News & Resources > Data & Technology

  1. Stephanie-rockmann-esport.jpg
      3 questions

    "Esports of competitief gamen is een mass market fenomeen aan het worden"

    • 27-11-18

    Stéphanie Röckmann, Director Content & Media bij Proximus, legt uit wat esports juist is en hoe dit door adverteerders kan ingezet worden.

      Data & Technology Media
    Lees meer over ""Esports of competitief gamen is een mass market fenomeen aan het worden""
  2. programmtic.jpg
      News

    Programmatic buying wordt standaard voor digitale media

    • 26-11-18

    Zenith, een bureau uit de Publicis groep, publiceerde een rapport over programmatic media.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Programmatic buying wordt standaard voor digitale media"
  3. App-Store-Optimisation.jpg
      Vraag van de week

    Wat is App Store Optimization?

    • 26-11-18

    App Store Optimization (ASO) is ook gekend onder de naam App Store Marketing of Mobile App SEO.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is App Store Optimization?"
  4. Attribution-model
      News

    De uitdagingen van het attributiemodel

    • 19-11-18

    Tijdens de laatste Expert Community rond Marketing Technology stonden de uitdagingen van het attributiemodel centraal. Hierbij onze voornaamste learnings.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "De uitdagingen van het attributiemodel"
  5. strategic relation.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Minimum Viable Product?

    • 19-11-18

    Een minimum viable product (MVP) is een product met een minimale set van functies met de bedoeling om eerste gebruikers de functionaliteit van het product te laten uittesten.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Minimum Viable Product?"
  6. Marketing-tech-expert.jpg
      News Announcement

    Is ‘Marketing Technology’ uw ding?

    • 12-11-18

    We weten bij UBA maar al te goed dat ‘Marketing Technolgy’ een trending topic is.  Op de hoogte blijven van de nieuwe technologiëen en kennis vergaren over hoe deze te integreren in onze marketing en communicatie activiteiten, is essentieel.

      Data & Technology
    Lees meer over "Is ‘Marketing Technology’ uw ding?"
  7. Retargeting.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Retargeting?

    • 09-11-18

    Retargeting is een veelgebruikte online reclamepraktijk waarbij internet gebruikers die een website bezochten opnieuw gecontacteerd worden via advertenties op websites van derden om hen alsnog te overtuigen de dienst of het product te kopen.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Wat is Retargeting?"
  8. Retail.png
      News

    Hoe AI integreren in retailmarketing? Albert Derasse geeft raad

    • 09-11-18

    Sommigen onder u maken er al volop gebruik van: dankzij Artificiële Intelligentie is het mogelijk om via voorspellende analyses en geïndividualiseerde regels een doorgedreven klantenervaring op maat aan te bieden. De revolutie is in gang gezet!

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Hoe AI integreren in retailmarketing? Albert Derasse geeft raad"
  9. game-controller-picture-id829997522.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Gamification?

    • 05-11-18

    Gamification is het toepassen van speltechnieken in dagdagelijkse en professionele omgevingen.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is Gamification?"
  10. remco.png
      News

    Mobile-first indexing van Google, hoe gaan we hiermee om? Remco van der Beek

    • 02-11-18

    Wat houdt mobile-first indexing nu precies in en wat zijn de consequenties voor website eigenaren?

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Mobile-first indexing van Google, hoe gaan we hiermee om? Remco van der Beek"
  11. Venken Stefan.jpeg
      3 questions

    3 Vragen aan Stefan Venken, CMO Northern-Europe Vente-Exclusive.com

    • 22-10-18

    "Om nattevingerwerk wat betreft de voorkeuren van onze leden te vermijden, hebben we een duidelijke en directe communicatie met hen opgestart."

      Data & Technology
    Lees meer over "3 Vragen aan Stefan Venken, CMO Northern-Europe Vente-Exclusive.com"
  12. Joris-Van-Aken.jpg
      3 questions

    Drie vragen over Targeted Advertising aan Joris Van Aken, Telenet

    • 15-10-18

    Targeted Advertising zit in de lift. Joris Van Aken, Digital Communication Lead bij Telenet, presenteert de huidige situatie van Targeted Advertising en verwachtingen voor de toekomst.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Drie vragen over Targeted Advertising aan Joris Van Aken, Telenet"
  13. clickbait.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Clickbait?

    • 12-10-18

    Clickbait (letterlijk vertaald: klik-lokaas) is een spectaculaire titel die onmiddellijk verwijst naar een website artikel of video.

      Data & Technology Content
    Lees meer over "Wat is Clickbait?"
  14. Karim-debbah2.jpg
      Position Paper Insight

    UBA publiceert Belgian Digital Media Charter

    • 08-10-18

    In juni 2018 publiceerde UBA het Global Media Charter. Daarin identificeerde UBA acht aandachtspunten in de digitale media waar merken zich fundamenteel zorgen om maken. Vandaag neemt UBA het initiatief in haar ‘Belgian Digital Media Charter’ om voor elk van de probleemgebieden concrete criteria en aandachtspunten voor de Belgische markt uit te werken. UBA zet hiermee een belangrijke stap in de hervorming van de Belgische digitale advertentiewereld.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "UBA publiceert Belgian Digital Media Charter"
  15. wim-vermeulen-AI.jpeg
      Opinion

    Hoe kan Artificiële Intelligentie ons vandaag helpen?

    • 08-10-18

    Artificiële Intelligentie is overal. Je kan je tijdlijn of nieuwsfeed niet bekijken of je vindt er een artikel over. Meestal is de boodschap dat alles gaat veranderen en wel vanaf gisteren. Wim Vermeulen, Dentsu Aegis Network, geeft zijn opinie over hoe Artificiële Intelligentie kan worden gebruikt in de marketing sector.

      Data & Technology
    Lees meer over "Hoe kan Artificiële Intelligentie ons vandaag helpen?"
  16. Frederic-DANG.jpg
      3 questions

    "We kozen voor Big Data-oplossingen geconfigureerd volgens het concept 'Privacy by Design'"

    • 24-09-18

    Frédéric Dang, Customer Database Manager bij Delhaize, legt in zijn antwoord op drie vragen uit hoe het gebruik van Big Data is afgestemd op de GDPR.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over ""We kozen voor Big Data-oplossingen geconfigureerd volgens het concept 'Privacy by Design'""
  17. ROPO-Research-online-purchase-offline.jpg
      Vraag van de week

    Wat is ROPO ?

    • 21-09-18

    ROPO staat voor ‘Research Online Purchase Offline’ en is een synoniem voor 'Online-to-Store' en 'webrooming'.

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is ROPO ?"
  18. Digital-Maturity.png
      3 questions

    "Data moeten een onderdeel van de algemene digitale strategie worden"

    • 17-09-18

    Siegert Dierickx, Co-founder & Managing Partner bij Multiminds, beantwoordt onze 3 vragen over de digitale maturiteit van adverteerders. 

      Data & Technology
    Lees meer over ""Data moeten een onderdeel van de algemene digitale strategie worden""
  19. Xavier-valentini.jpg
      3 questions

    Kunnen we met Big Data zorgen voor een revolutie in de klantenervaring?

    • 10-09-18

    Data zijn onmisbaar voor bedrijven die hun aanbod willen personaliseren en ervoor willen zorgen dat het leven van de consument gemakkelijker gemaakt wordt. We stelden drie vragen over Big Data aan Xavier Valentini, Customer Insights Manager bij Delhaize.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Kunnen we met Big Data zorgen voor een revolutie in de klantenervaring?"
  20. gartner-trends-uba.jpg

    Vijf opkomende technologische trends

    • 10-09-18

    Gartner benoemt vijf opkomende technologische trends die de grenzen tussen mens en machine zullen doen vervagen.

      Data & Technology
    Lees meer over "Vijf opkomende technologische trends"
  21. Wim Weetjens.jpg
      News

    Digitale transformatie is bedrijfstransformatie, zegt Wim Weetjens

    • 31-08-18

     “Digitale transformatie is bedrijfstransformatie”, vertelt Wim weetjens aan de deelnemers van de UBA Master Class…

      Data & Technology
    Lees meer over "Digitale transformatie is bedrijfstransformatie, zegt Wim Weetjens"
  22. Password-protected-to-login-on-the-computer-screen-615605212_5472x3648.jpeg
      News

    Opleiding is de sleutel tot een beter begrip van programmatic advertising, Antony Spinasse

    • 22-08-18

    Adverteerders moeten de beschikking krijgen over de sleutels waarmee ze de dienstverleners die verantwoordelijk zijn voor het beheer van hun campagnes naar behoren kunnen evalueren.

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Opleiding is de sleutel tot een beter begrip van programmatic advertising, Antony Spinasse"
  23. adversarial-examples.jpg
      Vraag van de week

    Wat zijn Adversarial examples ?

    • 20-08-18

    'Adversarial examples' zijn gegevens die aangeboden worden aan artificiële intelligentie systemen om ze te misleiden. 

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat zijn Adversarial examples ?"
  24. supernova.png
      News Announcement

    Win een gratis dagticket voor de Supernova Conference in Antwerpen

    • 20-08-18

    Van 27 tot en met 30 september 2018 strijkt in Antwerpen het festival SuperNova neer. SuperNova is een ambitieus internationaal event volledig in het teken van de toekomst, georganiseerd door Flanders DC en Scale-Ups.eu met de steun van de Vlaamse overheid. Het vierdaagse festival wordt de grootste ontmoetingsplek in Vlaanderen voor ambitieuze ondernemers, bedrijven, investeerders, onderzoekers en creatievelingen om de toekomst vorm te geven onder het motto: Tomorrow is unstoppable.

      Data & Technology
    Lees meer over "Win een gratis dagticket voor de Supernova Conference in Antwerpen"
  25. Albert Derasse.png
      News

    Wie grenzen wil verleggen, moet zijn algoritme onderhouden! volgens Albert Derasse

    • 17-08-18

    Marketeers weten het al... In de toekomst zullen voorspellende algoritmes onmisbaar worden voor wie een doeltreffend marketingplan wil. Albert Derasse (Managing Partner - Inbox Belgium) legt ons uit...

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Wie grenzen wil verleggen, moet zijn algoritme onderhouden! volgens Albert Derasse"
  26. Alexa.jpg
      Insight

    Slechts 2% van Alexa-gebruikers bestelt via hun PA op Amazon

    • 13-08-18

    Volgens een verslag verschenen op de site The Information, doet slechts 2% van de Alexa-gebruikers een beroep op de vocal assistant van Amazon om bestellingen op de e-commerce site te plaatsen. Negen van de tien gebruikers die iets via Alexa gekocht hebben, doen dat vervolgens niet opnieuw.

      Data & Technology
    Lees meer over "Slechts 2% van Alexa-gebruikers bestelt via hun PA op Amazon"
  27. Gafa-definition.jpg
      Vraag van de week

    Wat is GAFA?

    • 10-08-18

    GAFA is een acroniem dat verwijst naar Google, Apple, Facebook en Amazon, de 4 Amerikaanse internet-giganten. Soms voegt men hier Microsoft aan toe en gebruikt men de afkorting GAFAM. Op een enkele plaats wordt ook nog IBM aan het lijstje toegevoegd (GAFAMI).

      Data & Technology
    Lees meer over "Wat is GAFA?"
  28. iStock-1007850144.jpg
      Survey

    Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI

    • 08-08-18

    OMD publiceerde zopas een whitepaper over de manier waarop consumenten tegenover artificiële intelligentie staan en de manier waarop deze de retail sector kan beïnvloeden. De conclusies zijn gebaseerd op een onderzoek gevoerd door het mediabureau, het researchteam van Goldsmiths en de Universiteit van Londen. Dat omvatte onder andere een kwalitatief en kwantitatief luik met online interviews in dertien Europese landen (waaronder België) bij meer dan 16.000 representatieve respondenten.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI"
  29. Screenshot 2018-07-30 11.13.23.png
      Insight

    Marketing gaat over emotie, niet over technologie

    • 27-07-18

    In deze negende editie van Sparkle* snijden we het thema technologie voor mens en merk aan. Ofwel: wat is de impact van technologie op marketing en communicatie? Hoe kunnen we innoveren en tegelijk de menselijke emotie en beleving behouden? 

      Data & Technology Content Research & Insights
    Lees meer over "Marketing gaat over emotie, niet over technologie"
  30. Sylvie-vandevelde.jpg
      3 questions

    Drie vragen aan Sylvie Vandevelde, Belgian Mobile ID

    • 02-07-18

    Sylvie Vandevelde, Head of Marketing and Communication bij Belgian Mobile ID, vertelt over het authenticatiesysteem itsme® en de veranderingen voor de consument.

      Data & Technology
    Lees meer over "Drie vragen aan Sylvie Vandevelde, Belgian Mobile ID"