Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

All News & Insights

  1. Brand Health.jpg

    Hoe meet u brand health en brand equity ?

    • 22-10-21
    • News

    Zonder een goed begrip van de huidige staat van zowel health als equity zal het moeilijk zijn voor de organisatie om KPI's te zetten en het merk naar de toekomst toe verder uit te bouwen.

    Lees meer over "Hoe meet u brand health en brand equity ?"
  2. MediaGapsSustainability.jpg

    Media gap #2 : duurzaam ondernemen

    • 18-10-21
    • News

    Als mediagroep die muzikale radiozenders verenigt is NGroup, met 1,4 miljoen luisteraars per week, ervan overtuigd dat zij een rol te spelen heeft in de evolutie van de wereld. Sinds hun stichting, kozen ze om dit op een positieve en geëngageerde manier te doen, op alle niveaus van het leven: maatschappelijk, ecologisch, economisch en sociaal.

    Lees meer over "Media gap #2 : duurzaam ondernemen"
  3. Rangarajan_Devarajan_2018_January.jpg

    Wat zijn de uitdagingen voor Belgische sales professionals?

    • 15-10-21
    • News Survey

    We leven in een ‘VUCA-wereld’ vol onzekerheid en verandering, waar – versterkt door de impact van Covid-19 – de rol van Sales wordt uitgedaagd. De toenemende digitalisering, de beter geïnformeerde consument of koper, de opkomst van omnichannel, de noodzaak voor meer differentiatie, enz. maken het veel sales professionals niet makkelijk.  

    Lees meer over "Wat zijn de uitdagingen voor Belgische sales professionals?"
  4. privacy-dashboard-uba.jpg

    Wat is Privacy Dashboard?

    • 15-10-21
    • What is

    Het "Privacy Dashboard" biedt toegang tot de persoonsgegevens die gebruikers delen of die het platform over hen verzamelt.

    Lees meer over "Wat is Privacy Dashboard?"
  5. istock-891600956.jpg

    Vier trends binnen Fast Moving Consumer Goods

    • 13-10-21
    • News

    Tijdens de Expert Community Research Panels op 29 september kwamen NielsenIQ (retailpanel), GfK (consumerpanel)en Cake (geanonimiserde financiële bankgegevens) ons weer nieuwe inzichten verschaffen over de trends en ontwikkelingen in hun paneldata. In de verschillende presentaties kwamen een aantal zaken terug.

    Lees meer over "Vier trends binnen Fast Moving Consumer Goods"
  6. AddressableTvOnTheRise.jpg

    Is televisiereclame weer in volle opmars ?

    • 11-10-21
    • News

    Addressable lineaire tv blijkt populairder bij adverteerders dan andere videoformaten zoals over-the-top/connected tv (OTT/CTV) en traditionele lineaire tv. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder bureaus en marketeers, uitgevoerd door advertentieplatform Xandr.

    Lees meer over "Is televisiereclame weer in volle opmars ?"
  7. MediaGapsSeries.jpg

    UBA werpt licht op de #MediaGaps

    • 11-10-21
    • News

    Adverteerders staan voor 5 grote uitdagingen bij het realiseren van hun media-ambities. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van WFA in samenwerking met Ebiquity. 

    Lees meer over "UBA werpt licht op de #MediaGaps"
  8. Screenshot 2021-10-11 at 10.55.49.png

    Hoe duurzaam en relevant zijn onze merken? Studie van Havas

    • 11-10-21
    • News Survey

    Havas Village publiceert de Belgische resultaten van zijn bekende studie Meaningful Brands. Ter herinnering, dat onderzoek meet de meaningfulness van merken aan de hand van drie pijlers: de functionele, persoonlijke en collectieve voordelen die ze consumenten en de samenleving in haar geheel bieden.

    Lees meer over "Hoe duurzaam en relevant zijn onze merken? Studie van Havas"
  9. Performance-Marketing-UBA.jpg

    Wat is Performance Marketing?

    • 08-10-21
    • What is

    Performance marketing is dus niet zozeer een marketingtechniek als wel een betaalstructuur op basis waarvan bepaalde marketeers hun facturen opmaken.

    Lees meer over "Wat is Performance Marketing?"
  10. MediaGap3Transparency.jpg

    Media gap #1 : Transparantie in media

    • 07-10-21
    • News

    Marketeers raken steeds meer ontstemd door het gebrek aan transparantie in hun bureaurelaties, zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door World Federation of Advertisers (WFA) bij eigen leden, in samenwerking met Ebiquity.

    Lees meer over "Media gap #1 : Transparantie in media"
  11. Virginie.leyman.png

    Negen vragen aan Virginie Leyman, BPost

    • 05-10-21
    • News

    In deze rubriek laten we wekelijks een UBA-lid aan het woord over zijn/haar merk en passies. Wat drijft hen? Wat inspireert hen?  Vandaag stellen we onze 9 vragen aan Virginie Leyman, Manager Market Intelligence bij BPost.

    Lees meer over "Negen vragen aan Virginie Leyman, BPost"
  12. Sustainability-line-UBA-Content.jpg

    UBA lanceert nieuwe dienst 'Sustainability Line'

    • 01-10-21
    • News Announcement

    93% van de Belgen zeggen niets te geloven van wat bedrijven vertellen over duurzaamheid. Wat kan u daaraan doen? Hoe communiceert u helder en eerlijk over de duurzaamheidsstrategie van uw merk? UBA-leden kunnen beroep doen op onze nieuwe dienst 'Sustainability Line'.

    Lees meer over "UBA lanceert nieuwe dienst 'Sustainability Line'"
  13. Identity-Resolution-marketing.jpg

    Wat is Identity Resolution?

    • 01-10-21
    • What is

    Het afgelopen decennium is het aantal touchpoints tussen klanten en bedrijven explosief gestegen. Een customer journey spreidt zich nu veelal over een aantal apparaten.

    Lees meer over "Wat is Identity Resolution?"
  14. 2021-discover-the-winning-cases.jpg

    Recordaantal Effie awards, waaronder 3 Gold

    • 01-10-21
    • News

    Met 3 Gold Effie Awards en in totaal 17 Effie Awards is de editie 2021 een groot succes. Bovendien is voor het eerst sinds 2011 een case goed voor een Grand Sustained Award.

    Lees meer over "Recordaantal Effie awards, waaronder 3 Gold"
  15. Media_MM

    +41,6% voor digital tijdens het eerste semester

    • 28-09-21
    • News

    United Media Agencies (UMA) brengt een halfjaarlijks rapport uit om een groot deel van de mediabestedingen in kaart te brengen in België. Deze investeringen zijn, na een moeilijke periode wegens de pandemie, weer in volle bloei. 

    Lees meer over "+41,6% voor digital tijdens het eerste semester"
  16. Kim Beyns landscape 2021.jpg

    Negen vragen aan Kim Beyns, NGroup

    • 27-09-21
    • News

    In deze rubriek laten we wekelijks een UBA-lid aan het woord over zijn/haar merk en passies. Wat drijft hen? Wat inspireert hen?  Vandaag stellen we onze 9 vragen aan Kim Beyns, COO bij NGroup.

    Lees meer over "Negen vragen aan Kim Beyns, NGroup"
  17. Contextual-Ad-UBA.jpg

    Contextuele reclame als opportuniteit in een wereld zonder third-party cookies

    • 24-09-21
    • News

    De aankondiging in 2020 door Google dat de third-party cookies tegen 2023 zouden verdwijnen, betekende een keerpunt voor marketingstrategieën en online reclame in het bijzonder.

    Lees meer over "Contextuele reclame als opportuniteit in een wereld zonder third-party cookies"
  18. outbound-marketing-uba.jpg

    Wat is Outbound marketing?

    • 24-09-21
    • What is

    Outbound marketing bestaat uit verschillende marketingstrategieën en -technieken die tegelijkertijd een groot spectrum van mensen bereiken.

    Lees meer over "Wat is Outbound marketing?"
  19. Tim-Colman-Proximus-UBA-Content.jpg

    Tim Colman, Proximus, wordt Vice-voorzitter van de Expert Community Content Marketing

    • 24-09-21
    • News Announcement

    Met een "Think Possible"-spirit & een klare blik op de toekomst gaat Tim Colman aan de slag voor de verdere ontwikkeling & evangelisering van Content Marketing.

    Lees meer over "Tim Colman, Proximus, wordt Vice-voorzitter van de Expert Community Content Marketing"
  20. Karen DeVisch9vragenaan 2.jpg

    Negen vragen aan Karen De Visch, Profacts

    • 17-09-21
    • News

    In deze rubriek laten we wekelijks een UBA-lid aan het woord over zijn/haar merk en passies. Wat drijft hen? Wat inspireert hen?  Vandaag stellen we onze 9 vragen aan Karen De Visch, Business Director bij Profacts.

    Lees meer over "Negen vragen aan Karen De Visch, Profacts"
  21. Ideation-uba.jpg

    Wat is Ideation ?

    • 16-09-21
    • What is

    Ideevorming of ideatie verwijst naar het proces van het ontwikkelen en overbrengen van prescriptieve ideeën naar anderen, meestal in een zakelijke omgeving. Het beschrijft de opeenvolging van gedachten, van het oorspronkelijke concept tot de implementatie.

    Lees meer over "Wat is Ideation ?"
  22. Sustainability-line-UBA-Content.jpg

    Wat zijn de juiste pijlers van geloofwaardigheid voor duurzame communicatie?

    • 16-09-21
    • News

    De duurzaamheidstransitie biedt voor de bedrijfswereld zowel opportuniteiten als risico’s. Een voorbeeld van een opportuniteit is de groei in de globale markt van de duurzame CPG producten. In 2020 was de groei ervan, ondanks de pandemie en het prijsverschil, zeven keer groter dan die van de conventionele producten.
    De risico’s hebben zowel een fysieke als een reputationele component. 

    Lees meer over "Wat zijn de juiste pijlers van geloofwaardigheid voor duurzame communicatie?"
  23. Sustainability study.jpg

    Sustainability is nog onvoldoende geïntegreerd in de merkstrategie

    • 13-09-21
    • Insights Survey

    Duurzaamheid staat bij veel merken bovenaan de agenda. Om de standpunten en bevindingen van marketeers over duurzaamheid in kaart te brengen lanceerde UBA samen met de WFA een internationaal onderzoek. De studie werd dit jaar uitgevoerd in 34 landen, waaronder België en Nederland.

    Lees meer over "Sustainability is nog onvoldoende geïntegreerd in de merkstrategie"
  24. Thumb-Stopping-UBA.jpg

    Wat is Thumb Stopping?

    • 10-09-21
    • What is

    Thumb Stopping is een techniek die speciaal is ontworpen voor mobiele apparaten en sociale netwerken.

    Lees meer over "Wat is Thumb Stopping?"
  25. AffiliateMarketing.jpg

    Affiliate marketing: waardevolle piste voor adverteerders?

    • 10-09-21
    • News Position Paper

    Laat ons onmiddellijk beginnen met de hamvraag : wat is affiliate marketing precies?

    Lees meer over "Affiliate marketing: waardevolle piste voor adverteerders?"
  26. Ingrid Bouchez2.png

    Negen vragen aan Ingrid Bouchez, Valipac

    • 10-09-21
    • News

    In deze rubriek laten we wekelijks een UBA-lid aan het woord over zijn/haar merk en passies. Wat drijft hen? Wat inspireert hen?  Vandaag stellen we onze 9 vragen aan Ingrid Bouchez, Communication Manager bij Valipac

    Lees meer over "Negen vragen aan Ingrid Bouchez, Valipac"
  27. effie-info-class.jpg

    Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie in Brusselse Event Lounge

    • 09-09-21
    • News Survey

    De jury van de Effie Awards maakt bekend dat nog een mooie 22 cases kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. Nooit eerder waren er zoveel finalisten. Met 34 cases kon de editie van 2021 ook op het vlak van inschrijvingen rekenen op een recordaantal. De winnaars worden bekendgemaakt op 30 september tijdens een Gala Dinner in de Brusselse Event Lounge.

    Lees meer over "Effie Awards 2021: 22 finalisten maken kans op prestigieuze Bronze, Silver of Gold Effie in Brusselse Event Lounge"
  28. Screenshot 2021-09-09 at 11.13.17.png

    Google analyseert privacy 'say-do' gap bij consumenten

    • 09-09-21
    • Survey

    Om marketeers te helpen om te gaan met de groeiende mate waarin consumenten zich online zorgen zeggen te maken over privacy en hen tegelijk te helpen digitaal matuur te worden, publiceerde Google twee uitgebreide rapporten.

    Lees meer over "Google analyseert privacy 'say-do' gap bij consumenten"
  29. Dashboarding.jpg

    Wat is Data Visualization?

    • 06-09-21
    • What is

    Datavisualisatie is de voorstelling van data of informatie in een diagram, grafiek of andere visuele weergave. Afbeeldingen lichten de relatie tussen de data toe. Datavisualisatie maakt het makkelijker om trends en patronen te ontwaren.

    Lees meer over "Wat is Data Visualization?"
  30. Sustainability.jpg

    Sustainability: Hoe kunnen merken duurzaam gedrag creëren?

    • 06-09-21
    • News

    Gedragsverandering is essentieel voor een duurzamere wereld. En we staan niet alleen in deze opvatting. In Europa denkt meer dan 90% van de NGO's er net zo over. Volgens Xynteo maken CEO's er hun tweede prioriteit van. En regeringen treden eindelijk in de voetsporen van hun Angelsaksische tegenhangers door gedragswetenschappelijke inzichten in hun overheidsbeleid te integreren. Op mondiaal niveau is de bijdrage van gedragsinzichten gekwantificeerd, die afhankelijk van het scenario tussen 20 en 40% van de potentiële vermindering van de CO2-uitstoot vertegenwoordigt. 

    Lees meer over "Sustainability: Hoe kunnen merken duurzaam gedrag creëren?"