Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

"Life before 50 is just a warming up". Samenvatting van 'The Lab' over babyboomers.

Survey Research, Data & ROI Strategy & Branding
Senior Marketing 1.jpeg

50+ zal de komende jaren exponentieel toenemen. Ook, en misschien zelfs vooral voor marketeers, zal het begrijpen van deze doelgroep op basis van demografie, economie en psychologie cruciaal blijken.

Daarom organiseerde UBA The Lab, “Babyboomers zijn (nog) geen senioren”. Ann Viaene, CMO Armonea; Filip Lemaitre, CEO The Silver Ones; Laurence Festraets, uitgever Plus Magazine en Diana De Cat van Roularta Research faciliteerden de sessie met interessante insights. De presentaties zijn voor UBA-leden beschikbaar.

Wie is de babyboomer?
Dé babyboomer bestaat niet. Het is de generatie tussen de Silent Generation en Gen X. Geboren tussen 1946 en 1964. Zij maakten de festivals à la Woodstock mee en groeiden op met de Beatles, Cher, Rolling Stones etc. Ze genieten van het leven en “eten” de erfenis van hun kinderen op.

Hoe ouder mensen worden, hoe jonger ze zich inschatten
Nog nooit zijn er zoveel mensen zo oud geworden en in hun hoofd en lichaam zo jong geweest. De levensverwachting ligt steeds hoger: van 75,9 in 1991 naar 87,5 in 2060. Tussen 2001 en 2016 groeide in België de groep van 50-75 jaar met 20% en 75+ met 33%.

Early Adopter of Laggard heeft niets met leeftijd te maken
Volgens “the Economist” houdt hooguit 31% van de ondernemingen in hun jaarplannen rekening met de stijgende levensduur. Het wordt dus tijd om na te denken over het potentieel van langer leven. Over deze 50-plussers bestaan veel misverstanden. Zij brandhoppen zelfs meer dan de jongere generatie. Early adopter of laggard is niet leeftijdsgebonden. Het is een koopkrachtige groep, die veel geld spendeert, langer leeft en waarvan 46% nog aan het werk is.

Re-Adventure is hot (reizen veel en luxuezer dan vroeger). Ze zijn op zoek naar informatie en advies (personal services). Health is hot: gezondheid, voeding, sporten (fietsen!). Beauty: kwaliteit is belangrijk. Dating, engageren in clubverband en experiences staan op de agenda. Ze gaan voor passie in hun werk (heroriëntatie, zelfstandige, bijverdiensten naast pensioen).

Richt je als marketeer op de psychologie van ouder worden
Ouder worden is irrationeel. Mensen voelen zich jonger en willen jeugdig blijven. Volgens onderzoek zijn 65+ significant gelukkiger dan Millennials. De grootste groep voelt zich pas vanaf 69 een senior. “Nieuwe uitdagingen” aangaan staat in hun top 3 van geluk.

Wat moeten marketeers voor ogen houden in hun communicatie naar babyboomers?

  • verbind verschillende generaties
  • communiceer subtiel
  • vermeld geen leeftijd
  • gebruik “echte” mensen, 10 à 15 jaar jonger dan de doelgroep
  • een charismatisch persoon spreekt iedere generatie aan
  • remember: boomers worden nooit oud
  • hanteer het KISS principe
  • boomers willen bijleren en zoeken uitdagingen
  • boodschap (ratio) en verleiding moet kloppen: overtuig met emotie, maar geef ook een rationeel argument
  • de oudere consument is een kritische consument
  • sandwich generation (zorg voor ouders en kinderen) met weinig tijd: biedt service aan

Documenten

Survey Research, Data & ROI Strategy & Branding