News & Resources > Agency

  1. agency-relation-uba.jpg

    Aan een relatie moet je werken. 7 tips voor de relatie met uw bureau

    • 14-05-18

    Het geheim van een hechte relatie zit hem doorgaans in het vertrouwen dat partners elkaar schenken. De beste voedingsbodem om een relatie op de klippen te laten lopen is achterdocht. Veel marketeers kunnen het uitstekend vinden met de mensen van het reclamebureau. Dat komt omdat ze erin slagen een vertrouwensband te smeden.

    Lees meer over "Aan een relatie moet je werken. 7 tips voor de relatie met uw bureau"
  2. Johan-web.jpg
      Opinion

    ACC vraagt respect bureauselectie-richtlijn in event-sector

    • 03-05-18

    ACC stelt vast dat de UBA/ACC richtlijn voor een gezonde competitie binnen de eventsector onvoldoende gerespecteerd wordt. Daardoor wordt het creatief talent onnodig onder druk gezet.

    Lees meer over "ACC vraagt respect bureauselectie-richtlijn in event-sector"
  3. rupture-agency-breuk.jpg
      News

    9 signalen die wijzen op een nakende breuk tussen merk en bureau

    • 05-04-18

    Onderzoek toont aan dat een reclamebureau gemiddeld drie jaar voor dezelfde adverteerder werkt. Dat is toch wel erg kort als je er even bij stilstaat dat we hier praten over het opbouwen van een merk… op lange termijn. In het geval van reclamebureau en adverteerder, blijken relaties inderdaad wankel. Verandering van bureau lijkt soms te berusten op willekeur. Toch zijn er signalen die erop wijzen dat er een pitch in de lucht hangt. Het komt er op aan ze tijdig te herkennen.

    Lees meer over "9 signalen die wijzen op een nakende breuk tussen merk en bureau"
  4. Lies Eeckman.jpg
      News Opinion

    Good and bad creativity cost the same. Interview met Lies Eeckman, Marketing Director Continental Foods

    • 26-03-18

    Efficiënte marketing en creatieve marketing zijn zeker niet altijd twee handen op één buik geweest. De Effie Effectiveness Barometer geeft aan dat nog steeds een minderheid gelooft dat een te grote drang naar efficiëntie de creativiteit fnuikt. We vroegen Lies Eeckman (Continental Foods) en Janpieter Mels (Famous Grey) om hun mening en ook al zeggen ze niet helemaal hetzelfde, de rode draad is wel duidelijk: om efficiëntie en creativiteit te verzoenen, is vooral een sterk partnership nodig. En dat leidt… tot een Effie Award…

    De Effie Awards tonen aan dat marketingefficiëntie en creativiteit samengaan. Registreer snel uw case

      Research & Insights
    Lees meer over "Good and bad creativity cost the same. Interview met Lies Eeckman, Marketing Director Continental Foods"
  5. 1520161255100-1520161076-1520161047-chaudoir-1.jpg
      Insight

    UMA-ranking 2017: Space voor Initiative en Havas Media

    • 05-03-18

    De UMA publiceerde haar traditionele rangschikking van mediabureaus voor 2017, met aanpassing van de gegevens aan de marktevoluties, meer bepaald de afschaffing van de bureaucommissie van 15% en de nieuwe remuneratiemodellen in programmatic buying. 

    Lees meer over "UMA-ranking 2017: Space voor Initiative en Havas Media"
  6. Guy-sauvage.jpg
      Opinion

    Opinie: Customer Insights worden strategisch belangrijker voor merken 

    • 05-03-18

    Marketing en marktonderzoek zijn twee sectoren die zich tegenwoordig verplicht zien het roer helemaal om te gooien. Reden daarvoor is het steeds complexere profiel van de consumenten. Consumenten grijpen vandaag namelijk vooral naar hun smartphone of tablet om informatie te zoeken en dat heeft hun relatie met merken ingrijpend veranderd. De digitale technologie en de mogelijkheid om op elk moment verbonden te zijn, hebben tot nieuwe gewoontes en een ander consumentengedrag geleid. Een opinie van Guy Sauvage, Customer Experience Manager bij MIVB.

      Research & Insights
    Lees meer over "Opinie: Customer Insights worden strategisch belangrijker voor merken "
  7. Woman-in-plaid-shirt-and-a-red-manicure-pen-writing-508541368_4898x3265.jpeg
      News Announcement

    UBA Academy: programma 2018

    • 08-01-18

    Uw vakgebied is voortdurend in beweging. Als u resultaten wilt blijven boeken, is het onmisbaar om mee te zijn met de laatste trends en nieuwe tools in gebruik te nemen.

      Data & Technology Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA Academy: programma 2018"
  8. DeLandsheer_Anja_7516-bewerkt-3.jpg
      3 questions

    Drie vragen aan Anja De Landsheer, PitchPoint, over Agency Rosters

    • 05-01-18

    De problematiek van agency rosters staat vandaag erg in de belangstelling. Wij stelden Anja De Landsheer, partner bij PitchPoint, drie vragen over dit onderwerp.

    Lees meer over "Drie vragen aan Anja De Landsheer, PitchPoint, over Agency Rosters"
  9. iStock-583991136.jpg
      Survey

    Steeds meer adverteerders willen media-aankoop intern organiseren

    • 20-12-17

    Als we twee recente studies mogen geloven, zullen de mediabureaus het de volgende jaren niet makkelijk hebben.

    Lees meer over "Steeds meer adverteerders willen media-aankoop intern organiseren"
  10. Pitch-web.jpg

    De drie v’s van de startup-pitch

    • 15-12-17

    We nodigen u graag uit voor de jury om de pitches te beoordelen” liet UBA-lid FEBIAC me onlangs weten. En neen het ging niet over golf, muziek of baseball. Wel over het evenement #WeAreMobility van 18 januari 2018 in Brussels Expo. Daar zullen een aantal start-ups uit de wereld van mobiliteit hun innovatief project komen voorstellen. En ja hoor we willen daar graag als UBA gaan jureren. Maar we leggen de lat hoog en daarom geven we wat voorafgaand advies.

    Lees meer over "De drie v’s van de startup-pitch"
  11. Martine Ballegeer 2.png
      Charter & Guideline Insight

    10 gouden pitch-regels voor adverteerders

    • 27-10-17

    Er is voor alle betrokken partijen een wereld van verschil tussen een pitch die goed verloopt en een slechte. Uiteindelijk willen we op een zo efficiënt mogelijke manier het voor ons merk meest geschikte bureau selecteren. UBA en ACC hebben een aantal spelregels opgesteld om het pitchen in goede banen te leiden. Deze regels hebben te maken met het aantal bureaus dat u in de pitch betrekt, de doorlooptijd van het pitchproces en de betaling van de deelnemende bureaus.

    Lees meer over "10 gouden pitch-regels voor adverteerders"
  12. 1505465832_1505410737-marcp-20170130053936527.jpg

    Marc Pritchard (P&G) doet 'wake-up call' aan de digitale advertising industrie

    • 19-09-17

    Op dmexco, het jaarlijkse global business en innovatieplatform voor de digitale economie, lanceerde Marc Pritchard, Chief Brand Officer van Procter & Gamble als een van de prestigieuze sprekers een “wake-up call voor de digitale advertising industrie”. 

      Media
    Lees meer over "Marc Pritchard (P&G) doet 'wake-up call' aan de digitale advertising industrie"
  13. Geert Debruyne.jpg
      News Opinion

    Iedereen lijkt wel een media pitch uit te schrijven, moet ik dat dan ook doen?

    • 15-09-17

    De gespecialiseerde pers staat er bol van! Ofwel wordt er aangekondigd hoe de shortlist eruit ziet voor een nakende pitch, ofwel lezen we welke helft afvalt in het vervolg van een bepaalde media pitch of nog, en dat zijn de leukste berichten, wordt de winnaar meegedeeld, zonder te vergeten de verliezers nog eens te vermelden uiteraard. 

    Lees meer over "Iedereen lijkt wel een media pitch uit te schrijven, moet ik dat dan ook doen?"
  14. iStock-621936988.jpg
      Insight

    Unilever schroeft in eerste semester de agentschapsinvesteringen terug met 17%

    • 10-08-17

    Net zoals concurrent P&G heeft Unilever een rationalisatie doorgevoerd met betrekking tot de reclame-investeringen die meer bepaald een inperking van het aantal agentschappen en de productiekosten tot gevolg heeft. 

      Media
    Lees meer over "Unilever schroeft in eerste semester de agentschapsinvesteringen terug met 17%"
  15. iStock-510310988.jpg
      Charter & Guideline

    UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders

    • 23-06-17

    Zowel UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC de Event Client Briefing, een praktische gids voor het briefen van en efficiënt samenwerken met event marketing bureaus. 

    Lees meer over "UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders"
  16. Resized2_Businessman-addressing-multicultural-office-staff-meeting-469584763_5184x3456.jpg
      Charter & Guideline

    Briefing template The Client Brief

    • 19-04-17
    ACC/UBA

    Deze template vormt een nuttige handleiding voor het opmaken van een volledige en duidelijke briefing.

    Lees meer over "Briefing template The Client Brief"
  17. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg
      Charter & Guideline

    UBA en ACC contract voor alle disciplines

    • 06-04-17

    UBA en ACC lanceren futureproof contract voor alle disciplines.UBA en ACC Belgium stellen zich beiden tot doel om de samenwerking tussen opdrachtgevers en creatieve bureaus zo optimaal mogelijk te laten verlopen. En die samenwerking begint bij het maken van goede afspraken, samengebracht in een helder en moduleerbaar contract, afgestemd op de noden van beide partijen.

    Lees meer over "UBA en ACC contract voor alle disciplines"
  18. Resized_Business-ovation-516849012_4200x2800.jpg
      Charter & Guideline

    Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau

    • 31-03-17
    Een goede vertrouwensrelatie tussen adverteerder en agentschap is de hoeksteen van een geslaagde communicatiestrategie. Open communicatie en transparantie zijn daarbij belangrijke aspecten. Zowel de adverteerder als het communicatiebureau heeft er baat bij regelmatig de samenwerking te evalueren. Zo kunt u tijdig bijsturen waar nodig en processen actualiseren. De UBA heeft een aantal richtlijnen gebundeld voor een constructieve evaluatie.
    Lees meer over "Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau"
  19. Resized_Coworkers-work-modern-studio.Sales-manager-team-working-new-project-533699570_5659x3687.jpg
      Charter & Guideline

    Remuneratiegids

    • 28-03-17

    In deze gids vindt u een overzicht van de belangrijkste formules als onmisbaar uitgangspunt voor een geslaagd overleg tussen adverteerder en bureau.

    Lees meer over "Remuneratiegids"
  20. UBA-7781.jpg

    Nagenieten van de opgedane inspiratie tijdens de UBA Trends Day van 16 maart

    • 16-03-17

    Magie, vertrouwen, co-creatie, information overload, authenticiteit, menselijkheid, emoties, om maar enkele van de kernwoorden te noemen die aan bod kwamen tijdens de UBA Trends Day.

      Data & Technology Content Media
    Lees meer over "Nagenieten van de opgedane inspiratie tijdens de UBA Trends Day van 16 maart"
  21. chancestofindjobthrurecruiterare15percent_myjobthoughts.jpg
      Position Paper Insight

    UBA Position Paper 2 over de afschaffing 15% bureaucommissie

    • 28-11-16

    In haar nieuwe Position Paper blijft UBA voorstander om de voormalige bureaucommissie in mindering te brengen van de bruto-tarieven. De adverteerders vragen een verdere harmonisatie en een uniform systeem, wat meer transparantie en duidelijkheid in de prijszetting van media kan brengen.

    Lees meer over "UBA Position Paper 2 over de afschaffing 15% bureaucommissie"
  22. Logo WFA
      Insight Survey

    WFA Media cost inflation & deflation forecasts 2017

    • 23-11-16

    Worldwide

      Research & Insights
    Lees meer over "WFA Media cost inflation & deflation forecasts 2017"
  23. an-independent-study-of-media-transparency-in-the-us-advertising-industry.jpg
      Survey

    An independent study of Media Transparency in the U.S. Advertising Industry

    • 20-10-16

    The U.S. Association of National Advertisers (ANA) released the full findings of their Media Transparency Initiative, set to demystify the landscape and provide a clarifying perspective on the state of transparency and on non-transparent behaviors in the market. The study also outlines practical solutions and best practice behaviors that can move the industry forward.

      Research & Insights
    Lees meer over "An independent study of Media Transparency in the U.S. Advertising Industry"
  24. screen_shot_2016-08-03_at_11.01.49.png
      Insight

    UBA Academy Brochure 2016-2017

    • 22-09-16

    Quality training for advertisers

      Content Media
    Lees meer over "UBA Academy Brochure 2016-2017"
  25. summer_tv.jpg

    Mediacommissie TV 2016-06-13

    • 18-08-16

    In de Mediacommissie TV van 13/6 kwamen de volgende 3 onderwerpen aan bod.

    1. Analyse van het tv-seizoen 2015-2016
    2. Debat over de rol van de adverteerder en van zijn mediapartners
    3. Key Learnings uit de laatste RMB Studie
      Media
    Lees meer over "Mediacommissie TV 2016-06-13"
  26. screenshot_2016-05-02_09.34.28.png
      Survey

    Results on Media Agency Remuneration 2016

    • 19-05-16

    WFA Survey

      Research & Insights
    Lees meer over "Results on Media Agency Remuneration 2016"
  27. 20160119_sponsoring_contract.jpg
      Insight

    Hoe sluit ik een efficiënt sponsorcontract af dat mijn werk ten goede komt?

    • 24-02-16
    Master Class UBA Academy Sponsoring Contract

    In de Master Class "Sponsoring Contract" belicht initiatiefnemer Andy Hancock de voornaamste aspecten van de juridische overeenkomst tussen sponsor en gesponsorde.

    Lees meer over "Hoe sluit ik een efficiënt sponsorcontract af dat mijn werk ten goede komt?"
  28. 20160125_legal_issues_in_dig_mktg.jpg
      Insight

    General Data Protection Regulation: nieuw Europees reglement

    • 24-02-16
    Master Class UBA Academy Legal Issues in digital marketing

    Big Data, tracking, targeting, profiling, geolokalisatie... allemaal brandend actuele concepten met een gemeenschappelijke oorsprong: persoonlijke gegevens. De bescherming daarvan zal aanzienlijk versterkt worden door de voorziene goedkeuring van het nieuwe Europese reglement betreffende deze materie, de General Data Protection Regulation (GDPR). In de Master Class "Legal issues in digital marketing" belichten Agnès Maqua en Nicolas Hamblenne, respectievelijk partner en associate van het advocatenkabinet Koan Lorenz, de voornaamste aspecten van de General Data Protection Regulation.

      Media
    Lees meer over "General Data Protection Regulation: nieuw Europees reglement"
  29. Martine Ballegeer 2.png
      Insight

    Wat is de evolutie in de remuneratiemodellen?

    • 15-12-15
    Martine Ballegeer, partner bij PitchPoint, is al vele jaren actief binnen UBA Academy en geeft drie Master Classes over de samenwerking tussen adverteerders en communicatiebureaus. De cursussen ‘Agency Selection’ en ‘Agency Evaluation’ geeft ze samen met Bruno Liesse van Carat. Daarnaast doceert ze de cursus ‘Agency Remuneration’.
    Lees meer over "Wat is de evolutie in de remuneratiemodellen?"
  30. screenshot_2015-12-07_17.38.37.png
      Insight

    Laat u inspireren over storydoing, automatisering, etnomarketing en multi-agency

    • 09-12-15
    De grootste vraag voor bedrijven en marketeers vandaag is: hoe stel ik de klant centraal?

    In het vierde nummer van het B2B magazine "Sparkle"  kunt u meer lezen over efficiënt en effectief communiceren door…

    • storydoing ipv storytelling
    • automatisatie & personalisatie
    • betere targeting
    • betere samenwerking tussen agentschap en adverteerder

    Laten de voorbeelden van adverteerders en agentschappen in dit nummer u alvast inspireren.

    Sparkle is een initiatief van bpost in samenwerking met UBA, ACC en bdma en speciaal gericht op marketing- en communicatiespecialisten.

      Media
    Lees meer over "Laat u inspireren over storydoing, automatisering, etnomarketing en multi-agency"