Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

All News & Insights

  1. podcast.png

    11 Game Changers, 11 podcasts om te beluisteren

    • 23-11-20
    • News,

    Elf weken lang hebben we een 11 markante persoonlijkheden voor de micro geplaatst om te komen vertellen welke invloed hij/zij gehad heeft op het marketing landschap in België. Elf Game Changers met ambitie voor hun merk en bedrijf.  

    Lees meer over "11 Game Changers, 11 podcasts om te beluisteren"
  2. Capsule video_ENGIE_TBWA.png

    Advertiser & Agency. A love story? met Florence Coppenolle (ENGIE) en Nancy Vanlerberghe (TBWA)

    • 23-11-20
    • News,

    Bekijk onze reeks videofilmpjes over de relatie tussen merken en reclamebureaus: “Advertiser & Agency. A love story?”, De serie is een initiatief van de UBA Expert Community Agency Management, met de steun van sterke persoonlijkheden en merken uit de sector.

    Lees meer over "Advertiser & Agency. A love story? met Florence Coppenolle (ENGIE) en Nancy Vanlerberghe (TBWA)"
  3. Six défis.jpg

    Zes uitdagingen voor merken in 2021

    • 23-11-20
    • News,

    In een periode van volatiliteit is het voor merken moeilijk om plannen te maken voor de lange termijn. Een onderzoek van WARC schetst 6 uitdagingen voor marketeers in 2021.

    Lees meer over "Zes uitdagingen voor merken in 2021"
  4. TikTok-UBA.jpg

    Wat kan je met TikTok?

    • 23-11-20
    • News,

    TikTok is het snelst groeiend sociaal medium. Maar hoe ga je daar als merk mee om? Bram Blondeel, Creative Director van Mediamixers, dook in de wondere wereld van crossfading, stickers en dance squads.

    Lees meer over "Wat kan je met TikTok?"
  5. iStock-932815522.jpg

    Programmatic Digital Out of Home: kansen en uitdagingen

    • 23-11-20
    • News, Insights

    De opmars van digital out of home (DOOH) zit er al een tijdje aan te komen. Met een toenemend belang van data en het “addressable” (lees: gepersonisaliseerd) maken van advertenties, is de evolutie naar een programmatische aankoop een logisch gevolg.

    Lees meer over "Programmatic Digital Out of Home: kansen en uitdagingen"
  6. compass.jpg

    Kantar presenteert zijn Global Business Compass

    • 20-11-20
    • News, Insights

    De afgelopen maanden peilde Kantar bij ongeveer 4.500 bedrijven in 70 landen, waaronder België, naar de impact van de coronacrisis op hun activiteiten, de maatregelen die ze namen om zich aan te passen en hun plannen om de crisis te boven te komen. Eerste vaststelling: hoewel 80% een negatieve impact bevestigt, vindt 40% dat er ook positieve aspecten aan de crisis verbonden waren, zoals de keuze voor een andere koers of investeringen in marketing, innovatie en e-commerce.

    Lees meer over "Kantar presenteert zijn Global Business Compass"
  7. DAB+.jpg

    Digitaal radiobereik groeit snel, vooral dankzij DAB+

    • 17-11-20
    • News, Insights

    Ter gelegenheid van de Week van de Digitale Radio die gisteren van start ging, presenteert Digitale Radio Vlaanderen de resultaten uit de derde golf van het onderzoek naar digitaal radio luisteren in Vlaanderen.

    Lees meer over "Digitaal radiobereik groeit snel, vooral dankzij DAB+"
  8. Vlog.jpg

    De CSA buigt zich over de commerciële identificatie van vlogs

    • 17-11-20
    • News, Insights

    De CSA monitorde voor het eerst de commerciële communicatiepraktijken van vloggers. Bedoeling: uitzoeken of audiovisuele influencers – vooral op YouTube, maar ook op Instagram TV en Twitch – wel degelijk aangeven dat het om reclamecontent gaat als dat het geval is, zoals verplicht door het desbetreffende decreet.

    Lees meer over "De CSA buigt zich over de commerciële identificatie van vlogs"
  9. influencer.jpg

    Influencer marketing: 15 miljard dollar tegen 2021

    • 17-11-20
    • News, Insights

    Uit onderzoek dat Duff & Phelps en Kroll voerde bij meer dan 900 brand en marketing managers actief op de FMCG-markt in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Spanje, Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland en de Verenigde Arabische Emiraten, blijkt dat de lockdown de digitalisering van de economie en de communicatie in een stroomversnelling gebracht heeft. Daardoor behield twee derde van de FMCG-bedrijven minstens hun uitgaven aan influencers op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis. 19% verhoogde ze zelfs drastisch.

    Lees meer over "Influencer marketing: 15 miljard dollar tegen 2021"
  10. Food.jpg

    Voedingssector breidt engagement voor verantwoorde reclame naar kinderen uit

    • 17-11-20
    • News,

    De Belgian Pledge is een initiatief van de Belgische voedingssector waarbij 52 voedingsbedrijven, handelaars, restaurantketens en cateraars zich vrijwillig engageren om hun marketing naar kinderen jonger dan 12 jaar te beperken en aan strikte criteria te onderwerpen. Fevia, Comeos en UBA lanceren nu de Belgian Pledge 3.0: een vernieuwd engagement dat de lat opnieuw hoger legt. 

    Lees meer over "Voedingssector breidt engagement voor verantwoorde reclame naar kinderen uit"
  11. freelancer.png

    Werken met freelancers: welke voordelen heeft het en welke marcom skills zijn het meest gevraagd?

    • 16-11-20
    • News,

    Het Unizo Freelancer Focus rapport van midden september, uitgevoerd bij 810 freelancers en bedrijven in België, toont een stijging aan van het aantal actieve freelancers. Lees meer over de 4 voornaamste redenen waarom bedrijven beroep doen op freelancers en voor welke skills.

    Lees meer over "Werken met freelancers: welke voordelen heeft het en welke marcom skills zijn het meest gevraagd?"
  12. Capsule video_LIDL_BBDO.png

    Advertiser & Agency. A love story? met Ifke Nauwelaerts (LIDL) en Eva De Gendt (BBDO)

    • 16-11-20
    • News,

    Bekijk onze reeks videofilmpjes over de relatie tussen merken en reclamebureaus: “Advertiser & Agency. A love story?”, De serie is een initiatief van de UBA Expert Community Agency Management, met de steun van sterke persoonlijkheden en merken uit de sector.

    Lees meer over "Advertiser & Agency. A love story? met Ifke Nauwelaerts (LIDL) en Eva De Gendt (BBDO)"
  13. color.jpg

    Creëer meer impact op consumentengedrag met de juiste kleur

    • 13-11-20
    • Survey, Insights

    Nobelprijs winnaar Kahneman heeft aangetoond dat 95% van de beslissingen die we nemen eerder onbewust zijn, en kleur is daarbij in 85% van de gevallen de dominante factor. Wanneer we als consumenten dus een merk of product beoordelen, speelt kleur daarbij een enorm belangrijke rol. Het werken met de juiste kleuren is de makkelijkste en snelste manier om de resultaten van een bedrijf te doen stijgen. Kleur wordt door het merendeel van de bedrijven echter zwaar onderschat. Door gebruik te maken van de juiste kleurencombinaties en kleurnuances in een merklogo, verpakking, website of advertentie kan je veel meer impact genereren en inspelen op het verlangen en de verwachtingen van de consument.

    Lees meer over "Creëer meer impact op consumentengedrag met de juiste kleur"
  14. bookit_ditiscontentmarketing.jpg

    Herbekijk de UBA Book it: Dit is content marketing

    • 12-11-20
    • News,
    Benieuwd naar wat Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf & Michel Libens over hun nieuwe boek ‘Dit is content marketing’ verteld hebben? U kunt de opname van 12 november 2020 hieronder bekijken.
    Lees meer over "Herbekijk de UBA Book it: Dit is content marketing"
  15. CSADroitdesFemmes.jpg

    Gendergelijkheid in de audiovisuele beroepen

    • 09-11-20
    • News,

    Eind oktober presenteerde de Conseil Supérieur de l’Audiovisuel de resultaten van zijn studie 'Gendergelijkheid in de audiovisuele beroepen', die ons aan de hand van specifieke analyses en statistische gegevens inzicht verschaft in de situatie in de Franse Gemeenschap.

    Lees meer over "Gendergelijkheid in de audiovisuele beroepen"
  16. Shopping.jpg

    Boost in verkoop van FMCG, verschuiving in kanalen en assortiment

    • 09-11-20
    • Survey,

    Tijdens de Expert Community Panels van 21/10 onthulden Nielsen en GfK wat hun de laatste maanden vooral was opgevallen in de sector van de Fast Moving Consumer Goods. Welke invloed had COVID-19 op de verkoop, productcategorieën en kanalen?

    Lees meer over "Boost in verkoop van FMCG, verschuiving in kanalen en assortiment"
  17. Capsule video_Suzuki_Bestseller.png

    Advertiser & Agency. A love story? met Olivier Fontaine (Suzuki) en Alain Ollier (Bestseller)

    • 09-11-20
    • News,

    Bekijk onze reeks videofilmpjes over de relatie tussen merken en reclamebureaus: “Advertiser & Agency. A love story?”, De serie is een initiatief van de UBA Expert Community Agency Management, met de steun van sterke persoonlijkheden en merken uit de sector.

    Lees meer over "Advertiser & Agency. A love story? met Olivier Fontaine (Suzuki) en Alain Ollier (Bestseller)"
  18. Content-marketing-intern-organisation.jpg

    De 4 stappen die leiden naar een doeltreffende Content Governance

    • 06-11-20
    • News,

    Hoe uw contentstrategie verbeteren door dingen te veranderen in uw organisatie? Dat was dé hamvraag op de jongste Expert Community Content Marketing. Dit zijn de belangrijkste elementen.

    Lees meer over "De 4 stappen die leiden naar een doeltreffende Content Governance"
  19. Eric-Lauwers-UBA.jpg

    UBA Podcast: Eric Lauwers (Arvesta), een Game Changer

    • 06-11-20
    • News,

    Eric Lauwers is CEO van Arvesta, de grootste full-service partner van de Belgische boer en tuinder, bij consumenten ook bekend via de AVEVE-winkels. Eric begon zijn carrière bij Mars, en was vervolgens werkzaam bij Nutricia, Palm en Interbrew. Change management en people development is de rode draad in zijn loopbaan.

    Hij begeleidde Arvesta in een volledig veranderingsproces wat uiteindelijk leidde tot de creatie van de nieuwe groep. Zijn advies aan marketeers: 'blijf consistent; sterke merken zijn consistente merken'.

    Lees meer over "UBA Podcast: Eric Lauwers (Arvesta), een Game Changer"
  20. marketing digital 1.jpg

    Admanager doet onderzoek naar in-housing digitale marketingactiviteiten (deel 2)

    • 06-11-20
    • News,

    Het in-house uitvoeren van digitale marketingactiviteiten vormt een nieuwe stap in de veranderende marketingwereld. Veel adverteerders overwegen om een of meerdere (digitale) marketingactiviteiten door het eigen marketingteam uit te laten voeren. De wijze waarop een merk haar marketingoperatie inricht is per partij verschillend. Toch zijn er genoeg overeenkomsten die een indeling mogelijk maken.

    17% van de ondervraagden maakt geen gebruik van specialistische bureaus en voert de digitale marketingactiviteiten uit met behulp van een eigen digital team. 50% werkt vanuit een hybride model, waarbij af en toe gebruik wordt gemaakt van specialistische bureaus. Een dedicated digital marketingteam is aanwezig. 33% van de ondervraagden heeft geen digital marketingteam en werkt samen met specialistische digitale bureaus.

    Lees meer over "Admanager doet onderzoek naar in-housing digitale marketingactiviteiten (deel 2)"
  21. reizen.jpg

    Sound of C buigt zich over het bezoek aan reisblogs

    • 03-11-20
    • News, Insights

    Ondanks een pandemie die het wereldwijde toerisme nu al een halfjaar lam legt is de reishonger van de Belg duidelijk niet gestild, integendeel. Dat blijkt alvast uit een kwalitatieve studie die het gespecialiseerde toerisme PR-bureau Sound of C uitvoerde onder 40 reisbloggers en online travel influencers.

    Lees meer over "Sound of C buigt zich over het bezoek aan reisblogs"
  22. sport.jpg

    De Prosumers van Havas delen een 'meaningful' visie over sport

    • 03-11-20
    • News, Insights

    Havas ondervraagt sinds 2005 op regelmatige basis de ‘Prosumers’ – die invloedrijke consumenten die tussen 20 en 30% van de bevolking op elke markt vertegenwoordigen.

    Lees meer over "De Prosumers van Havas delen een 'meaningful' visie over sport"
  23. Capsule video_MIVB_Mortierbrigade.png

    Advertiser & Agency. A love story? met Tamara De Bruecker (MIVB) en Evert Vermeire (Mortierbrigade)

    • 02-11-20
    • News,

    Bekijk onze reeks videofilmpjes over de relatie tussen merken en reclamebureaus: “Advertiser & Agency. A love story?”, De serie is een initiatief van de UBA Expert Community Agency Management, met de steun van sterke persoonlijkheden en merken uit de sector.

    Lees meer over "Advertiser & Agency. A love story? met Tamara De Bruecker (MIVB) en Evert Vermeire (Mortierbrigade)"
  24. marketing digital .jpg

    Admanager doet onderzoek naar in-housing digitale marketingactiviteiten

    • 02-11-20
    • News,

    In Nederland voerde Admanager een onderzoek naar de beweegredenen van de marketeer om digitale marketing activiteiten intern te gaan beheren. Binnen het 'In-housing Onderzoek 2020' werden ruim 70 Nederlandse senior marketeers ondervraagd over hun huidige marketing-setup en de samenwerking met externe bureaus.

    Lees meer over "Admanager doet onderzoek naar in-housing digitale marketingactiviteiten"
  25. juicy-link-uba.jpg

    Wat is Link Juice?

    • 02-11-20
    • News,

    'Link juice' is een term die wordt gebruikt binnen zoekmachine optimalisatie voor websites. Het geeft aan hoeveel SEO credits een bepaalde pagina heeft opgebouwd.

    Lees meer over "Wat is Link Juice?"
  26. Torfs-UBA-GameChanger.jpg

    UBA Podcast: Wouter Torfs (Schoenen Torfs), een Game Changer

    • 02-11-20
    • News,

    Wouter Torfs is CEO van Schoenen Torfs. Het familiebedrijf heeft als missie om 'mensen sterk in hun schoenen te zetten', en dat geldt zowel voor de klanten als voor de medewerkers. Zij zetten consequent in op medewerkers en bedrijfscultuur wat een solide basis vormt voor een duurzame expansie. Schoenen Torfs is dan ook meermaals verkozen tot 'Beste Werkgever' in België en in 2019 zelfs als 'Great Place to Work' in Europa. Zijn advies voor marketeers: kom vanachter uw bureau, ga op de winkelvloer staan en voel aan de lijve wat uw klant wilt.

    Lees meer over "UBA Podcast: Wouter Torfs (Schoenen Torfs), een Game Changer"
  27. EFFIE-0001a.jpg

    19 finalisten voor Effie Awards 2020

    • 30-10-20
    • News,

    Na de jureringsdag op 23 oktober, dingen nog 19 cases mee naar een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. De uiteindelijke winnaars worden bekendgemaakt op 10 december tijdens de Effie Awards Ceremony. De uitreiking van de awards gebeurt tijdens een fysieke ceremonie, met de nodige coronamaatregelen in acht genomen.

    Lees meer over "19 finalisten voor Effie Awards 2020"
  28. targeted tv.jpg

    De ontwikkelingen rond addressable TV

    • 29-10-20
    • News,

    Wanneer adverteerders op zoek gaan naar maximaal bereik op relatief korte termijn blijft TV vaak het voorkeursmedium.

    Lees meer over "De ontwikkelingen rond addressable TV"
  29. display&videopricing.jpg

    Programmatic nu goed voor driekwart van Europese investeringen

    • 29-10-20
    • News,

    In de laatste jaren is een duidelijke Europese trend waar te nemen waarbij investeringen door adverteerders evolueren van "bestelbon" naar programmatic buying.

    Lees meer over "Programmatic nu goed voor driekwart van Europese investeringen"
  30. CVR.jpg

    Chris Van Roey verlaat UBA en geeft fakkel door aan Luc Suykens

    • 29-10-20
    • News,

    Op 31 december 2020 verlaat Chris Van Roey UBA, de vereniging waar hij 13 jaar lang CEO was.

    Lees meer over "Chris Van Roey verlaat UBA en geeft fakkel door aan Luc Suykens"