Wat levert het winnen van een EFFIE op en hoe helpt het je als marketeer?

Publication
logo universiteit antwerpen

Het registratieseizoen voor de Effie Awards 2017 is aangebroken. Wij vroegen ons af waarom deelname een must is. Hoe maakt Effie het verschil met de talrijke andere vakprijzen? Wat levert het op? En hoe helpt het je als marketeer?

Als er een man goed geplaatst is om het belang van Effie te duiden, is het Marc Frederix wel. De Chief Players & Markets Officer van de Nationale Loterij verzamelde de laatste tien jaar een Gold en drie Silver Effie Awards en is intussen voor het tweede jaar Effie-voorzitter vanuit de UBA, die op haar beurt bestuursorganisatie van Effie Belgium is. Een interview.

Hoe zou u Effie omschrijven?
Marc Frederix: “Effie is een kwaliteitslabel voor bewezen effectiviteit in communicatie. ROI zit er mee ingebouwd. In het dossier neem je het strategisch antwoord van een business/marketingvraagstuk op het niveau van communicatie mee: hoe heb ik mijn objectieven bereikt met de communicatie, met welke touchpoints en welk creatief concept, hoe heb ik het gemeten en hoe heb ik de link van die metingen naar mijn objectieven gemaakt?”

Wat is de waarde hiervan?
MF: “Het is enorm belangrijk om dit te doen omdat marketing in heel wat ondernemingen nog steeds beschouwd wordt als een kost, terwijl wij marketeers proberen om onze bedrijven ervan te overtuigen marketing te zien als een investering. Het is belangrijk aan te tonen aan de CFO en de CEO, maar ook naar de markt en de publieke opinie dat marketing een positieve P&L-bijdrage heeft.  

Bovendien is Effie een 360°-award omdat wordt gekeken naar de insights om de consument te bereiken, de gebruikte touchpoints en de geboekte resultaten op communicatievlak.”

Hoe kan Effie marketeers helpen in hun job?
MF: Denken aan een Effie zorgt ervoor dat je een effectiveness-reflex aankweekt. Je beseft het belang ervan, gaat metrics opzetten en uitrollen en zet effectiviteit centraal bij alles wat je opzet. Bovendien helpt het je om je passie voor communicatie aan te scherpen in een wereld waarin marketing binnen bedrijven zowat de draaischijf tussen IT en sales is geworden.

Wilt u de actualiteit rond Effie volgen? Schrijf in voor de Effie nieuwsbrief

Strategy & Branding Creativity Media & Touchpoints