UBA Position Paper over de impact van de digitalisering van radio op de reclamemarkt

Position Paper
dab_piktogramm.png

De Vlaamse Regering keurde de conceptnota van minister Gatz goed over "een duurzaam en toekomstgericht radiolandschap". Een nieuw radiofrequentieplan voor FM wordt bestudeerd maar is niet evident. De FM-band biedt onvoldoende ruimte om een verdere uitbouw naar een divers en concurrentieel radiolandschap te organiseren. Een digitalisering van het Vlaams radiolandschap dringt zich op. DAB+ wordt als standaard naar voor geschoven voor digitale etheruitzendingen. Nieuwe erkenningen voor landelijke radio's op FM zullen gekoppeld worden aan de verplichting om het signaal ook te (laten) verdelen via DAB+. Een analoge switch-off wordt voorgesteld ten laatste 2 jaar na het behalen van 50% luisterduur.

UBA analyseerde de vraag wat de impact van deze beslissingen zou kunnen zijn voor adverteerders en presenteerde zijn bevindingen in de Mediacommissie van het Vlaams Parlement.

Bekijk ook de video van het debat over dit onderwerp in het Vlaams Parlement. Chris Van Roey, CEO UBA geeft de visie van de adverteerders vanaf 43 min 50 sec

Tijdens de hoorzitting formuleerden volksvertegenwoordigers Wilfried Vandaele (NVA) en Karin Brouwers (CD&V) naar aanleiding van de UBA presentatie nog twee vragen. UBA voerde daarop een extra enquête uit bij leden die intensief het radiomedium gebruiken. 

Download de documenten in pdf.

Documenten

Paid Media Digital Radio