News & Resources > Brand Strategy

  1. Low-hanging-fruit-marketing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is "low-hanging fruit"?

    • 25-02-22

    Low-hanging fruit betekent letterlijk laaghangend fruit: fruit waar je zo bij kan.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Wat is "low-hanging fruit"?"
  2. VickiLoomes_quotes.jpg
      News

    UBA Trends Day: Consumer Trends. Innovating in the Era of Purpose

    • 24-02-22

    Consumententrends die merken en bedrijven munitie geven om dubbel en dik in te zetten op authenticiteit en verantwoordelijkheidszin. 

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Consumer Trends. Innovating in the Era of Purpose"
  3. fernandez-uba-podcast.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: José Fernandez, D'Ieteren, een Game Changer

    • 21-02-22

    José Fernandez is Chief Customer Experience Officer bij D'Ieteren. Hij zal het hebben over de uitdagingen in de automobielsector op vlak van mobiliteit en de snelle technologische evoluties. De technologie heeft een impact op de consument, niet alleen wanneer hij de auto bestuurt maar ook bij het nemen van de beslissing van de aankoop van een wagen.

      Data & Technology Media Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: José Fernandez, D'Ieteren, een Game Changer"
  4. AndersIndset_quotes.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Business Philosophy. Say Goodbye to Old Self-evident Truths

    • 21-02-22

    Anders pleit voor anders denken, waarbij we verder kijken dan onze persoonlijke ervaringen en niet alleen luisteren naar wat we graag horen. In 2020 zijn we wakker geworden uit een slaap die 50 jaar duurde.

      Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Business Philosophy. Say Goodbye to Old Self-evident Truths"
  5. JOERIVANDENBERGH_quotes.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Gen Z. Nihilists or Uberwoke Warriors?

    • 14-02-22

    In wereldwijde primeur voor de UBA Trends Day brengt Joeri zijn verhaal en de Belgische resultaten van een nieuw globaal onderzoek door InSites Consulting en illustreert hij de trends bij Generatie Z met actuele case studies. Zit u nu ook al op het puntje van uw stoel?

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Gen Z. Nihilists or Uberwoke Warriors?"
  6. Sylvie-Vandevelde-UBA-GameChanger.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Sylvie Vandevelde, Itsme®, een Game Changer

    • 14-02-22

    In deze aflevering legt Sylvie Vandevelde, Head of Marketing en Communicatie bij Itsme®, uit hoe digitale identiteit een impact heeft op marketing en de maatschappij. Met haar menselijke benadering van technologie, spreekt ze ook over digitale inclusie.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: Sylvie Vandevelde, Itsme®, een Game Changer"
  7. Micro-moments-UBA.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Micro-moment?

    • 11-02-22

    De term 'micro-momenten' werd door Google bedacht.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Wat is Micro-moment?"
  8. TCF-UBA.jpg
      News

    Hoe moet het nu verder met het IAB Transparency and Consent Framework (TCF)?

    • 07-02-22

    “De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft geoordeeld dat het Transparency and Consent Framework (TCF), dat door IAB Europe is ontwikkeld, niet voldoet aan een aantal bepalingen van de AVG. Het TCF is een wijdverspreid mechanisme dat het beheer van gebruikersvoorkeuren voor online gepersonaliseerde advertenties vergemakkelijkt, en dat een sleutelrol speelt bij het zogenaamde Real Time Bidding (RTB).”

      Data & Technology Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe moet het nu verder met het IAB Transparency and Consent Framework (TCF)?"
  9. conversational-marketing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Conversational Marketing?

    • 04-02-22

    Conversational marketing oftewel conversatiemarketing is een feedbackgeoriënteerde benadering van marketing die bedrijven gebruiken om de betrokkenheid te stimuleren, klantgetrouwheid te ontwikkelen, hun klantenbestand uit te breiden en uiteindelijk ook hun inkomsten te verhogen.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Wat is Conversational Marketing?"
  10. 2021-lunestil-nl.jpg
      News

    Effie Case Lunestil: Een droomcase voor de gedroomde nachtrust

    • 03-02-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Een droomcase voor de gedroomde nachtrust" van Lunestil.

      Data & Technology Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Lunestil: Een droomcase voor de gedroomde nachtrust"
  11. PaulPolman_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day : Trends in Sustainability. Becoming Net Positive?

    • 31-01-22

    Paul Paulman ziet dat de megatrends - de groene economie, meer diversiteit en inclusie…  - opwindende nieuwe kansen bieden om de wereld te ‘genezen’. Dat je winst kunt maken door de problemen van de wereld op te lossen, toont hij aan met de belangrijkste lessen van Unilever en andere pionierende bedrijven. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day : Trends in Sustainability. Becoming Net Positive?"
  12. 2021-cornet.jpg
      News

    Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet.

    • 27-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Samen. Met Cornet" van Swinkels Family Brewers Belgium.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet."
  13. Silvia Wiesner_Unilever_Landscape.jpg
      News Charter & Guideline

    Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner

    • 25-01-22

    In onze nieuwe guideline "Diversity & Inclusion Guide" doorlopen we de 12 stappen van het creatieve proces en de merkpostionering tot de campagneresultaten. Samen met ACC en PUB zullen we elke maand 1 van de 12 stappen belichten. Op die manier willen we het topic Diversity & Inclusion vooraan op de agenda zetten en concreet maken. Stap 1: de Business & Brand Challenge. 

      Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe pakt Unilever diversiteit en inclusie aan? Door te tonen, uit te leggen en te inspireren - interview Silvia Wiesner"
  14. longtailmarketing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Long Tail?

    • 24-01-22

    Bedrijven die de long-tailstrategie hanteren, boeken flinke winsten door kleine volumes van producten die moeilijk te vinden zijn aan een hoop klanten te verkopen, eerder dan grote volumes van een kleiner aantal populaire producten.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Wat is Long Tail?"
  15. 12 Trends 2022 _ UBA
      News Insight

    Welke 12 trends zullen volgens de WFA bepalend zijn in 2022?

    • 21-01-22

    Elk jaar geeft de World Federation of Advertisers een overzicht van de 12 trends voor het komende jaar. UBA biedt u enkele tips om mee te zijn.

      Data & Technology Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Welke 12 trends zullen volgens de WFA bepalend zijn in 2022?"
  16. MattBrittin_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Data & Ethics. Private by Design

    • 20-01-22

    De weldaden van gepersonaliseerde online advertenties die de consument effectief meerwaarde bieden versus uw terecht gewaardeerde privacy. 

      Data & Technology Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Data & Ethics. Private by Design"
  17. Merken als katalysator _ UBA
      News Insight

    Merken als katalysator van verandering

    • 20-01-22

    Wie een merk beschouwt als louter een communicatiemiddel, doet het potentieel ervan oneer aan. Merken kunnen een katalysator zijn, een bedrijf mobiliseren en de kans bieden om zich als gamechanger in de maatschappij te positioneren. In een wereld die voortdurend in verandering is, tellen enkel uw zienswijze en hoe u bijdraagt aan verandering.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Merken als katalysator van verandering"
  18. 2021-special-olympics-belgium.jpg
      News

    Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success

    • 20-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "the road to sustained success" van Special Olympics Belgium. Naast een Gold was deze case goed voor een Grand Sustained Award, als gevolg van het langetermijnsucces dat dit merk op het Effie-podium boekt.

     

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Special Olympics Belgium: The road to sustained success"
  19. Sparkle16.png
      News

    David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16

    • 18-01-22

    De ondertussen 84-jarige meester combineert zijn talent en drang naar kleur tegenwoordig met iPad-technologie. Hij heeft zich ook als geen ander in de kunstgeschiedenis verdiept om daar vervolgens eigenzinnig zijn eigen ding mee te doen.

      Data & Technology Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16"
  20. CrystalWashington_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future

    • 14-01-22

    Alsof we nog niet voldoende aan ons hoofd hadden met voortdurende technologische innovaties en disrupties, met Generatie Z die aan zet kwam, met een veranderende wereld en nog sneller veranderende consumenten…Verschijnt daar wel 2020 op de kalender, zeker – een jaar dat alles compleet op zijn kop zet. 

      Data & Technology Media Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future"
  21. Olympische spelen - rechten adverteerders
      News Insight

    Fair-Play geldt ook voor adverteerders tijdens Olympische spelen van Peking 2022

    • 13-01-22

    De Olympische winterspelen Spelen staan in Peking gaan dit jaar door van 4 tot en met 20 februari. Fair-Play wordt hoog in het vaandel gedragen voor de atleten, maar ook adverteerders en creatieve agentschappen moeten zich aan de regels houden in het kader van hun commerciële communicatiecampagnes. Tijd dus voor een korte opfrissing.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Fair-Play geldt ook voor adverteerders tijdens Olympische spelen van Peking 2022"
  22. 2021-torfs-nl.jpg
      News

    Effie Case Torfs: #SamenSterk

    • 13-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case #SamenSterk van Torfs.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Torfs: #SamenSterk"
  23. MiriRodriguez_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence

    • 08-01-22

    U werkt voor een merk. U bent zelf ook een merk. Storytelling is een erg krachtige business tool in dit digitale tijdperk en levert een meerwaarde voor zowel uw brand als uw personal branding. 

      Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Branding. Storytelling for Influence"
  24. Data-ethics.jpg
      News

    Het belang van ethiek in datastrategie

    • 06-01-22

    Werken met data is een echte kans. Sommigen gaan zelfs zover dat ze het de meest sexy job van de 21e eeuw noemen! En het is niet moeilijk te begrijpen waarom: data spelen een enorme rol van betekenis in wetenschap, geneeskunde, beveiliging, innovatie, het bedrijfsleven en tal van andere toepassingsgebieden. Maar die almacht brengt veel verantwoordelijkheden voor ons mee.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "Het belang van ethiek in datastrategie"
  25. 2021-polestar.jpg
      News

    Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt

    • 06-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Lancering van een automerk op de Belgische markt" van Polestar.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt"
  26. Screenshot 2021-12-20 at 10.33.00.png
      News

    Reclame in 2022: drie digitale trends in het marketingvak, door Tom De Block (Google België)

    • 20-12-21

    Consumenten lopen vaak een stukje voor op marketeers, die hen wel steeds in het vizier houden. Alleen trok de consument vorig jaar ineens een sprint op digitaal vlak, met 60% meer internetgebruik direct na de pandemie. Als resultaat is de reclamewereld zichzelf opnieuw aan het uitvinden. Wat zijn de lessen uit 2021, wat beklijft en wat kunnen marketeers verwachten volgend jaar? De drie grootste ontwikkelingen in digitale marketing op een rij:

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Reclame in 2022: drie digitale trends in het marketingvak, door Tom De Block (Google België)"
  27. Diversity & Inclusion.png
      Insight Survey

    Diversity & Inclusion: waar staan we in de Belgische marketing sector?

    • 16-12-21

    In het land der blinden is eenoog koning
    De D&I Census peilt naar de status van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche. De Belgische resultaten werden recent bekend gemaakt. Het onderzoek brengt belangrijke uitdagingen aan het licht op het gebied van gezinssituatie, leeftijd en geslacht, maar ook geaardheid, etniciteit en handicap. Op veel vlakken is er nog altijd sprake van discriminatie en ongelijkheid in de wereld, ook in de Belgische marketingindustrie.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Diversity & Inclusion: waar staan we in de Belgische marketing sector?"
  28. Bookzine_ConsciousConsumption_3D_EU.png
      Survey

    Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption"

    • 05-11-21

    Tijdens de klimaatconferentie in Glasgow eerder deze maand gebruikten heel wat wereldleiders straffe taal om hun bezorgdheid te uiten over de klimaatverandering.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe duurzaam is duurzaamheid voor merken? Bookzine "Conscious Consumption""
  29. WFA Pledge
      News

    UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken

    • 28-10-21

    In november 2021 komen de wereldleiders bijeen in Glasgow, VK, voor COP26. Dit is de belangrijkste klimaattop sinds 2015. Vandaag nemen tal van bedrijven in uiteenlopende sectoren actie om de Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN te verwezenlijken.

      Brand Strategy
    Lees meer over "UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken"
  30. target-advertising-Europe.jpg
      News

    Reactie van de WFA op de oproep van Europa om targeted advertising te bannen

    • 24-10-21

    De WFA (World Federation of Advertisers) bevestigt dat de CEO's van een groot aantal grote adverteerders gisteren een brief van een groep Europese Parlementsleden ontvingen met de vraag om te stoppen met targeted advertising op basis van persoonsgegevens.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "Reactie van de WFA op de oproep van Europa om targeted advertising te bannen"