeting en samenwerking te vergemakkelijken"
  12. caution.jpg
      News

    Hoe chaos leidde tot overdreven voorzichtigheid (2/3)

    • 24-04-23

    De reis doorheen de drie begrippen die ons digitaal ecosysteem kenmerken gaat verder. Vorige week spraken we over chaos. Na het chaotische tijdperk, gaan we een periode in uiterste voorzichtigheid : cautiousness.

      Media
    Lees meer over "Hoe chaos leidde tot overdreven voorzichtigheid (2/3)"
  13. Supermarket
      News

    Welke sectoren ondervinden de meeste impact van de hoge druk op de koopkracht?

    • 24-04-23

    De koopkracht staat onder druk en verandert. Verscheidene consumentengroepen passen hun koopgedrag aan en reageren anders in hun bestedingen. Ontdek het unieke inzicht van Gfk en Nielsen in het consumentengedrag.

      Research & Insights
    Lees meer over "Welke sectoren ondervinden de meeste impact van de hoge druk op de koopkracht?"
  14. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat zet u best in het contract met uw bureau?

    • 21-04-23

    Aan het woord, Martine Ballegeer van Pitchpoint. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe selecteer ik mijn bureau en organiseer ik een pitch?"

    Playbutton vid 6

    Lees meer over "Wat zet u best in het contract met uw bureau?"
  15. Effie case - Lay's 3.jpg
      News Video

    Effie Case - Lay's: Lay's Iconic Restaurant Flavors

    • 21-04-23

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 6 oktober 2022 lichtten de 26 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 7 inspirerende cases aanbieden. Gedurende 7 weken laten wij telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Lay's Iconic Restaurant Flavors” van Lay's.

    Lees meer over "Effie Case - Lay's: Lay's Iconic Restaurant Flavors"
  16. Loupe.jpg
      News Survey

    Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2022

    • 17-04-23

    Vorige maand publiceerde UBA, in samenwerking met UMA, de eerste resultaten van de Digital Benchmark 2022. Deze biedt een uitgebreide kijk op de evolutie van het Belgische medialandschap en geeft ook aan hoeveel deze markt waard is. Vandaag is een gedetailleerder rapport beschikbaar.

      Media
    Lees meer over "Het volledige rapport van de Digital Benchmark 2022"
  17. ChaosDEIinmedia.jpg
      News

    De digitale reclamemogelijkheden die hebben geleid tot chaos (1/3)

    • 17-04-23

    Het waarborgen van een groenere planeet aan toekomstige generaties is een uitdaging die de reclamewereld steeds meer aanpakt. Reclame was ooit een wereld waarnaar consumenten streefden. Vandaag moet de consument zich met reclame kunnen identificeren om ermee te willen engageren.

      Media
    Lees meer over "De digitale reclamemogelijkheden die hebben geleid tot chaos (1/3)"
  18. Effie case - Aldi
      News Video

    Effie Case - Aldi: Willie Witlof

    • 16-04-23

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 6 oktober 2022 lichtten de 26 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 7 inspirerende cases aanbieden. Gedurende 7 weken laten wij telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Willie Witlof” van Aldi.

    Lees meer over "Effie Case - Aldi: Willie Witlof"
  19. New members -visual.jpg
      News Announcement

    UBA verwelkomt 11 nieuwe leden waaronder Barry Callebaut, Tomorrowland, Belysse, Digipolitans, Minds&More, WPP

    • 14-04-23

    De UBA community is weer sterk gegroeid. Benieuwd welke bedrijven de UBA community vervoegd hebben? Het zijn Barry Callebaut, Belysse, Novo Nordisk, Primagaz, Tomorrowland, Vlerick Business School, Wellness Pet Company, Digipolitans, Minds&More, Transfer, WPP.

    Lees meer over "UBA verwelkomt 11 nieuwe leden waaronder Barry Callebaut, Tomorrowland, Belysse, Digipolitans, Minds&More, WPP"
  20. The Park Playground-visual UBA wedstrijd.png
      News

    UBA Wedstrijd: Beleef een VR experience voor 5 personen bij The Park Playground

    • 14-04-23

    Altijd eens een VR experience willen doen? Goed nieuws! Dankzij onze samenwerking met The Park Playground, geven we 5 tickets weg voor een VR experience voor 5 personen. Samen met collega's of vrienden kan u ontdekken hoe een VR ervaring echt voelt. Tip: maak er een toffe team building van.

    Lees meer over "UBA Wedstrijd: Beleef een VR experience voor 5 personen bij The Park Playground"
  21. Voedselmarketing kinderen
      News

    Nieuwe regels in de reclamecode voor de voedingssector

    • 13-04-23

    Vanaf juni gelden voor voedingsbedrijven en handelaars nieuwe beperkingen wat bereft marketing gericht op kinderen. Met deze nieuwe reclamecode engageert de Belgische voedingssector zich voor verantwoorde marketing naar zowel kinderen als volwassenen. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuwe regels in de reclamecode voor de voedingssector"
  22. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe de inhoud van een pagina optimaliseren voor zoekmachines?

    • 12-04-23

    Aan het woord, Ariane Ledent van Emakina. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe meer bezoekers lokken met SEO?"

     SEO 5 Play

      Content
    Lees meer over "Hoe de inhoud van een pagina optimaliseren voor zoekmachines?"
  23. Green ad effectiveness.png
      News

    Geloofwaardigheid als motor voor een succesvolle duurzame campagne

    • 03-04-23

    Tweehonderd reclamecampagnes over duurzaamheid. Zoveel werden er tot nu toe getest. Mooi verdeeld over TV, online video en radio. Ze komen van grote en kleine merken uit tien verschillende sectoren. Minder dan één op tien is geloofwaardig (9,7%). Het resultaat toont veel ruimte voor verbetering.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Geloofwaardigheid als motor voor een succesvolle duurzame campagne"
  24. highFive.jpg
      News

    DAT Belgium breidt uit met VRT Max en Sporza

    • 03-04-23

    Na het labelen van alle grote private nieuwstitels van het land is nu de Vlaamse openbare omroep ook aan de beurt.

      Media
    Lees meer over "DAT Belgium breidt uit met VRT Max en Sporza"
  25. Carla Johnson_LinkedIn.png
      News

    Carla Johnson over 'Hoe kunnen we onze merken versterken zonder focus te verliezen?'

    • 03-04-23

    Op 27 april staat Carla Johnson op het podium van de UBA Trends Day in Paleis 12. Benieuwd wat zij te vertellen heeft? We lichten alvast een tipje van de sluier.

    Lees meer over "Carla Johnson over 'Hoe kunnen we onze merken versterken zonder focus te verliezen?'"
  26. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Hoe koppelt u uw communicatiestrategie aan de verschillende stadia van de marketing funnel?

    • 03-04-23

    Aan het woord, Florent Diverchy, Marketing Intelligence Manager bij Produpress. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding "Hoe bouw je een authentieke en doeltreffende communicatiestrategie?"

    Communication Strategy - 4 play

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe koppelt u uw communicatiestrategie aan de verschillende stadia van de marketing funnel?"
  27. Effie Case - Alpro.png
      News Video

    Effie Case - Alpro: This Is Not M*lk

    • 28-03-23

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 6 oktober 2022 lichtten de 26 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 7 inspirerende cases aanbieden. Gedurende 7 weken laten wij telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "This Is Not M*lk” van Alpro.

    Lees meer over "Effie Case - Alpro: This Is Not M*lk"
  28. Vraag van de week - beeld.jpg
      News Vraag van de week Video

    Wat is de impact van reclame in dagbladen en hoe kunnen we deze verbeteren?

    • 27-03-23

    Aan het woord, Bruno Liesse, Senior Consultant bij Polaris. Deze video maakt deel uit van de UBA Traning 24/7 video-opleiding 'Welke rol speelt geschreven pers in een strategisch communicatieplan?'

    Print & newspaper play

      Media
    Lees meer over "Wat is de impact van reclame in dagbladen en hoe kunnen we deze verbeteren?"
  29. CSA-DMA-WFA-GUide.jpg
      Charter & Guideline

    Waarom zet de DSA- en DMA-regelgeving de digitale wereld op zijn kop?

    • 24-03-23

    In aanloop naar de invoering van de nieuwe Europese Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA) maakte de World Federation of Advertisers een gids waarin enkele onopgeloste vragen worden besproken.

      Media
    Lees meer over "Waarom zet de DSA- en DMA-regelgeving de digitale wereld op zijn kop?"
  30. KOTK - Effie.jpg
      News Video

    Effie Case - Kom op tegen Kanker: Jongeren & Roken

    • 23-03-23

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 6 oktober 2022 lichtten de 26 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 7 inspirerende cases aanbieden. Gedurende 7 weken laten wij telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Jongeren & Roken” van Kom op tegen Kanker.

    Lees meer over "Effie Case - Kom op tegen Kanker: Jongeren & Roken"