Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

All News & Insights

  1. TD2020 MM.png

    MM heeft een boon voor David Mattin, door Griet Byl

    • 22-09-20
    • News, Insights

    Op de UBA Trends Day die dit jaar volledig virtueel (en vlekkeloos) verliep, kwam een prestigieus aantal sprekers vertellen over de evoluties en fenomenen die van ver en dichtbij hun stempel op onze sector zullen drukken.

    Lees meer over "MM heeft een boon voor David Mattin, door Griet Byl"
  2. digiInvestment.jpg

    UBA wil aandeel van ‘digital’ in het totale mediabudget in kaart brengen

    • 21-09-20
    • News,

    Het hoeft geen betoog meer dat de digitalisering een grote invloed heeft op de advertentiemarkt, de consument en natuurlijk ook de merken zelf. 

    Lees meer over "UBA wil aandeel van ‘digital’ in het totale mediabudget in kaart brengen"
  3. P&G_DSC2554.jpg

    UBA Podcast: Luc Suykens (Procter & Gamble), een Game Changer

    • 21-09-20

    Luc Suykens is Harley Procter Brand Vice President bij Procter & Gamble en aldus verantwoordelijk voor Marketing in België, Nederland en Frankrijk.  Hij is al meer dan 30 jaar actief binnen P&G in verschillende marketing functies. Zijn samenwerking tussen Pampers en Unicef is wereldwijd geïmplementeerd. Ook zijn model voor lokale marketing is wereldwijd overgenomen. Luc's advies aan collega's: spendeer meer tijd met je consument.

    Lees meer over "UBA Podcast: Luc Suykens (Procter & Gamble), een Game Changer"
  4. FB-content.jpg

    Opinie: Hoe we bij Facebook inhoud beoordelen, door Jeff King en Kate Gotimer

    • 21-09-20
    • News,

    Toen we meer dan tien jaar geleden begonnen met het beoordelen van inhoud op Facebook, vertrouwde ons systeem op mensen om dingen te melden die ze zagen en die ze ongepast vonden. Onze teams beoordeelden en verwijderden vervolgens individuele stukken van de inhoud als ze onze regels overtraden. Sindsdien is er veel veranderd. We hebben transparantere regels ontwikkeld en we zijn bezig een 'Oversight Board' op te richten dat binnenkort een aantal van onze moeilijkste inhoudsbeslissingen zal gaan herzien. Maar de grootste verandering is de rol van de technologie bij het modereren van de inhoud. Onze technologie voor het opsporen van ongepaste inhoud verbetert en speelt een grotere rol bij de beoordeling.

    Lees meer over "Opinie: Hoe we bij Facebook inhoud beoordelen, door Jeff King en Kate Gotimer"
  5. iankakjellonstage.png

    Dit was de UBA Trends Day 2020

    • 18-09-20
    • News,

    Dankzij het vertrouwen van de meer dan 1.500 andere deelnemers zijn we er bij UBA in geslaagd om de UBA Trends Day opnieuw uit te vinden in een nieuw digitaal formaat. Zo konden we de crisis aanwenden om een nieuwe opportuniteit te ontdekken. 

    Lees meer over "Dit was de UBA Trends Day 2020"
  6. DATwebsite.jpg

    DAT Belgium lanceert videolabel

    • 16-09-20
    • News,

    De kogel is door de kerk: DAT Belgium heeft nu ook een kwaliteitslabel voor video. 

    Lees meer over "DAT Belgium lanceert videolabel"
  7. online.jpg

    E-commerce: Belgen kopen meer online, maar omzet daalt

    • 16-09-20
    • News, Insights

    Tijdens de eerste helft van het jaar liet de impact van de coronacrisis op de e-commerce zich duidelijk voelen. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat GfK voert op verzoek van BeCommerce, met de steun van PostNL en de Nationale Loterij.

    Lees meer over "E-commerce: Belgen kopen meer online, maar omzet daalt"
  8. Marc Michils.png

    UBA Podcast : Marc Michils (Kom op tegen Kanker), een Game Changer

    • 14-09-20

    Marc Michils is Algemen Directeur van 'Kom op tegen Kanker'. Hij werkte heel zijn carrière bij reclamebureaus (BBD0, Quattro, Saatchi) en maakte in 2013 de switch naar non-profit. Hij benadrukt dat strategie ook 'doen' is en niet alleen 'denken' en geeft ons inzicht in de manier waarop hij van Kom op tegen Kanker een sterk merk maakte. Hij adviseert marketeers om de gedrevenheid van de organisatie, haar medewerkers en haar merken emotioneel te vertalen naar de doelgroep.

    Lees meer over "UBA Podcast : Marc Michils (Kom op tegen Kanker), een Game Changer"
  9. gaming.jpg

    Merken maken de overstap van gamification naar gaming

    • 14-09-20
    • News,

    Gamification is sinds geruime tijd een van de gevestigde instrumenten van marketeers. Verschillende grote globale merken evolueren nu naar daadwerkelijke gaming.

    Lees meer over "Merken maken de overstap van gamification naar gaming"
  10. Digital-service-act.jpg

    Europa werkt aan 'Digital Services Act'

    • 14-09-20
    • News,

    De Europese e-commerce richtlijn is ondertussen 20 jaar oud. Tijd dus voor een update. Een paar maanden geleden kondigde de Europese Commissie de 'Digital Services Act' aan. Dit zijn voorstellen om de interne markt voor digitale diensten te verbeteren en te versterken.

    Lees meer over "Europa werkt aan 'Digital Services Act'"
  11. Joeri Van Den Bergh_cirkel.jpg

    Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19

    • 14-09-20
    • Survey

    Bijna negen op de tien Belgen vinden duurzaamheid vandaag belangrijk in vergelijking met acht op tien Belgen twaalf maanden geleden, zijnde vóór COVID-19. Volgens de tweedelige studie die in juli 2019 en in augustus 2020 uitgevoerd werd door InSites Consulting, kan deze stijging over alle generaties heen worden vastgesteld, waarbij de grootste verandering in attitude genoteerd werd onder de Millennials (+13%).

    Lees meer over "Belgische consumenten hechten vandaag meer belang aan duurzaamheid dan vóór COVID-19"
  12. Eva

    Eva Agten, Telenet is de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community CMI

    • 14-09-20
    • News,

    Eva Agten is de nieuwe vice-voorzitter van de UBA Expert Community Research CMI. Naar aanleiding van dit voorzitterschap stelden we haar enkele vragen. 

    Lees meer over "Eva Agten, Telenet is de nieuwe vice-voorzitter van de Expert Community CMI"
  13. internationals.jpg

    Multinationals insourcen creatieve en digitale diensten

    • 14-09-20
    • News,

    Volgens een nieuw onderzoek van WFA en The Observatory International nemen multinationals digitale diensten meer en meer in eigen handen. 3 van de 4 in-house bureaus zijn in de afgelopen vijf jaar opgericht. De interne teams krijgen steeds meer werk: 82% zegt dat de werkdruk in het afgelopen jaar verder toegenomen is. Sommigen suggereren ook dat het coronavirus niet heeft geleid tot bezuinigingen in deze interne agentschappen, maar in sommige gevallen juist het omgekeerde.  

    Lees meer over "Multinationals insourcen creatieve en digitale diensten"
  14. bureau.jpg

    Adverteerders steeds enthousiaster over in-house creatieve bureaus

    • 14-09-20
    • News, Insights

    Na Gartner bevestigde nu ook de WFA de opmars van in-housing bij de adverteerders. Deze keer gaat het meer bepaald over de snelle expansie van in-house creatieve bureaus, meer bepaald inzake digitale content.

    Lees meer over "Adverteerders steeds enthousiaster over in-house creatieve bureaus"
  15. apple.jpg

    Apple maakt targeted advertising moeilijker

    • 08-09-20
    • News,

    Met de introductie van de nieuwe versie van het besturingssysteem iOS14 voor mobiele apparaten, maakt Apple het voor adverteerders steeds moeilijker om gebruikers te volgen. Dit is een nieuwe evolutie waarbij Apple de bescherming van de privacy van zijn gebruikers als argument naar voor brengt. Maar tegelijkertijd zorgt dit voor heel wat onrust in het reclame-landschap.

    Lees meer over "Apple maakt targeted advertising moeilijker"
  16. LieveProductEGFinal.jpg

    UBA Podcast: Lieve Pattyn (EG), een Game Changer

    • 07-09-20

    Lieve Pattyn is Marketing Directeur bij 'EG', farmaceutisch bedrijf en marktleider op het gebied van generische geneesmiddelen in België. Lieve begon haar carrière bij P&G in Brussel en New York. Vervolgens was ze actief in marketing bij Omega Pharma. Binnen de sterk gereguleerde farma sector, waar rationele marketing campagnes troef zijn, overtuigde zij EG om met de klanten te communiceren op een meer emotioneel niveau. Zij gelooft sterk in 'purpose' en is een adept van het motto van Simon Sinek 'Start with why'.

    Lees meer over "UBA Podcast: Lieve Pattyn (EG), een Game Changer"
  17. google.jpg

    Google verhoogt advertentietarieven

    • 07-09-20
    • News

    Google verhoogt de prijs van advertenties in UK, Oostenrijk en Turkije als reactie op nieuwe belastingen die deze landen willen heffen op de inkomsten van grote online platformen die advertenties hosten. UBA volgt dit dossier op in samenwerking met WFA. 

    Lees meer over "Google verhoogt advertentietarieven"
  18. noxmaslunchthisyear.png

    Geen UBA Xmas Lunch in 2020 omwille van Covid-19

    • 07-09-20
    • News,

    Het UBA Exco heeft afgelopen donderdag, na het afwegen van alle pro’s en contra’s, besloten dat de UBA XMas Lunch dit jaar niet zal doorgaan.
    Tijdens de UBA Xmas Lunch wordt normaal ook de Advertiser Personality of the Year (APOY) bekend gemaakt. Ook deze award zal in 2020 niet worden uitgereikt.

    Lees meer over "Geen UBA Xmas Lunch in 2020 omwille van Covid-19"
  19. Eric-spapens.jpg

    Opinie door Eric Spapens (Worldline): Elektronisch betalen is een blijver

    • 07-09-20
    • News,

    Dat elektronische betalingen hygiënischer zijn dan cash, weten wij al langer. Zowel de consument als de door de COVID-19-crisis getroffen retailsector raakten hier meer en meer van overtuigd.

    Lees meer over "Opinie door Eric Spapens (Worldline): Elektronisch betalen is een blijver"
  20. Podcast-479246636.jpg

    “Podcasts zijn helemaal in, dus maak er zelf ook een”

    • 07-09-20
    • News,

    Dat is de meest courante en meteen ook de meest foute reden waarom mensen eraan beginnen, zo vertelt ons Grégory Pouy - oprichter van Plink, creatiestudio voor podcasts die gewijd zijn aan merken. Tijdens een webinar die onze Franse collega's van Union des marques (UDM) organiseerden, heeft Grégory enkele mythes ontkracht en enkele markante feiten verteld over podcasts. In één adem heeft hij ook tips gegeven voor wie wil beginnen met een podcast. Enkele fragmenten uit zijn uiteenzetting.

    Lees meer over "“Podcasts zijn helemaal in, dus maak er zelf ook een”"
  21. UBA_landscape_reservoir.jpg

    UBA. Taking brands further. Much further.

    • 07-09-20
    • News,

    Elke dag vecht u om uw merk te doen groeien. Om u te onderscheiden van de concurrentie. Hoeveel sterker zou u niet staan als u daarbij op trouwe bondgenoten kon rekenen?

    Lees meer over "UBA. Taking brands further. Much further."
  22. online

    Opleidingen UBA Academy online tot eind 2020

    • 01-09-20
    • News,

    Bij UBA zetten we uw veiligheid en gezondheid voorop. Omwille van de onzekere vooruitzichten, hebben we besloten om alle opleidingen van 2020 waar mogelijk online te laten plaatsvinden.

    Lees meer over "Opleidingen UBA Academy online tot eind 2020"
  23. data.jpg

    WFA doet onderzoek naar Programmatic

    • 31-08-20
    • News, Publication

    WFA publiceerde, in samenwerking met IPONWEB, haar vierde editie van het rapport 'Programmatic, Data & Technology'. Daarin wordt onderzocht hoe multinationale adverteerders programmatic vandaag inzetten en hoe de sector zich in de laatste jaren heeft ontwikkeld.

    Lees meer over "WFA doet onderzoek naar Programmatic"
  24. Cover_image-1880x1000.jpg

    Welkom in het privacy-tijdperk

    • 31-08-20
    • News,

    Big data is de drijvende motor achter slimme technologieën. Het objectief is voornamelijk om consumenten persoonlijker en op een meer relevante manier aan te spreken. Maar diezelfde 'big data' zijn stilaan de oorzaak van een lawine aan cybersecurity bedreigingen, privacyschandalen en de controversiële praktijken van de Silicon Valley reuzen. 

    Lees meer over "Welkom in het privacy-tijdperk"
  25. consommateurs.jpg

    De 'new-normal' consument volgens McKinsey

    • 31-08-20
    • News,

    Het consumentengedrag is door de COVID-19 lockdown radicaal veranderd. De snelle verschuivingen hebben belangrijke gevolgen voor elk consumentgericht bedrijf. Veel van deze veranderingen zijn nog in volle evolutie. Bedrijven kunnen hierop inspelen en ze nog mee vorm geven. McKinsey schreef er een rapport over. 

    Lees meer over "De 'new-normal' consument volgens McKinsey"
  26. Sarah-emakina.jpg

    Klantgericht blijven in tijden van crisis: waarom en hoe?

    • 31-08-20
    • News,

    Een kaarsje branden is geen betrouwbare marketingstrategie. Als je communiceert, dan weet je best vooraf tegen wie je praat en waarom die persoon überhaupt zou malen om wat je te vertellen hebt. Zo’n klantgerichte aanpak vermijdt dat je op goed geluk een campagne opzet en op een schietgebedje rekent om je doel te bereiken.

    Lees meer over "Klantgericht blijven in tijden van crisis: waarom en hoe?"
  27. Jeroen-Bronselaer.jpg

    UBA Podcast: Jeroen Bronselaer (Telenet), een Game Changer

    • 31-08-20

    Jeroen Bronselaer is Senior Vice President Residential Marketing bij Telenet. Gebaseerd op zijn jarenlange ervaring geeft hij ons een inzicht in de do's en dont's bij productlanceringen. Hij pleit voor merken en bedrijven die end-to-end consistent tonen waar ze voor staan, die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en die standpunten durven innemen.

    Lees meer over "UBA Podcast: Jeroen Bronselaer (Telenet), een Game Changer"
  28. radio.jpg

    CIM RAM jan-juni: een per definitie atypische publicatie

    • 27-08-20
    • News, Insights,

    Zoals Stéphanie Piret, de voorzitster van de Technische Radiocommissie van het CIM, uitlegt in haar methodologische inleiding voor de resultaten van januari tot juni van de RAM-studie, was het tijdens deze periode onmogelijk om face-to-face interviews af te nemen en die vertegenwoordigen 70% van de studie in haar huidige vorm:

    Lees meer over "CIM RAM jan-juni: een per definitie atypische publicatie"
  29. gartner.jpg

    Inhousing almaar populairder, aldus Gartner

    • 20-08-20
    • News, Insights
    Vorige maand publiceerde Gartner zijn CMO Spent Survey voor 2020. Die peilt ondervraagt 432 marketing managers bij bedrijven met een inkomen van meer dan 500 miljoen en 20 miljard dollar in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.


    Lees meer over "Inhousing almaar populairder, aldus Gartner"
  30. foto-Barbara-De-Laet.jpg

    Opinie: Hoe merken kunnen overleven in het volgende normaal

    • 10-08-20
    • News,

    Covid-19 blijft ons leven beïnvloeden. Terug naar kantoor is anders dan vroeger, net als back to business voor merken. Het leven zal niet meer hetzelfde zijn als voor Covid-19, of in ieder geval niet voordat er een vaccin is ontwikkeld. En zelfs daarna zal het waarschijnlijk anders zijn.

    Lees meer over "Opinie: Hoe merken kunnen overleven in het volgende normaal"