Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

All News & Insights

  1. Bookit_Steven Van Belleghem copy.jpg

    Herbekijk de UBA Book it: The offer you can't refuse

    • 22-10-20
    • News,

    Herbekijk de toelichting van Steven Van Belleghem over zijn laatste boek 'The offer you can't refuse'. Steven was te gast bij UBA op 22 oktober 2020.

    Lees meer over "Herbekijk de UBA Book it: The offer you can't refuse"
  2. MediaContract.jpg

    Opinie door Paul Lempers (fma Digital): Naar een nieuw tijdperk van mediacontracten?

    • 22-10-20
    • News,

    Dit onderwerp wordt verder door Paul uitgediept in de UBA Masterclass “Digital media audit”. Inschrijven kan onderaan dit artikel.

    Vorige zomer zag een nieuw onderzoek van ISBA (de Engels Bond van Adverteerders) het licht, op basis van een diepgravend onderzoek van 15 maanden naar de waardeketen van programmatic.

    Lees meer over "Opinie door Paul Lempers (fma Digital): Naar een nieuw tijdperk van mediacontracten?"
  3. Book it_MarcVossen.jpg

    Marc Vossen: "Balancez vos ondes positives"

    • 19-10-20
    • News,

    Dit najaar presenteert de UBA een reeks digitale ontmoetingen met de auteurs van de nieuwste lading inspirerende marketinglectuur. Op 29 oktober stelt Marc Vossen, de CEO van Nostalgie, NRJ, Chérie, ... zijn boek "Balancez vos ondes positives" voor in een online meeting.

    Lees meer over "Marc Vossen: "Balancez vos ondes positives""
  4. Capsule video_VLAM_FOCUS.png

    Advertiser & Agency. A love story? met Frederik Vandermersch (VLAM) en Klaas Fremaut (FOCUS ADVERTISING)

    • 19-10-20
    • News,

    Bekijk onze reeks videofilmpjes over de relatie tussen merken en reclamebureaus: “Advertiser & Agency. A love story?”, De serie is een initiatief van de UBA Expert Community Agency Management, met de steun van sterke persoonlijkheden en merken uit de sector.

    Lees meer over "Advertiser & Agency. A love story? met Frederik Vandermersch (VLAM) en Klaas Fremaut (FOCUS ADVERTISING)"
  5. VRT.jpg

    Studie naar de reclameplafonds bij VRT

    • 19-10-20
    • News,

    De Vlaamse regering heeft in 2020 de onderhandelingen opgestart over een nieuwe beheersovereenkomst voor de VRT voor de periode 2021-2025. Eén van de voornaamste punten in het voorbereidend overleg is de financieringsstructuur.

    Lees meer over "Studie naar de reclameplafonds bij VRT"
  6. data third party.jpg

    Adverteerders gebruiken steeds meer third party data volgens IAB Europe

    • 19-10-20
    • News, Insights

    IAB Europe heeft een studie gepubliceerd die gevoerd werd bij 347 van zijn leden uit 31 markten. Ze meldt met name dat adverteerders steeds meer via programmatic investeren: 72% koopt nu meer dan 41% van hun display via deze modus vs. 55% vorig jaar.

    Lees meer over "Adverteerders gebruiken steeds meer third party data volgens IAB Europe"
  7. la presse.jpg

    CIM NRS: de nieuwe Total Brand indicator boost de pers

    • 19-10-20
    • News, Insights

    De National Readership Survey 2020 van het CIM met de bereikcijfers van de pers en de bioscoop is zopas verschenen. Deze editie is uitzonderlijk in meer dan een opzicht. Ze moest in principe betrekking hebben op de periode juni 2019-mei 2020, maar onderging uiteraard ook de impact van de coronacrisis. Los daarvan bevat dit onderzoek ook een belangrijke wijziging wat de waarde van de Total Brand-indicator omvat. Die wordt omschreven als een essentiële kwalitatieve verbetering. Dit is ook de laatste editie die nog de cijfers van de bioscoop omvat.

    Lees meer over "CIM NRS: de nieuwe Total Brand indicator boost de pers"
  8. IPG Mediabrands et YouTube .jpg

    IPG Mediabrands en YouTube buigen zich over personalisatie

    • 19-10-20
    • News, Insights

    Volgens een Amerikaans onderzoek naar de pertinentie van gepersonaliseerde reclameboodschappen, dat gevoerd werd door IPG Mediabrands met YouTube, op basis van de leeftijd, plaats, aankoophistoriek, zoektermen en life events, wordt gepersonaliseerde reclame als relevant beoordeeld door 48% van de surfers. Niet-gepersonaliseerde reclame wordt als relevant beschouwd door 43% van de respondenten.

    Lees meer over "IPG Mediabrands en YouTube buigen zich over personalisatie"
  9. Davy De Vlieger.jpg

    UBA Podcast: Davy De Vlieger (GBfoods), een Game Changer

    • 19-10-20
    • News,

    Davy De Vlieger is General Manager van GBfoods, voedingsbedrijf met bekende merken zoals Devos Lemmens, Liebig, Royco, V8, enzovoort. 85% van de huishoudens in België hebben minimum een van de GBfoods producten in huis. Hun motto: 'celebrating local flavours". Davy begon zijn carrière bij P&G en was vervolgens General Manager bij Omega Pharma. Zijn motto: vermijd complexiteit,  vereenvoudig uw boodschap en maak het begrijpelijk voor de consument.

    Lees meer over "UBA Podcast: Davy De Vlieger (GBfoods), een Game Changer"
  10. google.jpg

    Google onderschrijft zelfregulering

    • 19-10-20
    • News,

    Google wordt als belangrijke digitale speler nu lid van de European Advertising Standards Alliance (EASA) en het Centrum Communicatie / JEP. Reeds geruime tijd vraagt UBA aan digitale spelers om actief te participeren in de zelfregulering van de sector. We zijn blij dat Google op deze uitnodiging is ingegaan. Het is belangrijk dat ook digitale media hun verantwoordelijkheid opnemen om deel uit te maken van dit controlemechanisme voor commerciële communicatie. 

    Lees meer over "Google onderschrijft zelfregulering"
  11. 5.jpg

    Dentsu International identificeert vijf strategieën om de crisis aan te pakken

    • 19-10-20
    • News, Insights

    In ‘Into the Unknown’, een verslag dat gebaseerd is op een onderzoek dat op twaalf markten gevoerd werd bij 1.361 CMO’s, identificeert Dentsu International een groep marketing managers (de Frontiers CMO's) die als pioniers gelden en goed voorbereid zijn om de recessie te beheren. Wat ze gemeenschappelijk hebben?

    Lees meer over "Dentsu International identificeert vijf strategieën om de crisis aan te pakken"
  12. effie-belgium_logo-4color.png

    Hoe minder doelstellingen, hoe beter

    • 19-10-20
    • Survey

    Ideaal voor wie aan zijn marketing effectiveness wil schaven: Effie Worldwide heeft samen met Ipsos een dossier uitgebracht (in bijlage) waarin ze een aantal richtlijnen meegeven om de doeltreffendheid van campagnes te verhogen. Zo geven minder doelstellingen u meer kans op succes.

    Lees meer over "Hoe minder doelstellingen, hoe beter"
  13. Screenshot 2020-10-13 at 13.15.51.png

    Het belang van ESOV door Mark Ritson

    • 13-10-20
    • News, Insights

    Op uitnodiging van de EGTA en Global TV Group maakte de Australische Mark Ritson zijn opwachting in het kader van een videoconferentie over de impact van corona op de sector.

    Lees meer over "Het belang van ESOV door Mark Ritson"
  14. KindtPatrick0916-036-v2.jpg

    UBA Podcast: Patrick Kindt (KBC), een Game Changer

    • 12-10-20
    • News,

    Patrick Kindt is Marketing en Communicatie Directeur bij KBC Bank en verzekeringen. KBC was tot hiertoe -reeds 30 jaar- zijn enige werkgever. Patrick geeft inzicht in de marketing uitdagingen van een bank. Bedrijfscultuur is voor hem essentieel omdat dt de onderbouw is voor alle communicatie. Zijn advies: ga verder op uw buikgevoel en experimenteer.

    Lees meer over "UBA Podcast: Patrick Kindt (KBC), een Game Changer"
  15. Walibi.png

    Member Case: Walibi vervangt Halloween door een coronaproof muziekfestival ‘Walibi On Stage’

    • 12-10-20
    • News,

    Deze herfstvakantie pakt Walibi uit met een gloednieuw concept: ‘Walibi On Stage’. Dat zijn acht concertdagen gevuld met meer dan 150 live-optredens van een honderdtal Belgische artiesten. Walibi On Stage heeft een sterke symbolische waarde en het pretpark, zelf ook zwaar getroffen door de crisis, wil met dit initiatief de Belgische cultuur- en eventsector een hart onder de riem steken.

    Lees meer over "Member Case: Walibi vervangt Halloween door een coronaproof muziekfestival ‘Walibi On Stage’"
  16. Book it_reeks2020.png

    UBA Book It: De Duurzame Belg

    • 12-10-20
    • News, Insights,

    Herbekijk de UBA Book It “De duurzame Belg”, door Wim Vermeulen en prof. Dr. Gino Verleye.

    Lees meer over "UBA Book It: De Duurzame Belg"
  17. Capsule video_AG_AIR.png

    Advertiser & Agency. A love story? met Nathalie Erdmanis (AG) en Stéphane Buisseret (AIR)

    • 12-10-20
    • News,

    Bekijk onze reeks videofilmpjes over de relatie tussen merken en reclamebureaus: “Advertiser & Agency. A love story?”, De serie is een initiatief van de UBA Expert Community Agency Management, met de steun van sterke persoonlijkheden en merken uit de sector.

    Lees meer over "Advertiser & Agency. A love story? met Nathalie Erdmanis (AG) en Stéphane Buisseret (AIR)"
  18. Book it_MarcVossen.jpg

    Mee met de nieuwe marcom boeken dankzij UBA Book it

    • 09-10-20
    • News,

    Vivre en leader inspiré et inspirant, au boulot et au-delà. Op 29 oktober stelt Marc Vossen, de CEO van NGroup zijn boek "Balancez vos ondes positives" voor in een online meeting.

    Lees meer over "Mee met de nieuwe marcom boeken dankzij UBA Book it"
  19. tv.jpg

    Blijft adressable beter hangen dan klassieke reclame?

    • 07-10-20
    • News, Insights,

    Campaign maakt gewag van een neurowetenschappelijk onderzoek naar addressable dat is uitgevoerd door het DRG Institute en Joe Devlin, professor aan het University College London, op verzoek van provider Finecast.

    Lees meer over "Blijft adressable beter hangen dan klassieke reclame?"
  20. Cathy-Hackl-UBA.jpg

    Bereid u voor op marketing met avatars in het metaverse, volgens Cathy Hackl

    • 05-10-20
    • News,

    Op de UBA Trends Day kwam Cathy Hackl met veel plezier haar visie op de toekomst in een 100% virtuele omgeving uit de doeken doen. Hoe zal marketing evolueren onder invloed van de technologieën van morgen? 

    Lees meer over "Bereid u voor op marketing met avatars in het metaverse, volgens Cathy Hackl"
  21. Tamara.jpg

    UBA Podcast: Tamara De Bruecker (MIVB-STIB), een Game Changer

    • 05-10-20

    Tamara De Bruecker is Senior Vice President Marketing, Sales en Netwerk bij de MIVB-STIB. Zij begon haar carriere bij P&G waar zij 20 jaar bleef. Marketing is voor haar impact hebben op wat voor mensen belangrijk is in hun dagelijks leven. Haar advies: toon passie en energie voor waar je mee bezig bent.

    Lees meer over "UBA Podcast: Tamara De Bruecker (MIVB-STIB), een Game Changer"
  22. Rangarajan_Devarajan_2018_January.jpg

    Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan

    • 05-10-20
    • News, Survey, Insights

    We leven in een ‘VUCA-wereld’ vol onzekerheid en verandering, waar ook de rol van Sales wordt uitgedaagd. De toenemende digitalisering, de beter geïnformeerde consument of koper, de opkomst van omnichannel, de noodzaak voor meer differentiatie, enz. maken het veel sales professionals niet makkelijk. Welke uitdagingen ziet Prof. Rangarajan voor de nabije toekomst? In het verleden werkte hij voor de Vlerick Business School, maar sinds enkele jaren is hij verbonden aan de Ball State University in de VS.

    Lees meer over "Welke uitdagingen voor Sales Professionals na COVID-19? volgens Prof. Rangarajan"
  23. Capsule video_KBC.png

    Advertiser & Agency. A love story? met Valérie Bracke (KBC) en Jochen De Greef (TBWA)

    • 05-10-20
    • News,

    UBA lanceert een reeks videofilmpjes over de relatie tussen merken en reclamebureaus: “Advertiser & Agency. A love story?”, De serie is een initiatief van de UBA Expert Community Agency Management, met de steun van sterke persoonlijkheden en merken uit de sector.

    Lees meer over "Advertiser & Agency. A love story? met Valérie Bracke (KBC) en Jochen De Greef (TBWA)"
  24. nielsen.jpg

    Mediabestedingen: België en Luxemburg, een en dezelfde strijd!

    • 01-10-20
    • News, Insights,

    Nielsen publiceerde zijn Ad'Report over de (bruto) reclamebestedingen in het Groothertogdom Luxemburg tijdens het eerste semester. Net zoals de Belgische markt (-25,8%) dalen die met 24,5% tot 56,75 miljoen euro (op basis van dezelfde perimeter) in vergelijking tot dezelfde periode in 2019.  

    Lees meer over "Mediabestedingen: België en Luxemburg, een en dezelfde strijd!"
  25. protection des données.jpg

    Gegevensoverdracht van Facebook naar VS onder vuur

    • 29-09-20
    • News,

    De Ierse gegevensbeschermingsautoriteit (DPC) heeft een onderzoek ingesteld waardoor Facebook kan gedwongen worden om de overdracht van gegevens van de EU naar de VS te stoppen. Volgens de DPC kunnen de 'Standard Contractual Clauses '(SCC's) waarop Facebook zich baseert, niet worden gebruikt voor de overdracht van gegevens tussen de EU en de VS. Facebook heeft aangegeven dat het tegen het besluit van de DPC in beroep zou gaan.

    Lees meer over "Gegevensoverdracht van Facebook naar VS onder vuur"
  26. Bart-Claes-podcast.jpg

    UBA Podcast : Bart Claes (CRG), een Game Changer

    • 29-09-20

    Bart Claes is CEO van het kledingbedrijf 'CRG' (Claes Retail Group), bekend van de merken JBC en Mayerline. Van de groep FNG nam hij recent ook het modemerk CKS en de kindermerken Fred & Ginger en Baker Bridge over. Bart is een dynamische merkenbouwer en is tevens een van de eerste retailers die het belang van CRM en data inzag. Hij benadrukt het belang van dicht bij jezelf te blijven, authentiek te zijn en dat elk merk zijn eigen DNA moet bewaken en bewaren.

    Lees meer over "UBA Podcast : Bart Claes (CRG), een Game Changer"
  27. Media inlfation.jpg

    WFA voorspelt sterke mediadeflatie in TV en online video

    • 28-09-20
    • News,

    Jaarlijks publiceert de World Federation of Advertisers (WFA) "Outlook" . Dit rapport, dat op globaal niveau de mediaprijzen per markt bestudeert, wordt uitgebracht in samenwerking met verschillende stakeholders en vraagt men input bij adverteerders, mediabureau's en consultancy specialisten. 

    Lees meer over "WFA voorspelt sterke mediadeflatie in TV en online video"
  28. Screenshot 2020-09-28 at 19.15.38.png

    Adverteerders-perspectief op crossmedia metingen

    • 28-09-20
    • News,

    In oktober vorig jaar kondigden we het initiatief van WFA (World Federation of Advertisers) aan om de stem van de adverteerder te laten horen op het gebied van crossmedia metingen. 

    Lees meer over "Adverteerders-perspectief op crossmedia metingen"
  29. protection des données.jpg

    Adverteerder moet persoonsgegevens beschermen op sociale media

    • 28-09-20
    • News,

    De EU-regelgever voor gegevensbescherming wijst op de verantwoordelijkheden van adverteerders voor de bescherming van persoonsgegevens bij gebruik van sociale media.

    Lees meer over "Adverteerder moet persoonsgegevens beschermen op sociale media"
  30. Capsule video_KBC.png

    "Advertiser & Agency. A love story?" Bekijk onze videoreeks vanaf 6 oktober

    • 28-09-20
    • News,

    UBA lanceert een reeks korte video's over de relatie tussen merken en reclamebureaus. Het concept? Adverteerder en bureau gaan in gesprek over de successen en minpunten van hun samenwerking. Elk duo heeft zijn eigen chemie.

    Lees meer over ""Advertiser & Agency. A love story?" Bekijk onze videoreeks vanaf 6 oktober"