News & Resources > Brand Strategy

  1. WFA Pledge
      News

    UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken

    • 28-10-21

    In november 2021 komen de wereldleiders bijeen in Glasgow, VK, voor COP26. Dit is de belangrijkste klimaattop sinds 2015. Vandaag nemen tal van bedrijven in uiteenlopende sectoren actie om de Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN te verwezenlijken.

      Brand Strategy
    Lees meer over "UBA onderschrijft de WFA Planet Pledge, een plan om marketing deel van de oplossing te maken"
  2. target-advertising-Europe.jpg
      News

    Reactie van de WFA op de oproep van Europa om targeted advertising te bannen

    • 24-10-21

    De WFA (World Federation of Advertisers) bevestigt dat de CEO's van een groot aantal grote adverteerders gisteren een brief van een groep Europese Parlementsleden ontvingen met de vraag om te stoppen met targeted advertising op basis van persoonsgegevens.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "Reactie van de WFA op de oproep van Europa om targeted advertising te bannen"
  3. Brand Health.jpg
      News

    Hoe meet u brand health en brand equity ?

    • 22-10-21

    Zonder een goed begrip van de huidige staat van zowel health als equity zal het moeilijk zijn voor de organisatie om KPI's te zetten en het merk naar de toekomst toe verder uit te bouwen.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe meet u brand health en brand equity ?"
  4. eRetail Media.jpg
      Vraag van de week

    Wat is e-Retail Media?

    • 19-07-21

    e-Retail Media is het adverteren op websites van retailers en marktplaatsen. Het helpt om een merk zichtbaar te maken tussen de vele andere merken. Merken kunnen op deze manier met advertenties consumenten bereiken op verschillende momenten in het online aankoopproces bij een retailer.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Wat is e-Retail Media?"
  5. UBA care.jpg
      News

    Een vacature plaatsen, een pitch starten, een briefing template,... UBA weet raad

    • 12-07-21

    Een vacature bekend maken of een freelancer recruteren, legaal advies inwinnen, een pitch organiseren. UBA zet u graag op weg. Onze 'eerstelijns' diensten zijn er voor u. Ontdek snel UBA Care.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "Een vacature plaatsen, een pitch starten, een briefing template,... UBA weet raad"
  6. 32_GlobalDEICensus_V5.jpg
      News Survey Announcement

    Neem deel aan de allereerste wereldwijde meting van diversiteit en inclusie in de marcomsector

    • 21-06-21

    De drie sectorverenigingen UBA, ACC en UMA moedigen de marcomsector aan deel te nemen aan het wereldwijde onderzoek naar diversiteit en inclusie, op initiatief van de World Federation of Advertisers (WFA).

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Neem deel aan de allereerste wereldwijde meting van diversiteit en inclusie in de marcomsector"
  7. iStock-107429862.jpg
      News

    Whyte buigt zich over de geloofwaardigheid van nieuwsbronnen in coronatijden

    • 21-06-21

    Aan de hand van een onderzoek dat GfK in april voerde bij iets meer dan 1000 Belgen, boog Whyte Corporate Affairs zich over de geloofwaardigheid van de nieuwsbronnen en de mening van de Belgen hierover binnen de context van de gezondheidscrisis.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Whyte buigt zich over de geloofwaardigheid van nieuwsbronnen in coronatijden"
  8. Agency roster_iStock-625877808.jpg
      News Video

    Nieuwe e-learning: Create an effective agency ecosystem

    • 11-06-21

    Hoe zorgt u ervoor dat verschillende bureaus samenwerken in een efficiënt ecosysteem?

      Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuwe e-learning: Create an effective agency ecosystem"
  9. Selection_iStock-858111468.jpg
      News Video

    Nieuwe e-learning sessie: Hoe kies ik mijn communicatiebureau?

    • 07-06-21

    Deze videotraining is bedoeld voor professionals die verantwoordelijk zijn voor de selectie en het samenwerken met één of meerdere communicatiebureaus en die deze relatie optimaal willen opstarten of laten evolueren.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuwe e-learning sessie: Hoe kies ik mijn communicatiebureau?"
  10. Digital.jpg
      News

    Telenet en Indiville buigen zich over het digitale leven van de Belgen

    • 27-04-21

    Op verzoek van Telenet interviewde Indiville tussen 8 april en 14 april 1.065 Belgen over hoe zij de combinatie van on- en offline leven na het coronavirus zien. Hoewel de respondenten uitkijken naar echte contacten, zegt 60% van de Belgen dat ze hun leven zullen blijven structureren dankzij connectiviteit. Een op de twee mensen zegt echter bezorgd te zijn over de tijd die ze voor het scherm doorbrengen - dit cijfer stijgt tot 62% als het gaat om de schermtijd van kinderen - en 43% voelt zich steeds minder veilig door cybercriminaliteit.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Telenet en Indiville buigen zich over het digitale leven van de Belgen"
  11. radio .jpg
      News

    Daar is de CIM Radio-studie weer

    • 27-04-21

    Na acht maanden wachten wegens je weet wel (de laatste resultaten hadden betrekking op de periode van januari tot juni 2020), publiceerde het CIM eindelijk een nieuwe golf van zijn RAM-onderzoek. Die gaat over de periode september 2020-februari 2021.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Daar is de CIM Radio-studie weer"
  12. Media Key Facts 2020.jpg
      Insight

    UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht

    • 19-04-21

    We zetten voor u de informatie over de bruto media investeringen 2020 in een handig overzicht. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders nood hebben aan goede en toegankelijke informatie over media. Er is vanuit verschillende bronnen heel wat informatie beschikbaar. Om u te helpen perfect geïnformeerd te zijn heeft UBA deze informatie voor u gestructureerd.

    U wenst een handig naslagwerk? Benieuwd welke sector of adverteerder het meest investeert in media? We maakten voor u, in samenwerking met UMA, een referentiedocument met historieken over de media-investeringen.

    In bijlage vindt u een overzicht van de bruto-media investeringen per medium, per sector voor heel België. UBA-leden hebben exclusief toegang tot de uitgebreide versie van de Media Key Facts met details voor Noord/Zuid, per regie en een ranking van de adverteerders per medium. De korte versie is gratis beschikbaar voor iedereen. 

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht"
  13. Marketplaces.jpg
      News

    Verkopen op Marketplaces. Een slim idee of niet?

    • 19-04-21

    Tijdens de Expert Community Omnichannel & Sales van 31 maart gaven we het woord aan 2 ‘ervaringsdeskundigen’ rond het sterk groeiende fenomeen van “marketplaces”. Matthias Laqueur van Bossdata schetste een algemeen beeld van de opkomst en de do’s & don’ts van marktplaatsen of platformen, waarna Wim Mathues ons meenam in de recente ervaringen van Decathlon met haar eigen marktplaats.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Verkopen op Marketplaces. Een slim idee of niet?"
  14. succesfull-ad-5.png
      News Charter & Guideline Insight Video

    UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame

    • 29-03-21

    Deze video training heeft als doel marketeers de basics van succesvolle reclame bij te brengen. U leert via deze training de drie pijlers van effectieve reclame te integreren in een sterke merkcommunicatie en zo concurrentievoordeel te behalen. De video training bevat tevens een handige checklist.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame"
  15. Bpost
      Survey

    Paper Reach Survey, een nieuwe referentiemeting voor en door de Belgische reclamemarkt

    • 22-02-21

    De Paper Reach Survey is een initiatief dat voortkwam uit de behoefte om voor de Belgische markt (agentschappen en adverteerders) solide, actuele en objectieve gegevens te verzamelen over het gedrag van de consument ten opzichte van zijn brievenbus en in het bijzonder ten opzichte van geadresseerde reclamepost (Direct Mail of ook wel Paper Mail genoemd). Deze gegevens zullen adverteerders toelaten beter beredeneerde en impactvollere campagnes op te zetten.

      Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Paper Reach Survey, een nieuwe referentiemeting voor en door de Belgische reclamemarkt"
  16. Australie.jpg
      News

    Waarom alle uitgevers naar Australië kijken

    • 19-02-21

    De recentste krachtmeting tussen Google, Facebook en de uitgevers rond wat bij ons het naburig recht genoemd wordt, speelt zich momenteel af in Australië. Daar wordt met name een wetsvoorstel besproken dat de webgiganten wil verplichten om de uitgevers te betalen voor het gebruik van hun content op basis van de traffic die deze laatste genereert. De tekst werd al goedgekeurd door de Kamer van Volksvertegenwoordigers en zou binnenkort ook de Senaat moeten doorstaan. De Australische regering zegt vastberaden te zijn hem te laten goedkeuren.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Waarom alle uitgevers naar Australië kijken"
  17. poids.jpg
      News Survey

    UMA Benchmark Digital: 28% in 2020

    • 19-02-21

    De Digital Media Investments Benchmark van de UMA pakt uit met een nieuwe levering. Deze keer gaan de gegevens over het hele jaar 2020. Volgens het onderzoek van de mediabureaus vertegenwoordigt digital 28,1% van de reclamebestedingen.  

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "UMA Benchmark Digital: 28% in 2020"
  18. Thomas Kolster
      Opinion

    Opinie door Thomas Kolster: Een purpose etiket plakken is niet genoeg voor een merk

    • 12-02-21

    'Purpose'-pionier Thomas Kolster legt uit waarom transformatieve merken het beter doen.

    Is het niet boeiend om te zien hoeveel merken de afgelopen 10 jaar plots een purpose hebben gevonden alsof ze het uit hun hoge hoed tevoorschijn hebben getoverd? En die trend lijkt samen te vallen met de toenemende verwachtingen van de consument ten opzichte van merken. En geloof me, ik heb al merken zien slalommen.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Opinie door Thomas Kolster: Een purpose etiket plakken is niet genoeg voor een merk"
  19. EFFIE-0004a.jpg
      Survey

    DPG Media weet hoe u zorgt voor een winnende Effie-case

    • 05-02-21

    Op basis van maar liefst 157 Belgische Effie-cases ontdekten DPG Media en Tilburg University 7 drivers die de doeltreffendheid van uw marketinginspanningen verhogen (en dus ook de kans op een Effie Award). Wij blikken terug met Tim Van Doorslaer, Head of Research bij de regie.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "DPG Media weet hoe u zorgt voor een winnende Effie-case"
  20. Screenshot 2021-02-09 at 09.38.45.png
      News

    50+, een lappendeken van uiteenlopende consumenten

    • 04-02-21

    Jongeren daten en flirten tot ze de ware Jacob of Jacoba ontdekken om vanaf dan elkaar eeuwig trouw te blijven. Waarom zou dit niet opgaan voor merken? We vinden het logisch dat jongeren vlinderen tot ze op een dag het merk van hun leven ontdekken dat ze dan eeuwig trouw blijven. Intuïtief nemen we aan dat merktrouw toeneemt met de leeftijd terwijl niets minder waar is.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "50+, een lappendeken van uiteenlopende consumenten"
  21. Screenshot 2021-01-15 at 14.47.32.png
      News

    Het CIM analyseert tv-toppers en -consumptie in 2020

    • 15-01-21

    Zoals elk jaar publiceerde het CIM zopas de top 100 van de meest bekeken televisieprogramma’s in Frans- en Nederlandstalig België.

      Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Het CIM analyseert tv-toppers en -consumptie in 2020"
  22. MariaDarmi.jpg
      News Survey

    Maria Darmi (CEO Kantar): Duurzaamheid wint aan belang. Hoe op te volgen?

    • 11-01-21

    We beginnen met een verwijzing naar 'The Comprehensive Business Case for Sustainability', een grensverleggende publicatie van de Harvard Business Review uit 2016. De conclusie van het artikel was dat ondernemingen die de grootste focus leggen op duurzaamheid over de hele lijn een aanzienlijk voordeel hadden: van omzetgroei tot winst en cashflows tot lagere schuldenlasten. En in de disruptieve periode na de financiële crisis in 2008 realiseerden ze een groeiende marktkapitalisatie van gemiddeld $650 miljoen per onderneming. Bedrijven die de focus leggen op duurzaamheid zijn veerkrachtiger.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Maria Darmi (CEO Kantar): Duurzaamheid wint aan belang. Hoe op te volgen?"
  23. gaming.jpg
      News

    Close-up van de Belgische gamingmarkt

    • 28-12-20

    Belgian Games en zijn partners Flega, Walga en hub.brussels voor de drie gewesten van ons land, publiceerden de resultaten van een nationale enquête die afgelopen zomer gevoerd werd bij bedrijven die nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van video games.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Close-up van de Belgische gamingmarkt"
  24. VRT.png
      News

    Nieuw beheercontract VRT: reclameplafond van 78 miljoen

    • 15-12-20

    De VRT maakte eind vorige week haar nieuwe beheersovereenkomst bekend; die werd samengevat in een lijvig document van 72 pagina's. Het akkoord bepaalt het kader waarbinnen de publieke omroep de komende vijf jaar zijn opdracht zal vervullen. "Er wordt voluit gekozen voor een digitale toekomst. De VRT zal voor iedereen in Vlaanderen media maken die er écht toe doen", aldus de VRT vastberaden.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuw beheercontract VRT: reclameplafond van 78 miljoen"
  25. logo-effie.png
      News

    Effie 2020: Een editie zonder Gold

    • 14-12-20

    Een première in de geschiedenis van de Effie Awards. De editie 2020 eindigde zonder Gold. Uiteindelijk reikte de jury voorgezeten door Mira De Maeyer (Perrigo) vier Silver en negen Bronze uit (dus 13 van de 19 finalisten vielen in de prijzen). Er werden ook vijf Mentions of Excellence in Media Use toegekend.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Effie 2020: Een editie zonder Gold"
  26. Capsule vidéo Making off UBA video Love Story.png
      News Video

    Advertiser-Agency. A love story? De 9 afleveringen van de reeks staan online

    • 07-12-20

    Maak kennis met de helden in onze videoreeks over de relatie tussen merken en reclamebureaus.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Advertiser-Agency. A love story? De 9 afleveringen van de reeks staan online"
  27. podcast.png
      News

    11 Game Changers, 11 podcasts om te beluisteren

    • 23-11-20

    Elf weken lang hebben we een 11 markante persoonlijkheden voor de micro geplaatst om te komen vertellen welke invloed hij/zij gehad heeft op het marketing landschap in België. Elf Game Changers met ambitie voor hun merk en bedrijf.  

      Brand Strategy
    Lees meer over "11 Game Changers, 11 podcasts om te beluisteren"
  28. Walibi.png
      News Member case

    Member Case: Walibi vervangt Halloween door een coronaproof muziekfestival ‘Walibi On Stage’

    • 12-10-20

    Deze herfstvakantie pakt Walibi uit met een gloednieuw concept: ‘Walibi On Stage’. Dat zijn acht concertdagen gevuld met meer dan 150 live-optredens van een honderdtal Belgische artiesten. Walibi On Stage heeft een sterke symbolische waarde en het pretpark, zelf ook zwaar getroffen door de crisis, wil met dit initiatief de Belgische cultuur- en eventsector een hart onder de riem steken.

      Brand Strategy
    Lees meer over "Member Case: Walibi vervangt Halloween door een coronaproof muziekfestival ‘Walibi On Stage’"
  29. Podcast-479246636.jpg
      News

    “Podcasts zijn helemaal in, dus maak er zelf ook een”

    • 07-09-20

    Dat is de meest courante en meteen ook de meest foute reden waarom mensen eraan beginnen, zo vertelt ons Grégory Pouy - oprichter van Plink, creatiestudio voor podcasts die gewijd zijn aan merken. Tijdens een webinar die onze Franse collega's van Union des marques (UDM) organiseerden, heeft Grégory enkele mythes ontkracht en enkele markante feiten verteld over podcasts. In één adem heeft hij ook tips gegeven voor wie wil beginnen met een podcast. Enkele fragmenten uit zijn uiteenzetting.

      Content Brand Strategy
    Lees meer over "“Podcasts zijn helemaal in, dus maak er zelf ook een”"
  30. Diversity & inclusion.jpg
      News

    Automatisatie bedreigt inclusie, diversiteit & integratie

    • 10-08-20

    Automatisatie en het toenemend gebruik en belang van algoritmes, AI en machine learning houdt een risico in op vlak van inclusie, etnische en genderdiversiteit en sociale integratie in bedrijven en maatschappij. En dus ook een risico op imago- of merkschade. Een risico dat veel adverteerders misschien vaak niet correct inschatten.

      Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Automatisatie bedreigt inclusie, diversiteit & integratie"