Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Contracts & Guidelines

  1. iStock-1249627169.jpg

    UBA lanceert guideline voor een boeiende online presentatie die bijblijft

    • 26-07-21
    • News Contract & guideline

    Het geven van een online presentatie is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtuele presentatie?

    Lees meer over "UBA lanceert guideline voor een boeiende online presentatie die bijblijft"
  2. DNCM.jpg

    Direct marketing per telefoon streng gereglementeerd

    • 26-04-21
    • News Contract & guideline

    Elke Belgische telefoonabonnee, zowel consument als onderneming, kan te kennen geven dat hij niet per telefoon wil benaderd worden voor direct marketing acties. Organisaties zijn wettelijk verplicht om zich daaraan te houden. Bij eventuele inbreuk zijn er strenge sancties voorzien.

    Lees meer over "Direct marketing per telefoon streng gereglementeerd"
  3. Media Key Facts 2020.jpg

    UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht

    • 19-04-21
    • Contract & guideline Publication

    We zetten voor u de informatie over de bruto media investeringen 2020 in een handig overzicht. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders nood hebben aan goede en toegankelijke informatie over media. Er is vanuit verschillende bronnen heel wat informatie beschikbaar. Om u te helpen perfect geïnformeerd te zijn heeft UBA deze informatie voor u gestructureerd.

    U wenst een handig naslagwerk? Benieuwd welke sector of adverteerder het meest investeert in media? We maakten voor u, in samenwerking met UMA, een referentiedocument met historieken over de media-investeringen.

    In bijlage vindt u een overzicht van de bruto-media investeringen per medium, per sector voor heel België. UBA-leden hebben exclusief toegang tot de uitgebreide versie van de Media Key Facts met details voor Noord/Zuid, per regie en een ranking van de adverteerders per medium. De korte versie is gratis beschikbaar voor iedereen. 

    Lees meer over "UBA Media Key Facts: de media investeringen in een handig overzicht"
  4. iStock-115810810.jpg

    Snel op weg dankzij onze praktische guidelines

    • 18-04-21
    • News Contract & guideline

    Als UBA-lid kan u onze praktische guidelines en referentiedocumenten gratis downloaden. Ze kwamen tot stand in samenwerking met onze leden en experten op de verschillende domeinen. U ontdekt ze allemaal via UBA Care.

    Lees meer over "Snel op weg dankzij onze praktische guidelines"
  5. BannerTD-Test.jpg

    UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen

    • 30-03-21
    • News Contract & guideline

    Het organiseren van virtuele evenementen is vandaag de normale gang van zaken. Maar hoe maakt u een succesverhaal van uw virtueel evenement?

    Lees meer over "UBA lanceert guideline voor het organiseren van virtuele evenementen"
  6. succesfull-ad-5.png

    UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame

    • 29-03-21
    • Insights Contract & guideline Publication Video

    Deze video training heeft als doel marketeers de basics van succesvolle reclame bij te brengen. U leert via deze training de drie pijlers van effectieve reclame te integreren in een sterke merkcommunicatie en zo concurrentievoordeel te behalen. De video training bevat tevens een handige checklist.

    Lees meer over "UBA en Kantar lanceren een nieuwe e-learning sessie: de bouwstenen voor succesvolle reclame"
  7. 10commProgrammatic.jpg

    UBA lanceert nieuwe publicatie: Guideline voor programmatic advertising

    • 18-01-21
    • Contract & guideline

    Vandaag zijn programmatic campagnes en briefings dagelijkse kost. Toch gebeurt het nog regelmatig dat er belangrijke informatie ontbreekt in de communicatieflow tussen adverteerder en bureau of trading desk/buying team.

    Lees meer over "UBA lanceert nieuwe publicatie: Guideline voor programmatic advertising"
  8. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg

    Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus

    • 12-03-20
    • Contract & guideline Announcement

    In 2019, publiceerden we de eerste gezamenlijke gedragscode voor bureauselecties, samen met de drie representatieve beroepsverenigingen: UBA, ACC en UMA.

    Lees meer over "Draag samen met UBA uw steentje bij aan het “Agency Contract” voor creatieve bureaus en mediabureaus"
  9. Production Clap.jpg

    ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms

    • 09-07-19
    • News Contract & guideline

    De productie van een reclamefilm, ongeacht op welk kanaal die verspreid zal worden, is een belangrijk en delicaat proces, zowel voor de adverteerder als voor zijn communicatiebureau en het door hem ingeschakelde productiehuis.

    Lees meer over "ACC en de productiehuizen publiceren een handleiding voor de productie van reclamefilms"
  10. Agency Selection Charter_shutterstock_1099306382.jpg

    UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties

    • 07-05-19
    • News Contract & guideline Publication

    De drie representatieve beroepsverenigingen – UBA, ACC en UMA – publiceren samen de eerste gedragscode voor de organisatie van competities voor de verschillende soorten bureaus (creatieve bureaus en mediabureaus).

    Lees meer over "UBA, ACC en UMA publiceren eerste gezamenlijke charter voor bureauselecties"
  11. Influencer.jpeg

    UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations

    • 04-02-19
    • Contract & guideline

    Een goede briefing is half gewonnen. Waaruit moet een goede briefing bestaan zodat uw campagne een succes wordt? UBA en acc publiceren een handige guideline. Gratis downloadbaar voor leden.

    Lees meer over "UBA en acc publiceren Briefing Guidelines voor PR & Influencer Relations"
  12. diversity.jpg

    UBA publiceert charter "Unstereotype Communication"

    • 29-01-19
    • Insights Position Paper Contract & guideline Publication

    UBA wil werk maken van diversiteit en inclusie in communicatie. De cijfers liegen er niet om. Eén Belg op vijf heeft een migratieachtergrond, het aandeel hoogopgeleide vrouwen overtreft stilaan het aantal hoogopgeleide mannen, en de ouderdomspiramide staat op z’n kop. De samenleving is de afgelopen decennia met andere woorden drastisch veranderd. Toch worden deze veranderingen vandaag nog te weinig weerspiegeld in reclameboodschappen.

    Lees meer over "UBA publiceert charter "Unstereotype Communication""
  13. sustainable-communication.jpg

    UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren

    • 25-10-18
    • Position Paper Contract & guideline

    Duurzaamheid in communicatie is geen optie, het is een noodzaak. UBA neemt het initiatief om deze houding te stimuleren.

    Lees meer over "UBA publiceert charter Maatschappelijk Verantwoord Communiceren"
  14. influencers.jpg

    Aanbevelingen voor online influencers

    • 09-10-18
    • News Position Paper Contract & guideline Publication

    Influencers worden meer en meer gevraagd om producten en diensten van adverteerders te promoten en/of ze aan te bevelen bij hun volgers. 

    Lees meer over "Aanbevelingen voor online influencers"
  15. iStock-143919742.jpg

    WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen

    • 28-05-18
    • Contract & guideline Publication

    “A Guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising” is ontwikkeld om merken te helpen een progressiever beeld van beide seksen in reclame op te hangen. De gids wil senior marketeers inspireren om hun eigen marketingcampagnes in vraag te stellen.

    Lees meer over "WFA lanceert richtlijnen om genderstereotypering in reclame een halt toe te roepen"
  16. iStock-635759292.jpg

    GDPR gids voor Marketers

    • 20-11-17
    • Contract & guideline Publication

    WFA (World Federation of Advertisers) publiceerde en GDPR gids voor marketers. GDPR of de ‘General Data Protection Regulation’ is de Europese verordening die vanaf 25 mei 2018 van kracht zal zijn. Zij behandelt de problematiek en het wettelijk kader van de verzameling, opslag en gebruik van persoonlijke gegevens in de Europese Unie.

    Lees meer over "GDPR gids voor Marketers"
  17. Martine Ballegeer 2.png

    10 gouden pitch-regels voor adverteerders

    • 27-10-17
    • Contract & guideline Publication

    Er is voor alle betrokken partijen een wereld van verschil tussen een pitch die goed verloopt en een slechte. Uiteindelijk willen we op een zo efficiënt mogelijke manier het voor ons merk meest geschikte bureau selecteren. UBA en ACC hebben een aantal spelregels opgesteld om het pitchen in goede banen te leiden. Deze regels hebben te maken met het aantal bureaus dat u in de pitch betrekt, de doorlooptijd van het pitchproces en de betaling van de deelnemende bureaus.

    Lees meer over "10 gouden pitch-regels voor adverteerders"
  18. iStock-510310988.jpg

    UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders

    • 23-06-17
    • Contract & guideline

    Zowel UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC de Event Client Briefing, een praktische gids voor het briefen van en efficiënt samenwerken met event marketing bureaus. 

    Lees meer over "UBA-ACC Event Client Briefing: Een praktische gids voor adverteerders"
  19. woman-reading-notes_4460x4460.jpg

    Content Marketing Briefing template

    • 10-05-17
    • Contract & guideline

    Content marketing is een specifieke discipline en een briefing aan een agentschap zit dan ook anders in elkaar dan een briefing voor een campagne of een event. Om content marketing bureaus optimaal te kunnen briefen en hun expertise optimaal te benutten, kunt u nu gebruik maken van deze ‘Content Marketing Briefing template’, een praktisch werkdocument.

    Lees meer over "Content Marketing Briefing template"
  20. Resized2_Businessman-addressing-multicultural-office-staff-meeting-469584763_5184x3456.jpg

    Briefing template The Client Brief

    • 19-04-17
    • Contract & guideline
    ACC/UBA

    Deze template vormt een nuttige handleiding voor het opmaken van een volledige en duidelijke briefing.

    Lees meer over "Briefing template The Client Brief"
  21. Resized_Close-up-of-businessmen-shaking-hands-610117816_3868x2578.jpg

    UBA en ACC contract voor alle disciplines

    • 06-04-17
    • Contract & guideline

    UBA en ACC lanceren futureproof contract voor alle disciplines.UBA en ACC Belgium stellen zich beiden tot doel om de samenwerking tussen opdrachtgevers en creatieve bureaus zo optimaal mogelijk te laten verlopen. En die samenwerking begint bij het maken van goede afspraken, samengebracht in een helder en moduleerbaar contract, afgestemd op de noden van beide partijen.

    Lees meer over "UBA en ACC contract voor alle disciplines"
  22. Resized_Business-ovation-516849012_4200x2800.jpg

    Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau

    • 31-03-17
    • Contract & guideline
    Een goede vertrouwensrelatie tussen adverteerder en agentschap is de hoeksteen van een geslaagde communicatiestrategie. Open communicatie en transparantie zijn daarbij belangrijke aspecten. Zowel de adverteerder als het communicatiebureau heeft er baat bij regelmatig de samenwerking te evalueren. Zo kunt u tijdig bijsturen waar nodig en processen actualiseren. De UBA heeft een aantal richtlijnen gebundeld voor een constructieve evaluatie.
    Lees meer over "Evaluatiedocument van de prestaties van het Bureau en van de samenwerking tussen Adverteerder en Bureau"
  23. Resized_Coworkers-work-modern-studio.Sales-manager-team-working-new-project-533699570_5659x3687.jpg

    Remuneratiegids

    • 28-03-17
    • Contract & guideline

    In deze gids vindt u een overzicht van de belangrijkste formules als onmisbaar uitgangspunt voor een geslaagd overleg tussen adverteerder en bureau.

    Lees meer over "Remuneratiegids"
  24. Pocketing-company-money.-483095403_4122x2743.jpeg

    Compendium of ad fraud knowledge for media investors

    • 20-10-16
    • Contract & guideline

    The intention of this compendium is to raise awareness of ad fraud among brand owners and to provide the knowledge and best practices to effectively counter it. This document seeks to encourage brand owners to adopt these best practices and to work with industry partners to make the changes necessary to reduce fraud substantially. 

    Lees meer over "Compendium of ad fraud knowledge for media investors"
  25. 41.jpg

    Richtlijnen regies omtrent Native Advertising

    • 14-10-16
    • Contract & guideline

    Tijdens de zomer 2016 publiceerden we het UBA Position Paper omtrent “Native Advertising”, waarin we een aantal aanbevelingen formuleerden. Hierbij riepen we de regies op om een technische fiche op te maken zodat we de richtlijnen op een transparante manier met onze leden kunnen delen.

    Lees meer over "Richtlijnen regies omtrent Native Advertising"
  26. wfa-logo.jpg

    WFA guide to Programmatic Media: What Every Advertiser Should Know about Media Markets

    • 26-11-15
    • Contract & guideline

    Programmatic trading is growing rapidly, and from a base in digital display, it is expected to touch all media as digitisation takes hold, and programmatic technologies unfold. 

    Lees meer over "WFA guide to Programmatic Media: What Every Advertiser Should Know about Media Markets"
  27. screen_shot_2015-08-06_at_14.58.40.png

    Alcoholconvenant

    • 08-10-15
    • Contract & guideline

    Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken

    Lees meer over "Alcoholconvenant"
  28. Resized_Assigning-tasks-529057812_6046x4035.jpg

    UBA/ACC Multi-Agency Guidelines (2015): Hoe managet u verschillende bureaus?

    • 08-10-15
    • Contract & guideline

    Als adverteerder krijgt u een steeds grotere keuze tussen bureaus uit steeds meer verschillende disciplines. Op het eerste gezicht lijkt het een snoepwinkel. Maar in de praktijk moet u vooraf uw noden en het aanbod goed analyseren.
    De Multi Agencies Task Force van UBA en ACC heeft hiervoor een leidraad uitgewerkt. Helaas is dit geen gemakkelijke of passe partout oplossing. De bedoeling is een betere coördinatie tussen de disciplines te realiseren, de verantwoordelijkheden af te bakenen, de financiële voordelen te bepalen, een positieve wedijver tussen de partners tot stand te brengen, enz.

    Lees meer over "UBA/ACC Multi-Agency Guidelines (2015): Hoe managet u verschillende bureaus?"
  29. Businessman-getting-dressed-625914600_3592x2021.jpeg

    Employer Marketing Guidelines: How to make good use of your Employer Value Proposition

    • 07-04-15
    • Contract & guideline

    Deze Guidelines zullen u helpen om de Employer Marketing van uw bedrijf te bepalen. U kan de Guidelines gebruiken als rode draad voor het implementatieproces. De publicatie is een realisatie van het Expertise Center Employer Marketing

    Lees meer over "Employer Marketing Guidelines: How to make good use of your Employer Value Proposition"
  30. iStock-638268276.jpg

    UBA-ACC Event Competition Charter : Gids voor de adverteerder met aanbevelingen voor de selectie van een Event Bureau

    • 05-09-14
    • Contract & guideline

    Zowel de UBA als de ACC hebben als doel de samenwerking tussen opdrachtgevers en bureaus te professionaliseren teneinde een meer kwalitatieve output te bewerkstelligen. In deze context publiceren UBA en ACC het Event Competition Charter. Daarin worden duidelijke standpunten ingenomen omtrent o.a. het maken van een longlist en een shortlist (in welke gevallen en vanaf welke budgetten), de te geven briefing, de timing, het organiseren van de presentaties, enz.

    Lees meer over "UBA-ACC Event Competition Charter : Gids voor de adverteerder met aanbevelingen voor de selectie van een Event Bureau"