News & Resources > Research & Insights

  1. MariaDarmi.jpg
      News Survey

    Maria Darmi (CEO Kantar): Duurzaamheid wint aan belang. Hoe op te volgen?

    • 11-01-21

    We beginnen met een verwijzing naar 'The Comprehensive Business Case for Sustainability', een grensverleggende publicatie van de Harvard Business Review uit 2016. De conclusie van het artikel was dat ondernemingen die de grootste focus leggen op duurzaamheid over de hele lijn een aanzienlijk voordeel hadden: van omzetgroei tot winst en cashflows tot lagere schuldenlasten. En in de disruptieve periode na de financiële crisis in 2008 realiseerden ze een groeiende marktkapitalisatie van gemiddeld $650 miljoen per onderneming. Bedrijven die de focus leggen op duurzaamheid zijn veerkrachtiger.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Maria Darmi (CEO Kantar): Duurzaamheid wint aan belang. Hoe op te volgen?"
  2. challenge2021.jpg
      News

    De ondergang van cookies blijft de grootste uitdaging voor de media in 2021

    • 11-12-20

    Tracking cookies zijn stilaan aan het afbrokkelen als gevolg van de groeiende regelgeving op het gebied van dataprivacy. Het feit dat de grootste internetbrowsers deze niet langer zullen ondersteunen speelt hierbij een enorme rol, zo meldt WARC.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De ondergang van cookies blijft de grootste uitdaging voor de media in 2021"
  3. EFFIE.jpg
      News

    13 Awards waaronder 4 Silver voor Effie Awards 2020

    • 11-12-20

    Maar liefst 13 van de 35 ingeschreven cases zagen hun case bij de digitale uitreiking bekroond met een Effie Award. Vier cases mochten een Silver award in ontvangst nemen, de overige gingen naar huis met een Bronzen Effie Award.

      Content Media Research & Insights
    Lees meer over "13 Awards waaronder 4 Silver voor Effie Awards 2020"
  4. cookiekeyboard.jpg
      News

    Gepersonaliseerd adverteren met respect voor privacy

    • 09-12-20

    Het advertentie-ecosysteem is doorheen de jaren sterk gewijzigd. Databeheer wordt vandaag streng gereguleerd en het verkrijgen ervan is niet meer zo vanzelfsprekend. Laat het nu net die data zijn, die het mogelijk maakt om advertenties relevant te maken voor consumenten.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Gepersonaliseerd adverteren met respect voor privacy"
  5. Effie 2020.png
      News

    Maak het Effie Effectiveness Forum en de Effie Awards Ceremony live mee

    • 07-12-20

    Covid-19 zorgt ervoor dat alles anders is. Ook de Effie Awards kiezen voor een digitale uitreiking op 10 december. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Maak het Effie Effectiveness Forum en de Effie Awards Ceremony live mee"
  6. color.jpg
      Survey

    Creëer meer impact op consumentengedrag met de juiste kleur

    • 13-11-20

    Nobelprijs winnaar Kahneman heeft aangetoond dat 95% van de beslissingen die we nemen eerder onbewust zijn, en kleur is daarbij in 85% van de gevallen de dominante factor. Wanneer we als consumenten dus een merk of product beoordelen, speelt kleur daarbij een enorm belangrijke rol. Het werken met de juiste kleuren is de makkelijkste en snelste manier om de resultaten van een bedrijf te doen stijgen. Kleur wordt door het merendeel van de bedrijven echter zwaar onderschat. Door gebruik te maken van de juiste kleurencombinaties en kleurnuances in een merklogo, verpakking, website of advertentie kan je veel meer impact genereren en inspelen op het verlangen en de verwachtingen van de consument.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Creëer meer impact op consumentengedrag met de juiste kleur"
  7. Shopping.jpg
      Survey

    Boost in verkoop van FMCG, verschuiving in kanalen en assortiment

    • 09-11-20

    Tijdens de Expert Community Panels van 21/10 onthulden Nielsen en GfK wat hun de laatste maanden vooral was opgevallen in de sector van de Fast Moving Consumer Goods. Welke invloed had COVID-19 op de verkoop, productcategorieën en kanalen?

      Research & Insights
    Lees meer over "Boost in verkoop van FMCG, verschuiving in kanalen en assortiment"
  8. EFFIE-0001a.jpg
      News

    19 finalisten voor Effie Awards 2020

    • 30-10-20

    Na de jureringsdag op 23 oktober, dingen nog 19 cases mee naar een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. De uiteindelijke winnaars worden bekendgemaakt op 10 december tijdens de Effie Awards Ceremony. De uitreiking van de awards gebeurt tijdens een fysieke ceremonie, met de nodige coronamaatregelen in acht genomen.

      Research & Insights
    Lees meer over "19 finalisten voor Effie Awards 2020"
  9. sender score.jpg
      Vraag van de week

    Wat is een Sender Score?

    • 19-10-20

    Een 'Sender Score' of afzenderscore is een reputatie-beoordeling voor elk IP-adres van een uitgaande mailserver. Mailservers controleren de Sender Score om te beslissen wat ze met de e-mails van die afzender doen en of ze de mails al dan niet als spam classificeren.

      Research & Insights
    Lees meer over "Wat is een Sender Score?"
  10. effie-belgium_logo-4color.png
      Survey

    Hoe minder doelstellingen, hoe beter

    • 19-10-20

    Ideaal voor wie aan zijn marketing effectiveness wil schaven: Effie Worldwide heeft samen met Ipsos een dossier uitgebracht (in bijlage) waarin ze een aantal richtlijnen meegeven om de doeltreffendheid van campagnes te verhogen. Zo geven minder doelstellingen u meer kans op succes.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Hoe minder doelstellingen, hoe beter"
  11. Book it_reeks2020.png
      News Video

    UBA Book It: De Duurzame Belg

    • 12-10-20

    Herbekijk de UBA Book It “De duurzame Belg”, door Wim Vermeulen en prof. Dr. Gino Verleye.

      Research & Insights
    Lees meer over "UBA Book It: De Duurzame Belg"
  12. Rangarajan_Devarajan_2018_January.jpg
      News Survey

    Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan

    • 05-10-20

    We leven in een ‘VUCA-wereld’ vol onzekerheid en verandering, waar ook de rol van Sales wordt uitgedaagd. De toenemende digitalisering, de beter geïnformeerde consument of koper, de opkomst van omnichannel, de noodzaak voor meer differentiatie, enz. maken het veel sales professionals niet makkelijk. Welke uitdagingen ziet Prof. Rangarajan voor de nabije toekomst? In het verleden werkte hij voor de Vlerick Business School, maar sinds enkele jaren is hij verbonden aan de Ball State University in de VS.

      Research & Insights
    Lees meer over "Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan"
  13. Joeri Van Den Bergh_cirkel.jpg
      Survey

    Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19

    • 14-09-20

    Bijna negen op de tien Belgen vinden duurzaamheid vandaag belangrijk in vergelijking met acht op tien Belgen twaalf maanden geleden, zijnde vóór COVID-19. Volgens de tweedelige studie die in juli 2019 en in augustus 2020 uitgevoerd werd door InSites Consulting, kan deze stijging over alle generaties heen worden vastgesteld, waarbij de grootste verandering in attitude genoteerd werd onder de Millennials (+13%).

      Research & Insights
    Lees meer over "Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19"
  14. Eva
      News

    Eva Agten, Telenet is de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community CMI

    • 14-09-20

    Eva Agten is de nieuwe vice-voorzitter van de UBA Expert Community Research CMI. Naar aanleiding van dit voorzitterschap stelden we haar enkele vragen. 

      Research & Insights
    Lees meer over "Eva Agten, Telenet is de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community CMI"
  15. Diversity & inclusion.jpg
      News

    Automatisatie bedreigt inclusie, diversiteit & integratie

    • 10-08-20

    Automatisatie en het toenemend gebruik en belang van algoritmes, AI en machine learning houdt een risico in op vlak van inclusie, etnische en genderdiversiteit en sociale integratie in bedrijven en maatschappij. En dus ook een risico op imago- of merkschade. Een risico dat veel adverteerders misschien vaak niet correct inschatten.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Automatisatie bedreigt inclusie, diversiteit & integratie"
  16. Kantar Efficient communication.jpg
      Survey

    Efficiënt communiceren vereist inzicht in mensen

    • 24-07-20

    Naarmate we de lockdown steeds verder achter ons laten en evolueren naar het nieuwe normaal, vragen velen zich af wat er nog hetzelfde zal blijven en wat er zal veranderen. Communiceren is complexer dan ooit geworden en sommige merken kunnen het wel eens moeilijk hebben om precies te weten wat ze moeten zeggen en hoe ze doeltreffend kunnen communiceren.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Efficiënt communiceren vereist inzicht in mensen"
  17. Benedicte Lobelle.jpg
      News

    Bénédicte Lobelle wordt nieuwe voorzitter van Effie in 2021

    • 23-06-20

    Dit jaar dingen maar liefst 28 cases mee naar een felbegeerde Gold, Silver of Bronze Effie Award. Daarmee is 2020 het meest succesvolle jaar in het meer dan 30-jarige bestaan van de prijzen die het belang van bewezen effectiviteit in marketingcommunicatie onderstrepen. 

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Bénédicte Lobelle wordt nieuwe voorzitter van Effie in 2021"
  18. art.jpg
      News

    De kunst is het aantonen van de impact van de verschillende kanalen in een ecosysteem

    • 18-06-20

    Het aantonen van de impact van je kanalen is een van de sleutelelementen bij een Effie-case. En dat is er de jongste jaren niet gemakkelijker op geworden. Mediaspecialist Bruno Liesse geeft raad.

      Research & Insights
    Lees meer over "De kunst is het aantonen van de impact van de verschillende kanalen in een ecosysteem"
  19. Local.jpg
      Survey

    Laat je inspireren door consumenten: merkbeleving na COVID-19

    • 15-06-20

    JPCR lanceerde een kwalitatief 'co-creatie' onderzoek bij 45 Belgische consumenten van 22 tot 70 jaar oud, om merken te inspireren voor hun strategieën en actieplannen na COVID-19. Dit onderzoek vond plaats tussen 12 en 18 mei 2020 op het JPCR online kwalitatief platform Vox Populi®. Deze belangrijke onderwerpen werden besproken op de blog: hoe hebben consumenten de lockdown-periode ervaren, wat is er veranderd en wat zijn de lessen die men heeft geleerd. De deelnemers gaven ook hun mening over de merken/bedrijven die zich in deze periode positief konden onderscheiden en over wat ze bijzonder op prijs stelden.

      Research & Insights
    Lees meer over "Laat je inspireren door consumenten: merkbeleving na COVID-19"
  20. iStock-1089973052.jpg
      News Survey

    Do's & don'ts van Ads & Age

    • 08-06-20

    Handelaars, retailers, merken maar ook marketeers en reclamemakers die hun neus ophalen voor de oudere consument zijn een uitstervend ras. De uitzonderingen bevestigen de regel. Het is intussen algemeen gekend dat het oudere marktsegment een groeiend segment is. In België is vandaag net geen 50% van de volwassen consumenten minstens 50 jaar. In Nederland is deze kaap al enkele jaren overschreden.

      Research & Insights
    Lees meer over "Do's & don'ts van Ads & Age"
  21. Influencers.jpg
      Survey

    Influencermarketing bevestigt status bij Vlaamse jongeren

    • 08-06-20

    Influencermarketing verliest niet aan kracht bij Vlaamse jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool bij meer dan 1100 Vlaamse jongeren. 16% van de Vlaamse jongeren geeft zelfs aan dat het tijdens de voorbije drie maanden iets gekocht heeft door toedoen van een influencer. De belangrijkste reden om een influencer te volgen volgens de Vlaamse jongeren? De leuke en originele verhalen van die influencer.

      Content Research & Insights
    Lees meer over "Influencermarketing bevestigt status bij Vlaamse jongeren"
  22. Livestream shopping
      News

    De postcoronatrend voor merken en retailers: livestreamed commerce

    • 29-05-20

    In volle coronatijden tekenen zich ook nieuwe trends af. Deze trends zullen onze samenleving in de komende jaren grondig herschikken. Het coronavirus dat uitgroeide tot een wereldwijde pandemie,  is een wildcard net zoals 9/11 en de bankencrisis ruim tien jaar geleden. 

      Research & Insights
    Lees meer over "De postcoronatrend voor merken en retailers: livestreamed commerce"
  23. Brand Building in a brave new world.jpg
      News

    Brand building for a brave new world

    • 25-05-20

    Covid19 is disruptief met een zelden geziene snelheid en impact. Maatschappelijk groeit het besef van een nieuwe wereld. Economisch worden merken en bedrijven meegezogen in een gevecht om te overleven in een snel veranderend en onzeker ecosysteem. We zetten ons schrap voor een toekomst waar én het speelveld én de spelregels fundamenteel gewijzigd zijn. Bovendien resulteert onzekerheid, of eerder een gebrek aan controlegevoel, vaak in terughoudendheid, zowel bij consumenten als bedrijven, en gluurt zo een recessie om de hoek.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Brand building for a brave new world"
  24. personnalisation.jpg
      News

    Media & Me: Kantar buigt zich over personalisering

    • 19-05-20

    Kantar publiceerde de vierde editie van zijn ‘Dimension’ onderzoek dat de sleutelproblematieken in de marcom sector verkent en ook planning op maat alsook mediabuying onder de loep neemt. Onder de titel ‘Media & Me’ onderzoekt het verslag hoe merken, bureaus en media kunnen slagen in een medialandschap waar personalisering de norm is.

      Research & Insights
    Lees meer over "Media & Me: Kantar buigt zich over personalisering"
  25. media glance.png
      Announcement

    In welke media wordt het meest geïnvesteerd in België? Media Glance vertelt het u

    • 18-05-20

    Hoeveel euro werd er mijn sector gespendeerd aan media? En in welke media werd het meest/minst geïnvesteerd? Waarin investeren mijn concurrenten? Onze dienst Media Glance kan u inzicht geven in deze mediacijfers. Handige info voor uw management presentatie of om uw media strategie te staven.

    Vertel ons wat u graag wilt weten en we zoeken het voor u op. Snel, handig en efficiënt. Enkel voor UBA-leden.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "In welke media wordt het meest geïnvesteerd in België? Media Glance vertelt het u"
  26. Hedrik EFFIE.jpg
      News

    Meet the Effie jury: Hendrik Van Steendam

    • 18-05-20

    Een nieuwkomer in de jury van de Effie Awards dit jaar is Hendrik Van Steendam, Marketing Director bij Lotus Bakeries. Waar haalt hij inspiratie uit om up-to-date te blijven in zijn vak?

      Research & Insights
    Lees meer over "Meet the Effie jury: Hendrik Van Steendam"
  27. logo-effie-2.gif
      News

    Zo smeden de Effie winnende adverteerders en agencies een hechte band

    • 04-05-20

    Een winnende Effie-case is het resultaat van sterk teamwerk tussen een adverteerder en een agency. We vroegen enkele van onze Effie 2019-winnaars wat voor hen het cruciale element is in zo'n samenwerking. Wat is de ultieme tip om samen resultaten met impact te halen?

      Research & Insights
    Lees meer over "Zo smeden de Effie winnende adverteerders en agencies een hechte band"
  28. Valerie
      News

    De klantenervaring versterken tijdens en na de crisis

    • 27-04-20

    Net als in veel andere domeinen houdt de ongeziene gezondheidscrisis ook lelijk huis in de klantenervaring. Wat zullen de gevolgen zijn? Welke voorbeelden kunnen ons helpen om deze moeilijke periode door te komen met een sterkere klantenervaring? In dit artikel geeft Valérie Busquin, docent bij de UBA Academy en partner bij Business Markers, enkele denkpistes en praktische tips. 

      Research & Insights
    Lees meer over "De klantenervaring versterken tijdens en na de crisis"
  29. tv spendings.jpg
      Survey

    De impact van COVID-19 op de reclamedruk in België

    • 20-04-20

    Nielsen publiceerde een overzicht van de bruto media investeringen in tv, radio en kranten gedurende de laatste weken. Sinds het begin van de COVID-19 lockdown is de reclamedruk met 23,9% gedaald ten opzichte van de tijd vóór COVID-19 en zelfs met 38,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De impact van COVID-19 op de reclamedruk in België"
  30. médias traditionnels.jpg
      News

    Whyte en Dedicated bevestigen de belangstelling van de Belgen voor de traditionele media

    • 20-04-20

    Whyte en Dedicated publiceerden nieuwe insights uit hun onderzoek naar de impact van Covid-19, meer bepaald betreffende de media en de attitudes die de lockdown met zich meebrengt.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Whyte en Dedicated bevestigen de belangstelling van de Belgen voor de traditionele media"