News & Resources > Data & Technology

  1. aude.png
      News Podcast

    Aude Mayence, Delhaize, een Game Changer

    • 25-04-22

    "Beter eten, beter bewegen" is ongetwijfeld het leidmotief van Aude Mayence, Vice-President Marketing en Digital bij Delhaize. In deze aflevering presenteert ze haar visie op de toekomst van retail en hoe Delhaize innoveert om nieuw consumentengedrag en de uitdagingen van duurzaamheid te ondersteunen.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "Aude Mayence, Delhaize, een Game Changer"
  2. Trigger-marketing-UBA.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Trigger Marketing?

    • 15-04-22

    Trigger marketing bestaat uit het versturen van berichten of notificaties op een specifiek tijdstip in reactie op een gebeurtenis (event based marketing). Verschillende gebruikersacties leiden tot verschillende berichten om de personalisering te optimaliseren. Het belangrijkste is dat klanten op het juiste moment worden bereikt, waardoor de kans op conversie toeneemt.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Trigger Marketing?"
  3. Transactional-data-marketing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Transactional Data?

    • 04-04-22

    Transactiedata zijn gegevens die opgeslagen worden uit het wisselverkeer van individuen en bedrijven. Ze kunnen gecategoriseerd worden onder de noemer financieel, operationeel, digitaal, commercieel of logistiek en betreffen diverse gebeurtenissen, gaande van aankopen door de klant tot inventarisbeheer.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Transactional Data?"
  4. Zehra-Sayin-podcast-UBA.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Zehra Sayin, Special Olympics, een Game Changer

    • 04-04-22

    Zehra Sayin is Chief Marketing Officer van Special Olympics. Haar dynamiek is feilloos in het aanmoedigen van atleten met een verstandelijke beperking en haar organisatie die sport promoot als een vector van sociale inclusie. In deze aflevering heeft ze het over hoe ze haar sponsors activeert voor het goede doel, de digitale kansen en de moeilijkheden bij het vinden van mediapartners.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: Zehra Sayin, Special Olympics, een Game Changer"
  5. gegevens.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Solid?

    • 18-03-22

    Solid (afgeleid van "social linked data") is een set van conventies en tools om het web te decentraliseren.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Solid?"
  6. Frederic-martins-ing.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Frédéric Martins, ING, een Game Changer

    • 14-03-22

    Frédéric Martins is Head of Media bij ING België. In deze podcast vertelt hij over de kracht en de uitdagingen van digital in de banksector. Frédéric vertelt hoe ING zijn rol als Game Changer waarmaakt door het aanbieden van nieuwe diensten en een geoptimaliseerde gebruikerservaring aan de twee miljoen digitale gebruikers. Hij spreekt ook over zijn engagement binnen ING global om het digitale niveau van de groep te verhogen en over de uitdaging van digitale media in het licht van het einde van de 3rd party cookies.

      Data & Technology Media Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: Frédéric Martins, ING, een Game Changer"
  7. Data-clean-room-marketing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is data clean room?

    • 11-03-22

    In een data clean room kunnen organisaties klantengegevens van verschillende platformen zoals Google, Facebook en Amazon aggregeren en aanvullen met first-party data van adverteerders om ze te analyseren en inzichten te verschaffen, in de wetenschap dat alleen bevoegden er toegang toe hebben.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is data clean room?"
  8. BenedictEvans_quotes.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Tech. Understanding the Macro Shifts

    • 04-03-22

    Tussen al het gedruis en zinloze geruis van de zogenaamde ‘dingen-die-je-niet-mag-missen-in-tech’, pikt Benedict Evans die geluiden eruit die er werkelijk toe doen. Wat gebeurt er? En wat betekent het?

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Tech. Understanding the Macro Shifts"
  9. Valerie-morfitis-gamecahnger.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Valérie Morfitis, Unilever, een Game Changer

    • 28-02-22

    Na de digitale dynamiek te hebben aangezwengeld bij Unilever België, is Valérie Morfitis sinds een jaar Global Media Director van de groep. Dit is een gelegenheid om met haar van gedachten te wisselen over de nieuwe kansen die digitale kanalen, zoals e-gaming en platforms voor de levering van fastfood, bieden. We zullen het ook hebben over hoe Unilever actief betrokken is bij maatschappelijke uitdagingen zoals duurzaamheid, diversiteit en inclusie.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: Valérie Morfitis, Unilever, een Game Changer"
  10. fernandez-uba-podcast.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: José Fernandez, D'Ieteren, een Game Changer

    • 21-02-22

    José Fernandez is Chief Customer Experience Officer bij D'Ieteren. Hij zal het hebben over de uitdagingen in de automobielsector op vlak van mobiliteit en de snelle technologische evoluties. De technologie heeft een impact op de consument, niet alleen wanneer hij de auto bestuurt maar ook bij het nemen van de beslissing van de aankoop van een wagen.

      Data & Technology Media Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: José Fernandez, D'Ieteren, een Game Changer"
  11. sylvie-vandevelde.jpg
      News Announcement

    Sylvie Vandevelde, itsme®, wordt vice-voorzitter van de Expert Community Data & Technology.

    • 14-02-22

    Als Chief Marketing Officer van itsme® zet Sylvie zich voortdurend in om het merk steviger in de markt te zetten en het belang van de digitale identiteit te bevorderen. Daarnaast trekt ze volop de kaart van digitale inclusie.

      Data & Technology
    Lees meer over "Sylvie Vandevelde, itsme®, wordt vice-voorzitter van de Expert Community Data & Technology."
  12. Sylvie-Vandevelde-UBA-GameChanger.jpg
      News Podcast

    UBA Podcast: Sylvie Vandevelde, Itsme®, een Game Changer

    • 14-02-22

    In deze aflevering legt Sylvie Vandevelde, Head of Marketing en Communicatie bij Itsme®, uit hoe digitale identiteit een impact heeft op marketing en de maatschappij. Met haar menselijke benadering van technologie, spreekt ze ook over digitale inclusie.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Podcast: Sylvie Vandevelde, Itsme®, een Game Changer"
  13. TCF-UBA.jpg
      News

    Hoe moet het nu verder met het IAB Transparency and Consent Framework (TCF)?

    • 07-02-22

    “De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft geoordeeld dat het Transparency and Consent Framework (TCF), dat door IAB Europe is ontwikkeld, niet voldoet aan een aantal bepalingen van de AVG. Het TCF is een wijdverspreid mechanisme dat het beheer van gebruikersvoorkeuren voor online gepersonaliseerde advertenties vergemakkelijkt, en dat een sleutelrol speelt bij het zogenaamde Real Time Bidding (RTB).”

      Data & Technology Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "Hoe moet het nu verder met het IAB Transparency and Consent Framework (TCF)?"
  14. NeilDeshmukh_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in AI. Using Technology to have Social Impact

    • 04-02-22

    “Het is mijn grote droom om met technologie de wereld te veranderen. Ten goede te veranderen. Voor alle mensen, waar dan ook. Wie ze ook zijn. Hoe rijk of hoe arm ze ook zijn. Ik wil het verschil maken.” Dixit Deshmukh. 

      Data & Technology
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in AI. Using Technology to have Social Impact"
  15. 2021-lunestil-nl.jpg
      News

    Effie Case Lunestil: Een droomcase voor de gedroomde nachtrust

    • 03-02-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Een droomcase voor de gedroomde nachtrust" van Lunestil.

      Data & Technology Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Lunestil: Een droomcase voor de gedroomde nachtrust"
  16. UBA care.jpg
      News Announcement

    Een vraag over merkenrecht of copyright? Onze dienst Legal Line helpt u op weg

    • 31-01-22

    In samenwerking met de advocatenassociatie AdaStone bieden wij onze leden-adverteerders gratis eerstelijns juridisch advies.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Een vraag over merkenrecht of copyright? Onze dienst Legal Line helpt u op weg"
  17. 2021-cornet.jpg
      News

    Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet.

    • 27-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Samen. Met Cornet" van Swinkels Family Brewers Belgium.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Swinkels Family Brewers Belgium: Samen. Met Cornet."
  18. 12 Trends 2022 _ UBA
      News Insight

    Welke 12 trends zullen volgens de WFA bepalend zijn in 2022?

    • 21-01-22

    Elk jaar geeft de World Federation of Advertisers een overzicht van de 12 trends voor het komende jaar. UBA biedt u enkele tips om mee te zijn.

      Data & Technology Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Welke 12 trends zullen volgens de WFA bepalend zijn in 2022?"
  19. MattBrittin_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Data & Ethics. Private by Design

    • 20-01-22

    De weldaden van gepersonaliseerde online advertenties die de consument effectief meerwaarde bieden versus uw terecht gewaardeerde privacy. 

      Data & Technology Content Media Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Data & Ethics. Private by Design"
  20. Sparkle16.png
      News

    David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16

    • 18-01-22

    De ondertussen 84-jarige meester combineert zijn talent en drang naar kleur tegenwoordig met iPad-technologie. Hij heeft zich ook als geen ander in de kunstgeschiedenis verdiept om daar vervolgens eigenzinnig zijn eigen ding mee te doen.

      Data & Technology Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "David Hockney verenigt als geen ander Hard & Soft data - Sparkle 16"
  21. Metaverse-marketing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Metaverse?

    • 14-01-22

    Als er één concept is waar de marketingmanagers niet omheen kunnen, is het wel het metaverse. Het vermogen om de fysieke en virtuele wereld in elkaar te laten overvloeien.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Metaverse?"
  22. CrystalWashington_quote.jpg
      News

    UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future

    • 14-01-22

    Alsof we nog niet voldoende aan ons hoofd hadden met voortdurende technologische innovaties en disrupties, met Generatie Z die aan zet kwam, met een veranderende wereld en nog sneller veranderende consumenten…Verschijnt daar wel 2020 op de kalender, zeker – een jaar dat alles compleet op zijn kop zet. 

      Data & Technology Media Brand Strategy
    Lees meer over "UBA Trends Day: Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future"
  23. 2021-torfs-nl.jpg
      News

    Effie Case Torfs: #SamenSterk

    • 13-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case #SamenSterk van Torfs.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Torfs: #SamenSterk"
  24. plane earth.jpg
      Insight Survey

    Ipsos Global Predictions 2022: de Belgen maken zich ongerust over de economie en de toestand van de planeet

    • 13-01-22

    Zoals gebruikelijk bij het begin van het nieuwe jaar heeft Ipsos de resultaten gepubliceerd van een groot wereldwijd onderzoek dat op zijn Global Advisor-platform werd gevoerd bij meer dan 22.000 mensen in 33 landen, waaronder België (een duizendtal respondenten tussen 16 en 74 jaar in ons land). Het doel van de studie is het heersende maatschappelijke klimaat in kaart brengen. Uit de resultaten blijkt dat onze medeburgers niet erg optimistisch zijn over de economie en dat ook de toestand van de planeet een bron van ongerustheid is.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Ipsos Global Predictions 2022: de Belgen maken zich ongerust over de economie en de toestand van de planeet"
  25. Data-ethics.jpg
      News

    Het belang van ethiek in datastrategie

    • 06-01-22

    Werken met data is een echte kans. Sommigen gaan zelfs zover dat ze het de meest sexy job van de 21e eeuw noemen! En het is niet moeilijk te begrijpen waarom: data spelen een enorme rol van betekenis in wetenschap, geneeskunde, beveiliging, innovatie, het bedrijfsleven en tal van andere toepassingsgebieden. Maar die almacht brengt veel verantwoordelijkheden voor ons mee.

      Data & Technology Brand Strategy
    Lees meer over "Het belang van ethiek in datastrategie"
  26. 2021-polestar.jpg
      News

    Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt

    • 06-01-22

    Tijdens het Effie Effectiveness Forum van 30 september 2021 lichtten de 22 finalisten hun winnende Effie case toe. UBA mag aan haar leden een selectie van 5 inspirerende cases aanbieden. De komende 5 weken laten wij daarom telkens een winnaar aan het woord die zijn of haar case voor u toelicht. Ontdek deze week de geheimen van de case "Lancering van een automerk op de Belgische markt" van Polestar.

      Data & Technology Content Media Research & Insights Brand Strategy
    Lees meer over "Effie Case Polestar: lancering van een automerk op de Belgische markt"
  27. Location-Intelligence.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Location Intelligence?

    • 20-12-21

    'Location Intelligence' is een term die steeds meer aan belang wint in de marketing. Consumenten eisen immers pertinentere content en aanbiedingen. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Location Intelligence?"
  28. Mobile-Wallet-Marketing.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Mobile Wallet Marketing?

    • 03-12-21

    Mobile wallets zijn vrij recente betaalmiddelen. Ze bestaan nog maar zo'n tien jaar. Het zijn digitale applicaties zoals Google Pay en Apple Pay, die uw betaalgegevens op een mobiel apparaat bewaren. Ze slaan de kaartgegevens, coupons, tickets enz. van de gebruiker centraal op zodat die er overal makkelijk digitaal mee kan betalen.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Mobile Wallet Marketing?"
  29. analytical-Cookie-UBA.jpg
      Vraag van de week

    Wat is een Analytical Cookie ?

    • 29-11-21

    Webdiensten gebruiken analytische cookies (Analytical Cookies) om informatie te vergaren over hoe bezoekers hun website gebruiken, bijvoorbeeld statistieken over het aantal gebruikers op een site, de tijd die ze er doorbrengen en de onderdelen die ze bezoeken. Deze cookies worden daarom ook wel eens cookies voor publieksmeting genoemd.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is een Analytical Cookie ?"
  30. PII.jpg
      Vraag van de week

    Wat is PII?

    • 19-11-21

    PII staat voor 'Personally Identifiable Information' of 'Persoonlijk
    Identificeerbare Informatie' en verwijst naar alle gegevens die gebruikt
    kunnen worden om een specifieke persoon te identificeren.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is PII?"