News & Resources > Agency

  1. Sparkle_11_cover.png
      News Insight

    Hoe haal je meer uit een ecosysteem van agentschappen?

    • 24-06-19

    Met die vraag trokken we in deze elfde editie van Sparkle (blz. 37) naar Martine Ballegeer van PitchPoint.

    Lees meer over "Hoe haal je meer uit een ecosysteem van agentschappen?"
  2. Michel Rozenberg.jpg
      News

    Wanneer en hoe toegevingen doen tijdens onderhandelingen? Michel Rozenberg

    • 24-05-19

    Progress Consulting deelt 9 gouden onderhandelingstips naar aanleiding van de Master Class aan de UBA Academy.

    Lees meer over "Wanneer en hoe toegevingen doen tijdens onderhandelingen? Michel Rozenberg"
  3. Agency Pitch_iStock-520791880.jpg
      News Announcement

    Wenst u advies bij de selectie van uw bureaus? Ontdek onze nieuwe dienst

    • 07-05-19

    UBA Pitch Line adviseert u over de selectie van een creatief en/of mediabureau.

      Media
    Lees meer over "Wenst u advies bij de selectie van uw bureaus? Ontdek onze nieuwe dienst"
  4. Agency Selection Charter_shutterstock_1099306382.jpg
      News Charter & Guideline Insight

    UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties

    • 07-05-19

    De drie representatieve beroepsverenigingen – UBA, ACC en UMA – publiceren samen de eerste gedragscode voor de organisatie van competities voor de verschillende soorten bureaus (creatieve bureaus en mediabureaus).

      Media
    Lees meer over "UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties"
  5. key-fact-2019.jpg
      Insight Survey

    UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht

    • 06-05-19

    We zetten voor u de informatie over de bruto media investeringen 2018 in een handig overzicht. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders nood hebben aan goede en toegankelijke informatie over media. Er is vanuit verschillende bronnen heel wat informatie beschikbaar. Om u te helpen perfect geïnformeerd te zijn heeft UBA deze informatie voor u gestructureerd.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht"
  6. programmatic.jpg
      Survey

    Programmatic buying steeds vaker intern aangeboden

    • 25-04-19

    Volgens een onderzoek van Ipsos voor IAB Europe bij meer dan 600 brand managers die programmatic reclame aankopen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), gebeurt de aankoop bij 86% van de respondenten intern. 11% besteedt het uit, na de interne werking te hebben getest. 2% heeft geen plannen op dat vlak.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "Programmatic buying steeds vaker intern aangeboden"
  7. Geert-debruyne.jpg
      Opinion

    De media manager is dood! Leve de media performance manager!, door Geert Debruyne, fma

    • 18-04-19

    De functie van media manager lijkt soms een uitstervende soort. Terwijl de nood aan mediacoördinatie en de link van media met de business groter dan ooit is. De oplossing? De media performance manager: de persoon die zich bezighoudt met het meten van de performance én de koppeling naar businessobjectieven.

      Media
    Lees meer over "De media manager is dood! Leve de media performance manager!, door Geert Debruyne, fma"
  8. Geert Debruyne_MM
      News

    De media manager is dood! Leve de media performance manager!, door Geert Debruyne, fma

    • 16-04-19

    De functie van media manager lijkt soms een uitstervende soort. Terwijl de nood aan mediacoördinatie en de link van media met de business groter dan ooit is.

      Media
    Lees meer over "De media manager is dood! Leve de media performance manager!, door Geert Debruyne, fma"
  9. Screenshot 2019-04-01 at 12.34.52.png
      News

    Martin Lindstrom: "Reclamebureaus hebben te hard geprobeerd hun klanten te behagen"

    • 01-04-19

    Dat de UBA Trends Day zijn bezoekers – 1500 van wie 80% adverteerders dit jaar, alweer een record – elke keer een prestigieus lijstje met bevlogen sprekers serveert, weten jullie natuurlijk al lang. Een van hen was op 21 maart de Deen Martin Lindstrom (chairman van Lindstrom Company), merkenbouwer, auteur en volgens Time een van de 100 invloedrijkste denkers van 2019. MM mocht hem interviewen tijdens een boeiend gesprek over zieltogende merken, uitstervende reclame en hoopvolle alternatieven.

      Media
    Lees meer over "Martin Lindstrom: "Reclamebureaus hebben te hard geprobeerd hun klanten te behagen""
  10. Matt Green_WFA.jpg
      News Insight Survey

    De nieuwste trends in global media agency management - Matt Green (WFA)

    • 25-03-19

    De WFA publiceerde onlangs een rapport met de nieuwste trends in de evolutie die grote mediabureaus doormaken inzake modellen en vergoeding. We stellen vast dat bedrijven maar al te graag hun tanden willen zetten in hun beleid met betrekking tot de 'huur' versus de 'aankoop' van diensten. Matt Green, Global Lead – Media & Digital Marketing, WFA – deelt zijn bevindingen met ons.

      Media
    Lees meer over "De nieuwste trends in global media agency management - Matt Green (WFA)"
  11. ranking.jpg
      News

    UMA ranking 2018: GroupM en Space op kop

    • 25-03-19

    United Media Agencies publiceerde zijn traditionele jaarlijkse rangschikkingen. Daaruit blijkt onder andere een globale omzetdaling van de aangesloten bureaus met bijna 1%, terwijl hun staff tegelijk steeg met 8% (864 FTE voor de 15 aangesloten bureaus).

      Media
    Lees meer over "UMA ranking 2018: GroupM en Space op kop"
  12. Martine Ballegeer 2.png
      News

    10 vuistregels voor een geslaagde bureau selectie

    • 22-03-19

    Tijdens de UBA Master Class “Agency Selection & Remuneration” liet expert-docent Martine Ballegeer met veel voorbeelden zien hoe je je reclamebureau kiest en vergoedt. De 10 tips van Martine...

    Lees meer over "10 vuistregels voor een geslaagde bureau selectie"
  13. uba.jpg
      News Insight

    UBA maakt zich klaar voor de toekomst en vernieuwt organisatie

    • 12-03-19

    UBA heeft haar ledenaantal de laatste jaren verdubbeld en is gegroeid tot een representatieve ledenvereniging voor merken met 332 lidbedrijven. Om de leden een optimale dienstverlening te kunnen bieden, werd sterk ingezet op het bouwen van een professioneel team. Intussen telt het UBA-team 10 medewerkers en een 11de teamlid wordt weldra aangeworven.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA maakt zich klaar voor de toekomst en vernieuwt organisatie"
  14. Pocketing-company-money.-483095403_4122x2743.jpeg
      News

    Hoe remunereren merken hun bureau?

    • 11-03-19

    The World Federation of Advertisers (WFA) en The Observatory International deden een onderzoek naar bureauvergoedingen, zowel voor creatieve bureaus als mediabureaus. Hieruit blijkt dat merken over het algemeen zeer positief zijn over de toegevoegde waarde van hun bureaus.

      Media
    Lees meer over "Hoe remunereren merken hun bureau?"
  15. DeLandsheer_Anja_7516-bewerkt-3.jpeg
      News Opinion

    Een blik achter de schermen van de communicatiebureaus

    • 13-02-19

    Door de recente lancering van de UBA Expert Community Agency Management, speelt de UBA in op de groeiende behoefte van adverteerders naar richtlijnen voor het verbeteren van hun relatie met hun communicatiebureaus.

    Lees meer over "Een blik achter de schermen van de communicatiebureaus"
  16. trends.jpg
      News

    De ACC buigt zich over de trends van 2019

    • 08-02-19

    In 2019 bundelt de sector krachten, communiceren we op maat van de consument en zijn de ideeën creatief meetbaar.

      Data & Technology Content Media Research & Insights
    Lees meer over "De ACC buigt zich over de trends van 2019"
  17. Influencer.jpeg
      Charter & Guideline

    UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations

    • 04-02-19

    Een goede briefing is half gewonnen. Waaruit moet een goede briefing bestaan zodat uw campagne een succes wordt? UBA en acc publiceren een handige guideline. Gratis downloadbaar voor leden.

      Content
    Lees meer over "UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations"
  18. media future.jpg
      News

    Hanteert het mediabureau van de toekomst nog een menselijke filosofie?

    • 28-01-19

    Sinds de doorbraak van digital en ondanks de steeds kleinere marges die te wijten zijn aan een voorbijgestreefd businessmodel, hebben de mediabureaus bijzonder veel geïnvesteerd in tools, technologieën en mensen om de interactie tussen consumenten en merken beter te begrijpen en om de efficiëntie van de plannen die ze aanbevelen beter te controleren

      Media
    Lees meer over "Hanteert het mediabureau van de toekomst nog een menselijke filosofie?"
  19. Jean-François Zirger.jpeg
      News

    Wat mag u verwachten van uw bureau voor programmatic advertising?

    • 20-01-19

    5 criteria die u in overweging moet nemen, volgens Jean-François Zirger -  Managing Director - GAMNED!

      Data & Technology Media
    Lees meer over "Wat mag u verwachten van uw bureau voor programmatic advertising?"
  20. Agency Selection.jpg
      News Insight Announcement

    Draag samen met UBA uw steentje bij aan het charter voor de selectie van een creatief bureau

    • 18-01-19

    Tijdens de eerste UBA Expert Community Agency Management hebben we de basis gelegd voor het werkveld dat we willen uitbouwen om voorbereid te zijn op de uitdagingen die wij, adverteerders en onze bureaus, te wachten staan.

    Lees meer over "Draag samen met UBA uw steentje bij aan het charter voor de selectie van een creatief bureau"
  21. iStock-941238518.jpg
      News

    De opkomst van de Management Consultants

    • 04-01-19

    De trend zet zich al enkele jaren door: business consultants infiltreren in marketing en communicatie.

    Lees meer over "De opkomst van de Management Consultants"
  22. inside agency.jpg
      Survey

    Meer en meer Amerikaanse adverteerders hebben een in-house agency

    • 18-10-18

    Volgens een studie van de Association of National Advertisers (ANA) die in augustus gevoerd werd, is het aantal in-house bureaus bij zijn leden substantieel gestegen de afgelopen vijf jaar.

      Research & Insights
    Lees meer over "Meer en meer Amerikaanse adverteerders hebben een in-house agency"
  23. Effie.jpg
      News

    Effie 2018: Proficiat aan de 17 bekroonde adverteerders

    • 28-09-18

    Op de uitreiking van de prestigieuze Effie Awards vielen gisterenavond maar liefst 17 cases in de prijzen.

      Research & Insights
    Lees meer over "Effie 2018: Proficiat aan de 17 bekroonde adverteerders"
  24. Agency-roster.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Agency Roster ?

    • 26-09-18

    Een agency roster is een tabel van alle bureaus waarmee je als merk of bedrijf samenwerkt. Het roster geeft eveneens een overzicht van de taken en de verantwoordelijkheden van elk van de bureaus.  

    Lees meer over "Wat is Agency Roster ?"
  25. advertisers-agency.jpg
      Position Paper Insight Survey

    De relatie tussen adverteerder en creatief bureau: 
een kwalitatief onderzoek van UBA en PitchPoint

    • 20-09-18

    Naar aanleiding van de oprichting van het Expert Community 'Agency Management', deed PitchPoint in opdracht van UBA een onderzoek bij een aantal grote adverteerders naar hun relatie met hun creatief bureau. In tegenstelling tot wat sommige internationale studies uitwijzen, zit de relatie tussen adverteerders en creatieve bureaus in België wel goed. Over het algemeen heerst er tevredenheid.

      Research & Insights
    Lees meer over "De relatie tussen adverteerder en creatief bureau: 
een kwalitatief onderzoek van UBA en PitchPoint"
  26. Facebook
      News

    Nieuw: Webinars over Facebook Advertising met Nicolas Sacré

    • 17-09-18

    Als vervolg op de UBA Master Class  Facebook Advertising van 14 september biedt onze trainer Nicolas Sacré u twee webinars: één over de Kaizen methode toegepast op Facebook Ads en één over de 10 vragen die u zich kan stellen voordat u een bureau inschakelt.

      Media Brand Strategy
    Lees meer over "Nieuw: Webinars over Facebook Advertising met Nicolas Sacré"
  27. agency-relation-uba.jpg

    De WFA bestudeert ‘Agency Rosters’

    • 17-09-18

    Meer en meer merken doen beroep op meerdere bureaus voor het creëren en implementeren van hun plannen. Het overzicht van de bureaus waarmee een merk samenwerkt noemt men een ‘agency roster'. De WFA (World Federation of Advertisers) heeft dit model bestudeerd bij 50 multinationals.

    Lees meer over "De WFA bestudeert ‘Agency Rosters’"
  28. agence-bureau-contract-uba.jpg
      News

    7 tips voor het afsluiten van een contract met uw bureau

    • 08-09-18

    Bij de start van een nieuwe relatie tussen merk en bureau zijn beide partijen enthousiast om samen te werken. Het afsluiten van het contract is niet de prioriteit en wordt vaak uitgesteld.

    Lees meer over "7 tips voor het afsluiten van een contract met uw bureau"
  29. Love-billboards,-photographs-of-a-woman-with-red-heart-504483836_3000x2000.jpeg
      News Announcement

    Op 19 september lanceert UBA een nieuwe Expert Community over Agency Management

    • 20-08-18

    De digitale transformatie is ook in het kader van ‘agency management’ niet zonder gevolgen gebleven. Talrijke nieuwe bureaus en structuren zagen het levenslicht. Dat maakte de relatie tussen adverteerders en externe dienstverleners er niet altijd makkelijker op. Een goede relatie tussen adverteerder en bureau is uitermate belangrijk om op een efficiënte en effectieve manier samen te werken. Soms zit er wat ruis op de relatie, en soms zitten ze niet op dezelfde golflengte. UBA heeft samen met PitchPoint haar leden bevraagd met de bedoeling een beter inzicht te krijgen in de relatie tussen adverteerder en zijn bureau(s).

    Dit was de aanleiding voor de beslissing om een nieuwe Expert Community ‘Agency Management ‘op te richten.

    Lees meer over "Op 19 september lanceert UBA een nieuwe Expert Community over Agency Management"
  30. iStock-856578910.jpg
      Insight Survey

    WFA buigt zich over relaties tussen bureaus en adverteerders

    • 13-06-18

    Terwijl 75% van de grote internationale adverteerders momenteel bezig is met het herevalueren van de bureaupartners, geeft een nieuwe WFA-studie aan dat relaties tussen bureaus en adverteerders ook een is van 'je t'aime moi non plus'.

      Research & Insights
    Lees meer over "WFA buigt zich over relaties tussen bureaus en adverteerders"