Steeds meer Vlamingen lijden aan ‘digibesitas'

Survey
screenshot_2016-01-27_10.55.32.png
De smartphone neemt een steeds belangrijkere plaats in het leven van de Vlaming in. Zogenaamde over-the-top diensten (Netflix, WhatsApp, Skype,…) vormen veeleer een aanvulling op traditionele spelers dan een complete vervanging. Het aantal Vlamingen die thuis toegang hebben tot het internet, een computer, digitale televisie en/of een spelconsole is in 2015 – net als in voorgaande jaren – stabiel gebleven. Na jaren van sterke groei lijkt nu ook het bezit van tablets een plafond te hebben bereikt in Vlaanderen.

De smartphone is het enige toestel dat nog steeds een sterk stijgende adoptie kent. Bijna zeven op tien Vlamingen heeft er intussen een op zak. Steeds minder Vlamingen bezitten nog een traditionele gsm. De klassieke beeldbuis en desktop moeten steeds vaker plaats ruimen voor flatscreen tv en laptop. Eén op de drie ondervraagden zegt meer dan drie uur per dag aan de smartphone te besteden. Maar we hebben ook nog al die andere schermen: televisie, laptop, desktop, tablet. Ook daar kijken we meer dan ooit naar, zegt professor Lieven De Marez van iMinds en UGent. In een kwart van de Vlaamse gezinnen zijn die vijf verschillende schermen (smartphone, tablet, laptop, desktop en tv) allemaal aanwezig.

De digiMeter onderstreept ook meteen het belang van de zogenaamde privacy- en afhankelijkheidsparadox. “De privacy-paradox houdt in dat vier op de tien Vlamingen zich wel degelijk vragen stellen bij wat internetgiganten zoals Google en Facebook met hun data doen – maar er amper hun online gedrag voor aanpassen (het voorbije jaar heeft 2,5% van de Vlamingen zijn of haar Facebook-account afgesloten). Maar de afhankelijkheidsparadox is zo mogelijk nog groter: ondanks het feit dat zeven op de tien Vlamingen zich zorgen maken over hun digitale overconsumptie, zien we dat voorlopig slechts 1,5% van hen radicaal afstand doet van de smartphone om die afhankelijkheid te doorbreken.”

Elk jaar peilt digiMeter, een initiatief van het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, naar het mediabezit en -gebruik in Vlaanderen. In deze 8ste editie werden 2081 Vlamingen bevraagd.

Download de documenten in pdf.

Documenten

Paid Media Research Data & ROI Cross Media Digital Television & other screen Media & Touchpoints