Jonge vloggers verdienen geld om merken te promoten bij tieners, maar maken hen ook reclamewijs!

Publication
Resized_Teenage-girl-Making-Her-Video-Blog.-511026410_8604x5736.jpg

Populaire Vlaamse vloggers stimuleren andere tieners om kritisch na te denken over subtiele reclameboodschappen. In het kader van het Adlit project zullen tien Vlaamse tienervloggers andere tieners de komende twee weken wijzen op subtiele reclamevormen en –boodschappen. Adlit is een interuniversitair initiatief dat kinderen en jongeren reclamewijs wil maken. 

Over vloggers, volgers en reclame
Elke vlogger is creatief aan de slag gegaan met het concept reclamewijsheid, dat verwijst naar de kennis en vaardigheden die consumenten nodig hebben om reclame kritisch te verwerken. Dit is zeker belangrijk voor nieuwe subtiele reclamevormen die bv. gebruikt worden door deze vloggers zelf, die ook wel influencers worden genoemd.

Vlogs die verspreid worden via YouTube zijn erg populair bij tieners. Vanaf de leeftijd van 10 jaar beginnen tieners populaire vloggers te volgen, die vaak slechts iets ouder zijn dan zij zelf. De nauwe band die tieners hebben met deze vloggers naar wie ze vaak opkijken en die volledig in de leefwereld van tieners zitten, maakt hen erg interessant als geloofwaardige merk endorsers.

Vloggers worden dan ook vaak aangesproken en betaald om merken te promoten in hun vlogs. Dit door bijvoorbeeld een merk subtiel te integreren (bv. tijdens het vloggen chips eten van merk X) of zelfs expliciet een product te bespreken. Populaire vloggers met veel volgers kunnen hier aardig wat zakgeld mee verdienen. De populairste minderjarige vloggers Mojo on PC en Acid hebben in Vlaanderen zowat 1.000.000 volgers en verdienen hiermee een mooie zakcent per merkintegratie. Ze worden hierin bijgestaan door professionele bedrijven die minderjarige vloggers managen.

Reclame en haar effecten herkennen
Het is voor hun volgers echter niet altijd even duidelijk dat de vloggers voor deze merkintegraties betaald worden en dat het in feite subtiele reclame is die onbewuste reclame-effecten kan opwekken.

Door het uitsturen van de vlogs over reclamewijsheid helpen de vloggers hun volgers de komende twee weken om kritisch stil te staan bij dit soort reclamevormen. De tieners worden aan het einde van het filmpje aangemoedigd om te gamen om zo hun reclamewijsheid verder te vergroten (www.reclamewijs.ugent.be).

“De vlogs leren jongeren dat er subtiele vormen van reclame zijn die ook onbewust beïnvloeden. Bovendien kunnen de vlogs jongeren stimuleren kritisch na te denken over deze subtiele vormen van reclame”, lichten prof. Liselot Hudders en prof. Verolien Cauberghe van de Universiteit Gent toe. In de vlogs worden zowel positieve als negatieve aspecten van reclame belicht. Zo erkennen de vloggers dat reclame wel nuttig kan zijn, maar soms ook subtiel, waardoor het commerciële aspect voor jongeren moeilijk te herkennen is.

In totaal nemen tien vloggers deel aan de reclamewijze campagne, goed voor een bereik van 70.000 jongeren. Yo Ellen Hier, Live Like Floor, Bakuna Fatata, Kerelz, ItsWoutie, Just Ice TV, Yolan Mees, Gevas, Just Nicolas en Zaka geven hun eigen kijk op reclamewijsheid. Dit doen ze elk in hun eigen typerende stijl. De komende twee weken worden de vlogs, gemaakt door deze tiener-“sterren”, uitgestuurd naar hun volgers.

Live Like Floor en Bakuna Fatata bijten de spits af en lanceerden hun reclamewijze vlog op zaterdag 18 maart 2017 via YouTube. Hierbij de vlog van Bakuna Fatata (ca. 22000 volgers, ook bekend om zijn overnachting in IKEA): https://www.youtube.com/watch?v=Wx7KnhWRrPs&feature=youtu.be

Over AdLit 
Het doel van het AdLit project (wat staat voor ‘advertising literacy’ of reclamewijsheid) is na te gaan hoe we kinderen en jongeren kunnen leren omgaan met reclame, zodat ze opgroeien tot geïnformeerde consumenten die zelf bewuste keuzes maken.

Content Marketing Paid Media Skills Social Media Blog/Vlog Regulation Media & Touchpoints