Data verovert een centrale plaats in wereldwijde marketingstrategieën

Survey
StockSnap_70JMTNDBJI.jpg

Data Driven Marketing

Nieuw onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) toont aan dat “data” hoe langer hoe belangrijker wordt. Data Driven Marketing (DDM) draagt bij tot een beter klantenbegrip en biedt een gepersonaliseerde aanpak gedurende de “customer journey”.

  • 72% ziet DDM als prioritair voor hun organisatie. 56% van de organisaties zit echter nog in de planningsfase. 31% van de respondenten is gevorderd of vergevorderd in het gebruik van DDM.
  • De cruciale eerste stap is een Customer Information Strategy (CIS) bepalen en vaststellen welke (bekende en onbekende) klanteninformatie voor uw organisatie van belang is. 

  • First-party data wordt door 73% van de respondenten gezien als 'business critical' voor de opbouw van directe klantenrelaties.
  • Nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming in Europa in 2017 zal aanleiding geven tot een reeks extra verplichtingen waar merken zich aan moeten houden wanneer ze data willen verwerken voor marketingdoeleinden. Maar zelfs met deze extra regels begrijpen merken dat consumenten vertrouwen cruciaal is en dat ze meer moeten doen dan wat wettelijk vereist is. Zo zag 85% van de respondenten dataprivacy en niet louter het “naleven van de wet” als een cruciale factor om het vertrouwen van de klant te genieten.
  • 89% gaat het budget voor analytics uitbreiden, en 31% wil dit zelfs “in aanzienlijke mate” doen. Het doel is de analytics-functie te laten evolueren van historische reporting naar een meer voorspellende, iets wat een kwart van de respondenten al zegt te doen.
  • Marketeers laten begrijpen hoe ze data driven marketing moeten gebruiken is volgens 80% de grootste uitdaging.
  • De verantwoordelijkheid voor het DDM programma ligt vooral bij CMO’s en Chief Data Officers (CDO). Uit aanvullend onderzoek blijkt dat de rol van de CDO van vitaal belang is.

Lees alle insights en aanbevelingen uit het onderzoek voor uw Data Driven Marketing Strategy 

Download de documenten in pdf.

Documenten

Paid Media Research, Data & ROI Strategy & Branding Research Data & ROI Digital