UBA Trends Day 2020 Goes Virtual

De UBA Trends Day is de laatste jaren uitgegroeid tot dé referentie binnen de communicatie- en mediawereld  en biedt aan meer dan 1.500 professionals een dag vol inspiratie. Wilt u ook bij zijn met de laatste trends op vlak van communicatie, consumer insights en merken? Dan mag u de UBA Trends Day niet missen. 

    Online
UBA Trends Day 2020 Goes Virtual
  • 9:15 - 9:30
  • 9:30 - 10:55
    • Trends in Strategy. Thriving in the Urban Galaxy

      Dr. Kjell A. Nordström (SE) , Professor, Economist, Author, Guru of the New World of Business

      Bedrijven zijn als levende wezens: ze leven en sterven in interactie met hun omgeving. En net zoals levende wezens moeten ze antwoorden vinden op telkens nieuwe uitdagingen om succesvol te zijn – de survival of the fittest. Nu de wereld rondom ons verandert als nooit voorheen zullen we elke menselijke activiteit moeten herdenken. We trekken naar (mega-)steden, digitaliseren en connecteren dat het een lust is, ontwikkelen een duurzame kringloopeconomie, werken samen met machines en AI… Die nieuwe wereld beïnvloedt hoe we media en advertenties consumeren. En dus hebben we nood aan nieuwe business- en marketingmodellen, want wij lopen in de voorhoede van een van ’s werelds meest competitieve industrieën. Wij moeten onszelf heruitvinden op weg naar de Hot Urban Business Galaxy. Om die in elkaar te knutselen, reikt Kjell alvast de eerste tools aan.

    • Q&A Kjell & Ianka

      ianka Fleerackers (BE) , Host Dr. Kjell A. Nordström (SE) , Professor, Economist, Author, Guru of the New World of Business
    • Consumer Trends. Consumer Expectations for 2020 and Beyond

      David Mattin (UK) , Author, Working for TrendWatching and Founder of New World Same Humans

      Soms, héel soms, nodigt UBA een keynote speaker opnieuw uit op Trends Day. Absolute voorwaarde is natuurlijk dat zij of hij een kanjer van formaat is, rad van tong en met een boodschap die nog lang onder je hersenpan nasuddert. Zo’n spreker is David Mattin. David detecteert vier consumententrends die op de radar zouden moeten staan van elke marketeer, merkstrateeg, bedrijfsleider en CEO. David reikt u een gps aan die de richting bepaalt van – of toch op zijn minst de inspiratie levert voor – uw volgende campagne, uw nieuwe merk, uw langetermijnstrategie. De lat ligt hoog voor David na zijn vorige rollercoasterpresentatie, maar wedden dat hij er opnieuw met glans over gaat?

  • 10:55 - 11:10
    • Break & Stretching

  • 11:10 - 12:30
    • Trends in Technology. Marketing in the Age of Emerging Tech

      Cathy Hackl (US) , Emmy-nominated AR & VR Visionary, Author

      Hoe kunt u  als communicatie- en marketingprofessional reële stappen zetten en vooruitgang boeken in augmented en virtual reality? Hoe moet uw merk zich in die nieuwe ruimte positioneren en onderscheiden? Cathy is een praktische dame die van aanpakken weet. Niet van plan u op te zadelen met meer vragen dan antwoorden. Gewapend met de inzichten van de recentste succesverhalen van grote merken, tekent ze uit hoe u een strategie uittekent voor dit nieuwe tijdperk. Schrap stilaan ‘storytelling’ uit uw woordenboek om plaats te maken voor ‘storyliving’.
      Cathy zet nog een stapje verder. Bang dat robots en AI met uw job gaan lopen? Doemscenario’s vallen op een koude steen bij haar. Nieuwe technologieën vervangen het menselijk vernuft niet, maar zijn complementair. Staat u klaar om de augmented versie van uzelf te ontdekken?

    • Trends in Marketing. Slow Is the New Fast

      Ann Handley (US) , Digital Marketing Pioneer, Author, Chief Content Officer at MarketingProfs

      Marketing moet ultrasnel zijn. Realtime. Hier en nu. Altijd actief. Constant aan het woord. De deur tussen bedrijven en merken en consumenten moet 24/7 openstaan. In de regisseursrol van die hektiek: snelle meisjes en jongens. Dat is wat we allemaal denken, toch? “Fout!”, zegt Ann Handley. “Snel is knettergek en niet vol te houden.” (Dat marketeers snelle meisjes en jongens zijn, ontkent ze niet.) Wat moeten we dan wel doen? We moeten ASAP zijn. As soon as possible? Nee, as slow as possible. Bedrijven die het meest succes boeken met content marketing in 2020 halen de voet van de gaspedaal en staan op de rem. Ze hollen niet achter wilde ideeën, maar geven ze tijd om te rijpen. Ze braken geen wilde commentaren op social media. Ze verkiezen groei op lange termijn boven de virale stunt. Ann leert u hoe u zich langzaam naar de toekomst haast.

  • 12:30 - 13:30
  • 13:30 - 13:35
  • 13:35 - 14:00
    • Trends in Retail. How China drives Global Retail | Keynote Channel

      Pascal Coppens (BE) , Sinologist, Technology Entrepreneur, Partner at nexxworks

      New Retail, zegt het u iets? De Chinese e-commercereus Alibaba lanceerde de term in 2017. New Retail beschrijft de trend die een wereldwijde impact op de sector heeft en China de centrale rol toebedeelt in de globale e-commerce. Tegen 2030 wil het land wereldleider zijn in innovatie. Voor het westen is het uitkijken geblazen. Wij hadden de beste marketeers in de oude wereld van push marketing, maar haast onmerkbaar heeft China het meesterschap in de nieuwe wereld van marcom naar zich toegetrokken. Een geconnecteerde en contextuele wereld, gedreven door data. Hun goudmijn is data, en ze zijn er zo bedreven in dat Facebook, Google en Amazon stilaan dwergen lijken naast hun evenknieën Alibaba, Baidu en Tencent. Hoe kunnen marketeers hier garen spinnen bij de furieuze innovatiedrift daar? Pascal Coppens fileert feilloos het nieuwe ecosysteem van de radicaal veranderende wereld van de retail.

    • From Trends to Innovation | Ideation Channel

      David Mattin (UK) , Author, Working for TrendWatching and Founder of New World Same Humans

      Bent u ook onder de indruk van de trends die u werden voorgesteld door trendwatcher David Mattin? Hoog tijd dus om aan de slag te gaan. Want een trend is niets waard als u er niets mee doet! In deze interactieve sessie neemt David u mee op pad om van een trend een winnend innovatie-idee te maken. Leer hoe u opkomende consumententrends kan spotten met behulp van het krachtige framework, gebruikt door trendbureau TrendWatching. U ontdekt waarom alle echte trends gebaseerd zijn op fundamentele menselijke noden. Vervolgens leert u hoe u dit framework inzet om van gelijk welke trend een succesvol en innovatief idee te maken. U komt buiten met een hoofd vol nieuwe krachtige ideeën en een innovatiemethode die u keer op keer zal kunnen gebruiken.

    • Trends in Media. The Storm is Now the Weather | Media Date Channel

      Alessandro Papa , - of Dentsu Aegis Network Belgium

      Alessandro bespreekt het thema mediatransformatie door dieper in te gaan op de versnelling van de huidige digitalisering en de impact die dat zal hebben op onze activiteiten.

      Hoe kunnen we in een wereld waar 100% van het publiek sowieso digitaal is, waar de consument zijn eigen consumptie stevig in handen heeft, waar content nog nooit zo belangrijk was en waar de zakelijke modellen van alle spelers in het ecosysteem op het spel staan, samen in die storm navigeren en nieuwe potentiële ankerpunten vinden?

      In die context worden zogenaamde 'walled gardens' steeds belangrijker en sturen ze alle aspecten die de consument kunnen beïnvloeden (van hun verstand tot hun portemonnee). Het was dan ook nog nooit zo belangrijk om een neutrale en objectieve visie te hebben op data. Hoe kunnen adverteerders hun eigen journey in de hand nemen en hun eigen transformatietempo bepalen?

      Samengevat, de hamvraag die beantwoord moet worden: hoe kijken we naar de toekomst en bereiden we ons nu voor op de komst van elke speler in het volgende media-ecosysteem? 
  • 14:00 - 14:30
    • Trends in Branding. How Sustainable is Sustainability for Brands? | Keynote Channel

      Joeri Van den Bergh , Co-Founder, Partner, and Future Consumer Expert of Human8

      U kunt haast de deur niet uit, geen nieuwsbrief doorscrollen, geen magazine of krant openslaan… of u wordt als consument met iets ‘duurzaam’ om de oren geslagen. Duurzaamheid dreigt een hol begrip te worden omdat het als USP naar voor geschoven wordt, terwijl het dat niet is. Wat is duurzaamheid wel? Een aanjager van innovatie. Met zijn kennis van het gedachtegoed en de gewoonten van de zelfbewuste consument van vandaag spoelt Joeri de tijd vijf jaar door om bloot te leggen wat echt van belang is voor diezelfde consument. Bedrijven en merken leren uit die tijdreis hoe ze echt duurzaam kunnen zijn op een geloofwaardige en relevante manier. 
      In primeur voor de Trends Day brengt Joeri zijn verhaal en de Belgische resultaten van een globaal onderzoek door InSites en illustreert trends (van terroirisme tot re-commerce) met actuele case studies. Zit u nu ook al op het puntje van uw stoel?

    • Trends in Addressable. Understanding the Reality of Addressable TV in Europe | Media Date Channel

      Nigel Walley (UK) , Managing Director of Decipher Media Consultants Ltd

      In deze presentatie neemt Nigel Walley van Decipher 'addressable' tv-advertenties onder de loep en vergelijkt hij de convergentie met traditionele technieken voor het selecteren, kopen en meten van tv-campagnes. Nigel neemt ons mee in de verschillende kernconcepten van adressable TV: definitie, terminologie en toepassingen van vandaag.

      Bij Decipher deelt men de tv-markt op in individuele bouwstenen en bekijkt men het potentieel van elk tv-type: lineaire broadcast, lineair IP, on-demand enz. Daarbij worden technologie, data, commerciële basis en verwacht consumentengedrag met betrekking tot willekeurige addressable campagnes bekeken. Welke schakels in de keten zijn het best geschikt voor het verzamelen van data? Wanneer kan een merk best addressable TV overwegen? Als digitale vervanging van of complementair aan bestaande tv-campagnes? Nigel doorspekt zijn presentatie met concrete Europese cases. Na zijn speech zal u vlot kunnen meepraten over deze nog nieuwe trend in het medialandschap.

  • 14:30 - 15:00
    • Studio Talk with Pascal & Joeri | Keynote Channel

      Joeri Van den Bergh , Co-Founder, Partner, and Future Consumer Expert of Human8 Pascal Coppens (BE) , Sinologist, Technology Entrepreneur, Partner at nexxworks
    • Personalized Advertising: Why the use data should benefit your audience, not just your brand | Media Date Channel

      Corinne Verstraete (BE) , Managing Director of Mediacom Belgium Nicolas Robeet (BE) , Head of Digital at Mediacom Belgium

      De controverse over het gebruik van data voor reclamedoeleinden heeft veel stof doen opwaaien. Veel mensen maken zich zorgen. Met het gebruik van gepersonaliseerde advertenties vervaagt de grens tussen angstwekkend en aansprekend. 

      We zullen onderzoeken waarom merken een persoonlijke dialoog met hun consumenten moeten aangaan en aan welke eenvoudige richtlijnen ze zich moeten houden om persoonlijke boodschappen doeltreffend over te brengen, zonder het gevoel te wekken dat ze onze privacy binnendringen.

      Bekroonde cases van over heel de wereld zullen aantonen dat datagestuurde gepersonaliseerde advertenties het potentieel in zich hebben om een wezenlijk deel uit te maken van de reclamecampagne. In België is gepersonaliseerde marketing geen toekomstmuziek meer. Omdat de mogelijkheden met een razende vaart evolueren, zullen we een praktisch overzicht meegeven van wat vandaag al mogelijk is - zowel op het vlak van offline als digitale media.

    • Digital Ad Trust Belgium: next steps

      Kwaliteit en bereik zijn belangrijke factoren in het digitale medialandschap van vandaag. Sinds de lancering van Digital Ad Trust Belgium in de zomer van 2019, werden intussen de grootste websites van het land op eigen vraag ge-audit en kregen ze het kwaliteitslabel toegekend.

      Wat dit initiatief kan betekenen voor het Belgische medialandschap maar ook voor de adverteerder die gebruik maakt van deze digitale kanalen zal tijdens deze voordracht toegelicht worden. De evolutie die dit initiatief heeft gekend zal gestaafd worden met concrete cijfers en we krijgen ook een zicht op de stand van zaken rond een label dat specifiek voor video content werd ontwikkeld

  • 15:00 - 15:15
    • Break & Stretching

  • 15:15 - 15:45
    • Meet Kjell A. Nordström | Q&A Channel

      Dr. Kjell A. Nordström (SE) , Professor, Economist, Author, Guru of the New World of Business

      Van uw sokken geblazen door Kjell A. Nordströms revolutionaire ideeën om uw business her uit te vinden? Wees dan maar snel bij de pinken, want er is meer. U kunt Kjell ontmoeten en hem al uw vragen voor de voeten gooien tijdens een live ‘deep dive’ sessie. Geef uw concurrenten het nakijken met gratis – maar wel onbetaalbaar – advies van deze internationale goeroe.

    • Virtual Reality Session | Technology Channel

      Cathy Hackl (US) , Emmy-nominated AR & VR Visionary, Author

      Tijdens de Technology Session legt Cathy uit hoe de digitale identiteit is geëvolueerd. Luister en bekijk wat de toekomst op dat vlak nog zal brengen – van avatars en digitale mensen tot deepfakes. Deelnemers kunnen met een digitale versie van Cathy interageren en enkele gelukkige aanwezigen krijgen de kans om een eigen avatar te maken!

    • Trends in Agency Relation. Rethinking the Agency Model | Keynote Channel

      Simon Martin (UK) , Founder & Chief Executive of OLIVER and Inside Ideas Group

      Open deuren intrappen is gemakkelijk, maar erdoorheen stappen is een ander paar mouwen. Dat het marketinglandschap er in de 21ste eeuw fundamenteel anders uitziet, is geen geheim. Maar zien we wel de bedreigingen? En vooral: pikken we de niet-benutte opportuniteiten op? Simon schetst hoe marketeers hun business futureproof kunnen maken en de opbrengst kunnen maximaliseren door hun manier van werken om te denken. Hij toont hoe merken – van Unilever tot Barclays, van BMW tot TSB – agentschappen een plaats geven in eigen huis, letterlijk naast de eigen marketingafdelingen, zodat ze alle kennis en ervaringen rechtstreeks kunnen delen. Simon legt uit hoe in-house agentschappen het evenwicht vinden tussen efficiëntie, snelheid en megacreativiteit. Deze nieuwe manier van werken verandert de relatie tussen klant en agentschap fundamenteel.

  • 15:50 - 16:30
    • Trends in Soft Skills. A Monk’s Guide to Happiness | Keynote Channel

      Gelong Thubten (UK) , Buddhist Monk, Author, Meditation Teacher

      Main stage - Goed nieuws! U hoeft geen kwarteeuw in een Tibetaans klooster door te brengen om de weldaden van meditatie en mindfulness te ervaren. Jachtig als we zijn en leven, zoeken we wel geluk, maar weten we eigenlijk niet zo goed waar en hoe we dat kunnen vinden. Als we eerlijk met onszelf zijn, moeten we bekennen dat we niet altijd weten wát dat precies is, geluk.

      Nog beter nieuws! Gelong laat u de aard van geluk ontdekken en toont u hoe u het met eenvoudige, maar effectieve oefeningen een plaats geeft in uw drukke 21ste-eeuwse leven. De gevolgen laten zich lezen als een betere bijsluiter: minder stress, meer focus, meester van uw gedachten, betere relaties…
      Het beste nieuws! Met een beetje oefening slaagt u erin om micromomenten van mindfulness – en dus geluk – in uw werkdag in te bouwen.

    • Meet Ann Handley | Q&A Channel

      Ann Handley (US) , Digital Marketing Pioneer, Author, Chief Content Officer at MarketingProfs

      Nog aan het bekomen van de ‘slow is the new fast’-filosofie van content-crack Ann Handley? Wees dan maar snel bij de pinken, want er is meer. U kunt Ann ontmoeten en haar al uw vragen voor de voeten gooien tijdens een live ‘deep dive’ sessie. Geef uw concurrenten het nakijken met gratis – maar wel onbetaalbaar – advies van deze internationale goeroe.

    • Trends in Gaming. How Brands can score with eSports? | Technology Channel

      Stefaan Haerick (BE) , Director Content Partnerships & Sponsoring at Proximus Steven Leunens (BE) , Co-owner & Director of Operations at META Colin Wijnholds (NL) , E-sport Stage & Show Host

      De ‘e’ in eSports staat voor ‘electronic’, maar kan evengoed ‘exponentiële groei’ betekenen. Als de namen van populaire games als Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Dota 2, Call of Duty, Fifa, HearthStone, Rainbow, Starcraft II… u nog niets zeggen, is het hoog tijd om daar verandering in te brengen. Want eSports is een El Dorado voor marketeers: steeds meer supporters zijn aan hun scherm gekluisterd om te zien hoe de beste esporters van de wereld hun favoriete game spelen. In 2022 zullen zij naar schatting met 650 miljoen zijn. Als dat geen perspectieven opent. Hoe kunnen adverteerders en media in België deze booming business best benutten? Speel als marketeer mee in de spits van eSports. Stefaan Haerick, Steven Leunens en Colin Wijnholds, experten in eSports en marketing, geven de voorzet. Aan u om binnen te koppen.

  • 16:30 - 16:35
  • Event
  • Events

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Member Ticket UBA Trends Day Goes Virtual € 152,50
Ticket UBA Trends Day Goes Virtual € 287,50

Prijzen zijn excl. BTW

Kosteloos annuleren kan tot en met 16/08/2020. Voor inschrijvingen die na deze datum worden geannuleerd, blijft het bedrag van uw deelname verschuldigd. 

Indien u vragen heeft omtrent uw inschrijving, contacteer ons via contact@ubabelgium.be.