-
China's business trends in 2021
Tijdens de Trends Day In september vorig jaar presenteerde Pascal Coppens, sinologist, de retail trends in China. Hij vestigde onze aandacht op China's New Normal, en hoe de wereldwijde e-commerce radicaal veranderde.
-
Wat is… ‘ATT’ ?
ATT is een nieuwe iOS functie van Apple en staat voor App Tracking Transparancy. Deze functie verplicht mobiele apps om gebruikers toestemming te vragen om ze te volgen. Dit beperkt de targetingmogelijkheden bij iPhone en iPad. Apple is naar eigen zeggen bezorgd dat gebruikers zonder hun toestemming worden gevolgd en dat hun gegevens worden doorverkocht door advertentienetwerken.
-
Creëer meer impact op consumentengedrag met de juiste kleur
Nobelprijs winnaar Kahneman heeft aangetoond dat 95% van de beslissingen die we nemen eerder onbewust zijn, en kleur is daarbij in 85% van de gevallen de dominante factor. Wanneer we als consumenten dus een merk of product beoordelen, speelt kleur daarbij een enorm belangrijke rol. Het werken met de juiste kleuren is de makkelijkste en snelste manier om de resultaten van een bedrijf te doen stijgen. Kleur wordt door het merendeel van de bedrijven echter zwaar onderschat. Door gebruik te maken van de juiste kleurencombinaties en kleurnuances in een merklogo, verpakking, website of advertentie kan je veel meer impact genereren en inspelen op het verlangen en de verwachtingen van de consument.
-
Boost in verkoop van FMCG, verschuiving in kanalen en assortiment
Tijdens de Expert Community Panels van 21/10 onthulden Nielsen en GfK wat hun de laatste maanden vooral was opgevallen in de sector van de Fast Moving Consumer Goods. Welke invloed had COVID-19 op de verkoop, productcategorieën en kanalen?
-
Herbekijk de UBA Book it: The offer you can't refuse
Herbekijk de toelichting van Steven Van Belleghem over zijn laatste boek 'The offer you can't refuse'. Steven was te gast bij UBA op 22 oktober 2020.
-
Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan
We leven in een ‘VUCA-wereld’ vol onzekerheid en verandering, waar ook de rol van Sales wordt uitgedaagd. De toenemende digitalisering, de beter geïnformeerde consument of koper, de opkomst van omnichannel, de noodzaak voor meer differentiatie, enz. maken het veel sales professionals niet makkelijk. Welke uitdagingen ziet Prof. Rangarajan voor de nabije toekomst? In het verleden werkte hij voor de Vlerick Business School, maar sinds enkele jaren is hij verbonden aan de Ball State University in de VS.
-
E-commerce: Belgen kopen meer online, maar omzet daalt
Tijdens de eerste helft van het jaar liet de impact van de coronacrisis op de e-commerce zich duidelijk voelen. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat GfK voert op verzoek van BeCommerce, met de steun van PostNL en de Nationale Loterij.
-
Merken maken de overstap van gamification naar gaming
Gamification is sinds geruime tijd een van de gevestigde instrumenten van marketeers. Verschillende grote globale merken evolueren nu naar daadwerkelijke gaming.
-
Wat is 'Funnel’?
Een marketing 'funnel' (het Engelse woord voor trechter) is een proces dat een doelgroep doorloopt van algemene interesse tot uiteindelijke conversie. De term wordt voornamelijk gebruikt in online omgevingen. Het proces heeft de vorm van een trechter: bovenaan zit het grootst aantal personen en telkens als er een nieuwe stap genomen wordt, vallen er meer mensen af.
-
De 'new-normal' consument volgens McKinsey
Het consumentengedrag is door de COVID-19 lockdown radicaal veranderd. De snelle verschuivingen hebben belangrijke gevolgen voor elk consumentgericht bedrijf. Veel van deze veranderingen zijn nog in volle evolutie. Bedrijven kunnen hierop inspelen en ze nog mee vorm geven. McKinsey schreef er een rapport over.
-
Vijf e-commerce trends
WARC publiceerde een rapport waarin ze 5 belangrijke trends in e-commerce identificeren.
-
Emotionele boodschappen vereisen goede timing
Research heeft het al vaak bevestigd: de meest effectieve reclame is gebaseerd op emoties. Een nieuw onderzoek uitgevoerd door video adtech bedrijf Unruly en gezichtsherkenning bedrijf Affectiva wijst nu uit dat adverteerders de impact van hun emotionele reclame nog kunnen verbeteren door gebruik te maken van de 'peak-end' regel van psycholoog Daniel Kahneman. De peak-end regel stelt dat mensen niet de totaliteit van een bepaalde ervaring evalueren, maar dat de emotionele piek en het einde bepalend is voor hoe ze zich voelen over het geheel en de rest vergeten. Dit geldt niet alleen voor videoadvertenties maar ook voor de bredere consumentenervaring.
-
Wat is Peak-end rule?
De 'peak-end rule' (in het Nederlands 'de regel van piek en afloop') is een inzicht dat voor het eerst beschreven werd door psycholoog Daniel Kahneman (in zijn bestseller 'Ons Feilbaar Denken', 'Thinking Fast and Slow').
-
De 3 stappen van uw digitale disruptiesprint in Sales & Retail
Heel wat bedrijven hebben de voorbije maanden hun digitalisering versneld gestart of uitgevoerd. Psychologische barrières tegen digitaal werken of het digitaal servicen van klanten werden vakkundig verwijderd door het coronavirus. Stilletjesaan versoepelen de maatregelen, maar hoe kunnen we deze disruptie nu aangrijpen om de goede zaken van de digitalisering te behouden? Aan de hand van de drie fases van een digitale disruptiesprint ontdekt, analyseert en concretiseert u op korte termijn de opportuniteiten die een blijvende impact kunnen hebben.
-
Wat is een Engagement Pod?
Een 'Engagement Pod' is een chatgroep (voornamelijk in WhatsApp) die uitsluitend bedoeld is om een link naar nieuwe content te publiceren (voornamelijk op LinkedIn) en waarbij de leden van de groep de afspraak maken om de geciteerde publicatie onmiddellijk te delen of een reactie of commentaar te geven.
-
Kantar detecteert nieuwe consumententrends
Stilaan komt de wereld uit de greep van de lockdown en komen we in het zogenoemde 'new normal'. Uit nieuw globaal onderzoek van Kantar bij 45.000 consumenten in 50 markten komen drie gedragsveranderingen van consumenten naar boven: een toegenomen lokale consumptie, een uitbreiding van e-commerce en vernieuwde aandacht voor de prijs-kwaliteitverhouding.
-
Member Case PSA Groupe: Een nieuwe auto kopen? Enkel voor een testrit moet je nog de deur uit
Wilt u een wagen kopen van de merken Peugeot, Citroën, Opel of DS Automobiles, dan kan dat voortaan helemaal online. Voor wie nu liever geen showroom bezoekt vanwege de COVID-crisis, kan dit een comfortable en makkelijke oplossing zijn.
Didier Blokland, sinds 1 april CMO Director voor Groupe PSA Belux, legt uit hoe de crisis ervoor gezorgd heeft dat het online aankoop- en beheersproces van een wagen nu volledig digitaal en veilig afgehandeld kan worden dankzij PSA Sign by itsme®. -
De postcoronatrend voor merken en retailers: livestreamed commerce
In volle coronatijden tekenen zich ook nieuwe trends af. Deze trends zullen onze samenleving in de komende jaren grondig herschikken. Het coronavirus dat uitgroeide tot een wereldwijde pandemie, is een wildcard net zoals 9/11 en de bankencrisis ruim tien jaar geleden.
-
UBA ledenenquête over de impact van COVID-19
UBA deed een enquête over de impact van de COVID-19 crisis bij haar leden. Het onderzoek werd gevoerd tussen 14 en 23 april. Er namen 64 bedrijven uit 15 verschillende sectoren deel. We vatten hier de voornaamste bevindingen voor u samen.
-
De klantenervaring versterken tijdens en na de crisis
Net als in veel andere domeinen houdt de ongeziene gezondheidscrisis ook lelijk huis in de klantenervaring. Wat zullen de gevolgen zijn? Welke voorbeelden kunnen ons helpen om deze moeilijke periode door te komen met een sterkere klantenervaring? In dit artikel geeft Valérie Busquin, docent bij de UBA Academy en partner bij Business Markers, enkele denkpistes en praktische tips.
-
10 opkomende consumententrends radicaal versneld door de crisis
David Mattin, Global Head van Trends en Insights bij Trendwatching, één van onze sprekers op de UBA Trends Day, deelt alvast enkele trends met u die we mogen verwachten in het post-Covid-tijdperk.
-
COVID-19 stimuleert e-commerce
Door de uitbraak van het coronavirus zijn steeds meer mensen thuis geïsoleerd. In heel de wereld worden scholen en universiteiten gesloten, werken werknemers van thuis uit, worden evenementen afgelast en worden reizen geannuleerd. Door deze drastisch veranderende context veranderen uiteraard ook de consumentengewoonten. Ipsos deed er een wereldwijd onderzoek naar en publiceerde 'Tracking the Corona virus'.
-
Wat is Micro-moment?
Tijdens een micro-moment zoekt een consument impulsief een snelle oplossing voor een probleem. Hij wil direct over gaan tot actie en daarvoor gebruikt hij vandaag verschillende digitale communicatie-middelen. In de meeste gevallen is dat zijn smartphone.
-
Hebben beurzen nog zin in het digitale tijdperk?
In de Expert Community Omnichannel & Sales van 5 maart j.l. namen we de rol van beurzen binnen de marketingcommunicatie-mix onder de loupe. Welke marketingobjectieven kunt u behalen middels een beursdeelname? Hoe meet u de ROI van beurzen? En welk budget verdienen beurzen binnen de totale marketingcommunicatiemix? Drie open vragen waarop enkele experts hun licht hebben laten schijnen.
-
Belgische webshops halen 25% van hun omzet uit export
Volgens de recentste cijfers van de E-commerce Barometer, gepubliceerd door The House of Marketing en sectorvereniging SafeShops.be, was de Belgische e-commerce markt vorig jaar goed voor een bedrag van 8,2 miljard euro. Dat is een stijging van 17% ten opzichte van een jaar eerder. Ook het aantal online handelaars nam toe met 20%: ons land telt nu 29.000 virtuele shops.
-
Wat is Neuromarketing?
Neuromarketing is het gebruiken van de neurowetenschappelijke inzichten en onderzoeksmethoden binnen het marketing vakgebied. Neurowetenschap is de wetenschap die zich bezighoudt met alle aspecten van het zenuwstelsel.
-
Ontmoet Niels Vermylen (Viessmann), de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community Omnichannel & Sales
Niels Vermylen is Marketing & Communications Manager bij Viessmann Belgium. Viessmann is een Duits familiebedrijf en wereldwijd het grootste merk in de productie en commercialisatie van verwarmingsoplossingen.
-
Zeven gouden tips voor Instore Communicatie
In het digitale tijdperk, lijkt de fysieke winkel aan impact te verliezen. Niets is minder waar. Fysieke winkels blijven een belangrijk contactpunt en dat is ook waarom ook heel wat e-retailers een fysieke winkel openen. Waar in een online omgeving prijs vaak hoogtij viert, biedt de fysieke winkel meer vertrouwen aan shoppers en draagt die bij aan een authentieke winkel- én merkbeleving. Naast het aanbod en de service, is ook de instore communicatie én de winkelinrichting van cruciaal belang. Als shoppers willen we immers zo snel en intuïtief mogelijk beslissingen nemen. Beslissingen, die vaak onbewust genomen worden. Lees hier 7 gouden tips om maximaal impact te creëren met in-store communicatie.
-
Drie vragen aan Davy Kestens, CEO en founder van Cake
De Belgische techondernemer Davy Kestens, die in Silicon Valley hoge ogen gooide met zijn vorige bedrijf, vertelt over zijn nieuw bedrijf, Cake.
-
Trends en aankoopmotieven: kies de juiste mix
We leven in een wereld die continu in beweging is. Elke verandering kan leiden tot een grote trend of een opvallend maatschappelijk fenomeen. Als marketeers beseffen we goed dat we ons aan die trends moeten aanpassen. We geven vaak toe aan de verleiding om campagne te voeren rond een groot maatschappelijk thema, zeker als er een sterk intuïtief verband is met de merken, producten en diensten die we op de markt brengen. Maar onderzoek toont aan dat dit niet geheel zonder gevaar is.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 6
- Volgende pagina