News & Resources > E-commerce & Sales

  1. iStock-1007850144.jpg
      Survey

    Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI

    • 08-08-18

    OMD publiceerde zopas een whitepaper over de manier waarop consumenten tegenover artificiële intelligentie staan en de manier waarop deze de retail sector kan beïnvloeden. De conclusies zijn gebaseerd op een onderzoek gevoerd door het mediabureau, het researchteam van Goldsmiths en de Universiteit van Londen. Dat omvatte onder andere een kwalitatief en kwantitatief luik met online interviews in dertien Europese landen (waaronder België) bij meer dan 16.000 representatieve respondenten.

      Data & Technology Research & Insights
    Lees meer over "Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI"
  2. amazonification-amazonificatie.jpg
      Vraag van de week

    Wat is Amazonificatie?

    • 30-07-18

    'Amazonificatie' verwijst naar de internet-gigant Amazon die sinds jaren de retail-sector op zijn kop zet. 

    Lees meer over "Wat is Amazonificatie?"
  3. iStock-499424066.jpg
      Survey

    Het einde van zorgeloos consumeren

    • 02-07-18

    Het tijdperk van de zorgeloze consumptie loopt op zijn einde. De bekommernissen van de mensen overal ter wereld zijn geëvolueerd en merken moeten zichzelf blijven heruitvinden als ze betekenisvol willen blijven voor de consumenten van morgen. 

      Research & Insights
    Lees meer over "Het einde van zorgeloos consumeren"
  4. iStock-941302706.jpg
      Survey

    9 op 10 Belgen leest elke week reclamefolders

    • 18-05-18

    Uit het jaarlijkse onderzoek dat Profacts in opdracht van BD myShopi voert bij 1000 respondenten in heel België, blijkt dat Belgen vandaag nog steeds gehecht zijn aan de gratis reclamefolders die we in onze brievenbus krijgen. Negen op tien leest ze zelfs wekelijks en spendeert er gemiddeld 20 minuten aan.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "9 op 10 Belgen leest elke week reclamefolders"
  5. iStock-530004990.jpg
      Insight Survey

    Wat is de situatie na invoering van nieuwe shoptypes door Nielsen?

    • 20-04-18

    Wat is de situatie enkele maanden na de invoering van de nieuwe shoptypes? En waarom moeten we ons voorbereiden op een 'phygital' retailmodel? Deze 2 thema's kwamen aan bod tijdens de Expert Community Panels van 18 april.

      Research & Insights
    Lees meer over "Wat is de situatie na invoering van nieuwe shoptypes door Nielsen?"
  6. iStock-468565390.jpg
      Insight

    Expert Community Omnichannel & Sales: Hoe goed kent u uw consument echt?

    • 23-03-18

    Sinds 1 januari werkt UBA samen met SMA, waaruit de Expert Community “Omnichannel & Sales” (opvolger van de EC Shopper Marketing) is ontstaan. Op 22 maart 2018 vond de eerste sessie plaats. Wim Hamaekers, partner van Haystack, inspireerde ons over hoe we kunnen onderzoeken wat de shopper bezighoudt en hoe u zich in zijn leefwereld kan verplaatsen.

    Lees meer over "Expert Community Omnichannel & Sales: Hoe goed kent u uw consument echt?"
  7. iStock-825898776.jpg
      Survey

    De kaap van 10 miljard online bestedingen in 2017 vlot behaald

    • 22-03-18

    De consument in België spendeerde meer dan 10 miljard euro online in het afgelopen jaar, een nieuw record voor de Belgische e-commerce sector. Het voorbije jaar winkelden 8,4 miljoen Belgische inwoners minstens één keer online, wat goed is voor een online omzet van 10,05 miljard euro. Dit komt neer op 87 miljoen aankopen.

      Research & Insights
    Lees meer over "De kaap van 10 miljard online bestedingen in 2017 vlot behaald"
  8. wersm-shop-now-instagram.png
      Insight

    Instagram Shopping wordt gelanceerd in Europa

    • 21-03-18

    Instagram Shopping wordt na de lancering in 2016 in de VS nu ook gelanceerd in vijf Europese landen landen (Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Spanje), evenals in Brazilië, Canada en in Australië.

    Lees meer over "Instagram Shopping wordt gelanceerd in Europa"
  9. TrendDayNews.jpg
      News

    UBA Trends Day: de consument beslist

    • 16-03-18

    Op de UBA Trends Day van 15 maart gaven 8 internationale sprekers hun visie op de trends van morgen binnen het brede domein van communicatie, consumer insights, merken en media. Hieronder kan u de voornaamste boodschappen nalezen en de indrukken herbeleven via de presentaties van de sprekers, de foto's van het event en de artikels op sociale media. Meer dan 1.350 aanwezigen woonden het event bij. Afspraak in 2019 op 21 maart.

      Data & Technology Content Research & Insights
    Lees meer over "UBA Trends Day: de consument beslist"
  10. iStock-823166866.jpg
      Survey

    Offline shopping nog steeds goed voor 90% van uitgaven aan fysieke producten

    • 09-02-18

    Traditionele retailwinkels blijven belangrijk voor de Belgische consument. 90% van alle uitgaven aan fysieke producten werden nog steeds offline gespendeerd in 2017.

      Research & Insights
    Lees meer over "Offline shopping nog steeds goed voor 90% van uitgaven aan fysieke producten"
  11. iStock-546169366.jpg
      Survey

    De trends in de voedingsindustrie voor 2018

    • 18-01-18

    De ‘Foodoscope 18’ is een witboek dat gepubliceerd werd door de Fransen van Kantar Media.

      Research & Insights
    Lees meer over "De trends in de voedingsindustrie voor 2018"
  12. Woman-in-plaid-shirt-and-a-red-manicure-pen-writing-508541368_4898x3265.jpeg
      News Announcement

    UBA Academy: programma 2018

    • 08-01-18

    Uw vakgebied is voortdurend in beweging. Als u resultaten wilt blijven boeken, is het onmisbaar om mee te zijn met de laatste trends en nieuwe tools in gebruik te nemen.

      Data & Technology Media Research & Insights
    Lees meer over "UBA Academy: programma 2018"
  13. PascalLibyn.jpg
      Opinion

    Retail 4.0: We leven in spannende tijden

    • 04-12-17

    3 Redenen waarom fysieke retail toch nog kansen heeft.

    Lees meer over "Retail 4.0: We leven in spannende tijden"
  14. UBA speaker  - Christopher2.jpg
      Insight

    Ontmoet Christopher Sanderson: Trends in Customer Marketing - The Future of Retail

    • 04-12-17

    In het postdigitale tijdperk is een nieuwe consument opgestaan. Een consument die zowat alles kant-en-klaar nú wil. Dat blijft niet zonder gevolgen voor de retailsector. 

    Lees meer over "Ontmoet Christopher Sanderson: Trends in Customer Marketing - The Future of Retail"
  15. iStock-865596858.jpg
      Survey

    Haalt e-commerce in België in 2017 de kaap van 10 miljard na Black Friday?

    • 24-11-17

    Volgens de BeCommerce Market Monitor, een initiatief van van GfK, Google, Worldline PostNL en BeCommerce, blijft de e-commerce in België groeien. Van januari tot en met juni 2017 steeg het online gespendeerde budget met 10% tot € 4,9 miljard. 

      Research & Insights
    Lees meer over "Haalt e-commerce in België in 2017 de kaap van 10 miljard na Black Friday?"
  16. iStock-623826214.jpg
      Survey

    E-commerce vertegenwoordigt bijna 5% van de wereldwijde FMCG-verkoop

    • 24-11-17

    De online verkoop van courante verbruiksproducten nam met 30% toe tijdens de periode van maart 2016 tot maart 2017, aldus ‘Future of e-commerce in FMCG’, een rapport van Kantar Worldpanel.

      Research & Insights
    Lees meer over "E-commerce vertegenwoordigt bijna 5% van de wereldwijde FMCG-verkoop"
  17. iStock-537309906.jpg

    UBA en BACHI pleiten voor betere communicatieregels OTC producten

    • 23-10-17

    OTC of 'over-the-counter' zijn geneesmiddelen die bij de apotheker verkocht worden zonder geneeskundig voorschrift. Communicatie over OTC producten naar consumenten is onderworpen aan een voorafgaandelijke controle door het FAGG (Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten). En dat is niet altijd evident. Het opmaken van het dossier is omslachtig. De procedure is media-afhankelijk. Digitale media en apps zijn nog onbekend.

    Lees meer over "UBA en BACHI pleiten voor betere communicatieregels OTC producten"
  18. Valerie.jpg
      News Opinion

    De klantervaring als motor voor groei – hoe voegt u de daad bij het woord?

    • 23-10-17

    We stellen vast dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar de impact van een optimale klantervaring op de bedrijfsresultaten (met name omzetgroei en kostenverlaging). Ook managers lijken de ogen helemaal te hebben geopend. Toch is er een verschil tussen de klant een centrale plaats willen geven en dat ook effectief doen, via diverseklantinteracties. Hoe mengt u zich in de strijd?

      Brand Strategy
    Lees meer over "De klantervaring als motor voor groei – hoe voegt u de daad bij het woord?"
  19. iStock-168531378.jpg
      Survey

    Connected Life 2017: vertrouwen in merken niet stabiel

    • 23-10-17

    De nieuwe editie van het Connected Life-onderzoek van Kantar TNS omvat alweer een hele reeks insights rond het vertrouwen van de consumenten in merken. De studie is opgebouwd rond vier thema’s: technologie, content, data en e-commerce. 

      Data & Technology Content Research & Insights
    Lees meer over "Connected Life 2017: vertrouwen in merken niet stabiel"
  20. iStock-639266532.jpg
      Insight

    Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten

    • 10-08-17

    Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we de gevaren van de chatrevolutie inschatten?

      Data & Technology
    Lees meer over "Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten"
  21. Shopper-checking-list-in-supermarket-aisle-517974032_3869x2579.jpeg

    Definitie nieuwe Shoptypes

    • 17-02-17

    Reeds verschillende jaren ijveren we binnen de UBA Expert Community Research Panels om de shoptypes binnen het Nielsen Universum duidelijker af te lijnen naar de “shopper habits” en minder naar een interne “sales logica”.

      Research & Insights
    Lees meer over "Definitie nieuwe Shoptypes"
  22. Resized_Businessman-using-smart-phone-515473048_8660x5773.jpg

    Mobile couponing in België en de alternatieve e-businessmodellen

    • 31-01-17

    Mobile couponing is een enorm succes in Azië en in de Engelstalige landen. Maar wat is de situatie in België? Welke opportuniteiten heeft mobile couponing allemaal te bieden? Jan SomersCEO van GS1, heeft ons er meer over verteld.

    Lees meer over "Mobile couponing in België en de alternatieve e-businessmodellen"
  23. images.jpg

    Hoe etnomarketing uw merk kenbaar kan maken in de allochtone gemeenschap?

    • 07-06-16

    Tijdens het Expertise Center Panels stond dit keer etnomarketing in de kijker. De presentatie en het interessante debat werden geleid door Rachid Lamrabat & Fatima Llouh van het agentschap Tiqah. Rachid is gekend als één van de grootste Belgische specialisten op vlak van etnomarketing.

    Lees meer over "Hoe etnomarketing uw merk kenbaar kan maken in de allochtone gemeenschap?"
  24. voorkant_revolution_2016_nl.png
      Insight Survey

    De laatste trends in de interactie tussen merk en consument 2016-03-10

    • 17-03-16

    Naar een nieuwe mindset voor media en communicatie

      Content Media Research & Insights
    Lees meer over "De laatste trends in de interactie tussen merk en consument 2016-03-10"
  25. 20151013_in_store_com.jpg
      Insight

    Hoe u met in-store communicatie het aankoopbedrag maximaal kan beïnvloeden

    • 21-10-15

    Master Class Academy In-store Communication

    Lees meer over "Hoe u met in-store communicatie het aankoopbedrag maximaal kan beïnvloeden"
  26. digitas-1.jpg
      Survey

    De nieuwe geconnecteerde consument

    • 08-05-15

    DigitasLBi  publiceerde de resultaten voor 2015 van zijn Conected Commerce Global Survey. Dat onderzoek werd in maart 2015 gevoerd door het IFOP (17.000 respondenten uit zeventien landen, waaronder België) en schetst een beeld van de nieuwe geconnecteerde consument. Het wijst onder andere op een toename van de social commerce.
     
    Voornaamste lessen:
     
    - De nieuwe ‘smart consumer’ gebruikt gemiddeld vijf devices per dag (vs 2,8 in de editie van vorig jaar); hij verwacht een omnichannel en multiscreen aanwezigheid van de merken. DigitasLBi schetst een consument die het gewend is om te traditionele e-commerce ervaring te overstijgen, maar in België nog steeds enigszins achterop hinkt. 66% van de Belgen koopt online (vs. 75% wereldwijd) en 14% via m-commerce (tegenover 33% wereldwijd). 84% is fan van ROPO (Research Online Purchase Offline) en 52% hanteert het ‘pick-up in store’ principe. Parallel worden de nieuwe digitale diensten alsmaar populairder: 48% van de respondenten verklaart dat ze meer zouden kopen als de verkopers bijvoorbeeld uitgerust zouden zijn met een tablet om hen rechtstreeks in de rayons te informeren.
     
    - 52% van de geïnterviewde Belgen verklaart hun smartphone in de winkel te gebruiken en 53% vindt dat de dienst hun aankoopgedrag in de winkel veranderd heeft. 45% van de Belgen met een smartphone is bereid die te gebruiken om in de winkel te betalen, maar slechts 6% heeft het al gedaan (vs. 21% wereldwijd).
     
    - Het onderzoek toont dat de sociale netwerken de aankopen alsmaar meer beïnvloeden, zowel online als in de winkel (van 30% tot 60% naargelang de netwerken). Hun impact op de aankopen verschilt, maar Facebook is de onbetwistbare leider. 35% van de Belgische Facebook-gebruikers denkt dat het platform hun manier van aankopen beïnvloedt. De sociale netwerken zijn daarentegen (nog) niet de plaats waar aangekocht wordt. Slechts 18% van de Belgen heeft er al een aankoop gedaan (28% wereldwijd).
     
    Kortom, winkels zijn niet dood, maar moeten evolueren. Nieuwe digitale diensten in de winkel moeten tijd en geld uitsparen; tegelijk moeten ze de keuze optimaliseren. Consumenten zijn niet op zoek naar gadgets, wel naar diensten. Zo is 37% van de Belgen bereid een Oculus-headphone te gebruiken om kennis te maken met producten die niet beschikbaar zijn in de winkel. 50% is bereid een smartphone-app te gebruiken om de beschikbare voorraad te controleren.

      Media Research & Insights
    Lees meer over "De nieuwe geconnecteerde consument"
  27. untitled.png
      Insight Survey

    Yearly Marketing Survey 2015

    • 13-03-15

    Omni-channeling is de realiteit. Slechts 22% van de marketeers geeft echter aan op de goede weg te zijn.

    2/3/2015 – Aangezien The House of Marketing elk jaar de trends en uitdagingen van de marketeer onderzoekt en de Unie van Belgische Adverteerders de inzichten en trends in media en communicatie volgt, werden voor de twaalfde editie van de Yearly Marketing Survey de krachten voor de tweede keer gebundeld. Uit het onderzoek blijkt dat marketeers meer vertrouwen hebben in de toekomst dan de consument en dat omni-channeling wel eens de ideale aanpak kan zijn in disruptieve tijden.

      Content Media Research & Insights
    Lees meer over "Yearly Marketing Survey 2015"
  28. Resized_Mature-Woman-Groceries-Shopping.-590267360_3869x2579.jpg

    Couponing in België

    • 16-02-15

    Dag in, dag uit komen we in aanraking met couponing, als consument of als professionele adverteerder. En toch hangt er nog altijd een soort van waas over deze sector. Op de sessie van het Expertise Center Research Panels van 28 januari '15 sneden we dit onderwerp aan met de hulp van enkele specialisten ter zake.

    Lees meer over "Couponing in België"
  29. Shopper-checking-list-in-supermarket-aisle-517974032_3869x2579.jpeg
      Survey

    Shopper wordt ‘Promo sapiens'. Veel promoties op winkelvloer doen prijsbewustzijn stijgen.

    • 05-09-14

    In-storecommunicatie die louter op prijspromotie gericht is, maakt van de mens een ‘Promo sapiens’ of promojager. Onderzoek toont aan dat overvloedige prijspromoties in retail het onbewuste aankoopgedrag beïnvloeden: shoppers filteren intuïtief producten zonder korting weg, en kopen prijsbewuster aan. Markt- en consumenten onderzoeksbureau haystack, UBA (de Unie van Belgische Adverteerders) en retailer Carrefour onderzochten de impact van reclame op het verkooppunt (POS).

      Research & Insights
    Lees meer over "Shopper wordt ‘Promo sapiens'. Veel promoties op winkelvloer doen prijsbewustzijn stijgen."
  30. woman-buys-a-milk-resized.jpg
      Charter & Guideline

    Instore communicatie : Guidelines opgesteld door het Expertise Center Point-of-Sales Communicatie

    • 05-09-14
    We weten dat instore communicatie een belangrijke invloed heeft op de aankoopervaring en de rotatie van producten in de rekken kan dynamiseren. De meeste retailers, agentschappen en adverteerders zijn zich goed bewust van het belang van een efficiënte aanpak van instore communicatie. Maar hoe definiëren we nu de verschillende media op het verkooppunt en welke succesfactoren spelen mee? En – meer nog – hoe meten we deze media? Om deze vragen te kunnen beantwoorden richtte de UBA in 2010 een Expertise Center op dat specifiek gewijd is aan de communicatie rond en op het verkooppunt. Eind januari 2011 publiceerden we deze gids.
    Lees meer over "Instore communicatie : Guidelines opgesteld door het Expertise Center Point-of-Sales Communicatie"