Contracts & Guidelines
-
UBA lanceert nieuwe publicatie: Guideline voor programmatic advertising
Vandaag zijn programmatic campagnes en briefings dagelijkse kost. Toch gebeurt het nog regelmatig dat er belangrijke informatie ontbreekt in de communicatieflow tussen adverteerder en bureau of trading desk/buying team.
-
Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus
In 2019, publiceerden we de eerste gezamenlijke gedragscode voor bureauselecties, samen met de drie representatieve beroepsverenigingen: UBA, ACC en UMA.
-
Op zoek naar praktische guidelines?
Als UBA-lid kan u gratis gebruik maken van onze praktische gidsen en guidelines. Onze praktische gidsen begeleiden u door uw traject: strategie, briefing, relaties met agentschappen en de media...
-
ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms
De productie van een reclamefilm, ongeacht op welk kanaal die verspreid zal worden, is een belangrijk en delicaat proces, zowel voor de adverteerder als voor zijn communicatiebureau en het door hem ingeschakelde productiehuis.
-
UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties
De drie representatieve beroepsverenigingen – UBA, ACC en UMA – publiceren samen de eerste gedragscode voor de organisatie van competities voor de verschillende soorten bureaus (creatieve bureaus en mediabureaus).
-
UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations
Een goede briefing is half gewonnen. Waaruit moet een goede briefing bestaan zodat uw campagne een succes wordt? UBA en acc publiceren een handige guideline. Gratis downloadbaar voor leden.
-
UBA publiceert charter "Unstereotype Communication"
UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. De cijfers liegen er niet om. Eén Belg op vijf heeft een migratieachtergrond, het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen, en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. De samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. Toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen.
-
UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren
Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.
-
Aanbevelingen voor online influencers
Influencers worden meer en meer gevraagd om producten en diensten van adverteerders te promoten en/of ze aan te bevelen bij hun volgers.
-
WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen
“A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising” is ontwikkeld om merken te helpen een progressiever beeld van beide seksen in reclame op te hangen. De gids wil senior marketeers inspireren om hun eigen marketingcampagnes in vraag te stellen.
-
GDPR gids voor Marketers
WFA (World Federation of Advertisers) publiceerde en GDPR gids voor marketers. GDPR of de ‘General Data Protection Regulation’ is de Europese verordening die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Zij behandelt de problematiek en het wettelijk kader van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens in de Europese Unie.
-
10 gouden pitch-regels voor adverteerders
Er is voor alle betrokken partijen een wereld van verschil tussen een pitch die goed verloopt en een slechte. Uiteindelijk willen we op een zo efficiënt mogelijke manier het voor ons merk meest geschikte bureau selecteren. UBA en ACC hebben een aantal spelregels opgesteld om het pitchen in goede banen te leiden. Deze regels hebben te maken met het aantal bureaus dat u in de pitch betrekt, de doorlooptijd van het pitchproces en de betaling van de deelnemende bureaus.
-
UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders
Zowel UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC de Event Client Briefing, een praktische gids voor het briefen van en efficiënt samenwerken met event marketing bureaus.
-
Content Marketing Briefing template
Content marketing is een specifieke discipline en een briefing aan een agentschap zit dan ook anders in elkaar dan een briefing voor een campagne of een event. Om content marketing bureaus optimaal te kunnen briefen en hun expertise optimaal te benutten, kunt u nu gebruik maken van deze ‘Content Marketing Briefing template’, een praktisch werkdocument.
-
Briefing template The Client Brief
ACC/UBADeze template vormt een nuttige handleiding voor het opmaken van een volledige en duidelijke briefing.
-
UBA en ACC contract voor alle disciplines
UBA en ACC lanceren futureproof contract voor alle disciplines.UBA en ACC Belgium stellen zich beiden tot doel om de samenwerking tussen opdrachtgevers en creatieve bureaus zo optimaal mogelijk te laten verlopen. En die samenwerking begint bij het maken van goede afspraken, samengebracht in een helder en moduleerbaar contract, afgestemd op de noden van beide partijen.
-
Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau
Een goede vertrouwensrelatie tussen adverteerder en agentschap is de hoeksteen van een geslaagde communicatiestrategie. Open communicatie en transparantie zijn daarbij belangrijke aspecten. Zowel de adverteerder als het communicatiebureau heeft er baat bij regelmatig de samenwerking te evalueren. Zo kunt u tijdig bijsturen waar nodig en processen actualiseren. De UBA heeft een aantal richtlijnen gebundeld voor een constructieve evaluatie. -
Remuneratiegids
In deze gids vindt u een overzicht van de belangrijkste formules als onmisbaar uitgangspunt voor een geslaagd overleg tussen adverteerder en bureau.
-
Compendium of ad fraud knowledge for media investors
The intention of this compendium is to raise awareness of ad fraud among brand owners and to provide the knowledge and best practices to effectively counter it. This document seeks to encourage brand owners to adopt these best practices and to work with industry partners to make the changes necessary to reduce fraud substantially.
-
Richtlijnen regies omtrent Native Advertising
Tijdens de zomer 2016 publiceerden we het UBA Position Paper omtrent “Native Advertising”, waarin we een aantal aanbevelingen formuleerden. Hierbij riepen we de regies op om een technische fiche op te maken zodat we de richtlijnen op een transparante manier met onze leden kunnen delen.
-
WFA guide to Programmatic Media: What Every Advertiser Should Know about Media Markets
Programmatic trading is growing rapidly, and from a base in digital display, it is expected to touch all media as digitisation takes hold, and programmatic technologies unfold.
-
Alcoholconvenant
Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken
-
UBA/ACC Multi-Agency Guidelines (2015): Hoe managet u verschillende bureaus?
Als adverteerder krijgt u een steeds grotere keuze tussen bureaus uit steeds meer verschillende disciplines. Op het eerste gezicht lijkt het een snoepwinkel. Maar in de praktijk moet u vooraf uw noden en het aanbod goed analyseren.
De Multi Agencies Task Force van UBA en ACC heeft hiervoor een leidraad uitgewerkt. Helaas is dit geen gemakkelijke of passe partout oplossing. De bedoeling is een betere coördinatie tussen de disciplines te realiseren, de verantwoordelijkheden af te bakenen, de financiële voordelen te bepalen, een positieve wedijver tussen de partners tot stand te brengen, enz. -
Employer Marketing Guidelines: How to make good use of your Employer Value Proposition
Deze Guidelines zullen u helpen om de Employer Marketing van uw bedrijf te bepalen. U kan de Guidelines gebruiken als rode draad voor het implementatieproces. De publicatie is een realisatie van het Expertise Center Employer Marketing
-
UBA-ACC Event Competition Charter : Gids voor de adverteerder met aanbevelingen voor de selectie van een Event Bureau
Zowel de UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC het Event Competition Charter. Daarin worden duidelijke standpunten ingenomen omtrent o.a. het maken van een longlist en een shortlist (in welke gevallen en vanaf welke budgetten), de te geven briefing, de timing, het organiseren van de presentaties, enz.
-
WFA advice on obtaining transparency and return of media income
Deze publicatie geeft achtergrondinformatie over de inkomsten die mediabureaus krijgen van mediaverkopers. Die informatie kan de adverteerder best in het achterhoofd houden tijdens het onderhandelen of het afsluiten van contracten met mediabureaus.
-
Instore communicatie : Guidelines opgesteld door het Expertise Center Point-of-Sales Communicatie
We weten dat instore communicatie een belangrijke invloed heeft op de aankoopervaring en de rotatie van producten in de rekken kan dynamiseren. De meeste retailers, agentschappen en adverteerders zijn zich goed bewust van het belang van een efficiënte aanpak van instore communicatie. Maar hoe definiëren we nu de verschillende media op het verkooppunt en welke succesfactoren spelen mee? En – meer nog – hoe meten we deze media? Om deze vragen te kunnen beantwoorden richtte de UBA in 2010 een Expertise Center op dat specifiek gewijd is aan de communicatie rond en op het verkooppunt. Eind januari 2011 publiceerden we deze gids. -
Media Audit : Richtlijnen voor een media audit op de Belgische markt
Richtlijnen voor een media audit op de Belgische marktZowel de UMA als de UBA ondersteunen het document van de WFA "Guide to choosing and using a media auditor", editie 2010. De publicatie "Media Audit" licht enkele elementen toe die eigen zijn aan de Belgische markt.
-
Competition law : Checklist for meetings
De UBA spoort iedereen aan om de wetgeving te respecteren. De elementen uit deze checklist dienen gerespecteerd te worden tijdens alle vergaderingen van de UBA, maar ook in alle informele gesprekken. -
WFA Guidelines Media Auditors : Hoe omgaan met media auditors?
Document, gepubliceerd door de World Federation of Advertisers (WFA), met guidelines voor marketers over hoe ze om kunnen gaan met media auditors. Deze bedrijven worden door zowat alle adverteerders in Europa ingezet. Het document is een update van de originele versie, die in 2003 verscheen, en werd opgesteld in samenwerking met de European Association of Communication Agencies (EACA).
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina