3 tips om waarde te halen uit uw GDPR-project

News Publication

Over GDPR of General Data Protection Regulation is al veel inkt gevloeid en zijn al tal van events en opleidingen georganiseerd. Toch hebben veel bedrijven nog altijd een slecht gevoel bij deze wetgeving.

Als consument vind ik dit een spijtige zaak, want deze regels zijn er net gekomen om ons en onze persoonlijke data beter te beschermen.

Om het negatieve gevoel bij GDPR een beetje te doen keren, wil ik jullie graag een aantal tips meegeven zodat GDPR niet enkel als een last en een kost ervaren wordt, maar ook als toegevoegde waarde voor een bedrijf.

  1. Europa wil het verzamelen van persoonsgegevens transparanter maken voor de consument. Dat vraagt een andere aanpak van de bedrijven, maar het is meteen ook een opportuniteit om uw merk als ‘betrouwbaar’ te positioneren. Laat deze kans niet aan voorbijgaan! Communiceer in heldere en verstaanbare taal waarom u data verzamelt en wat u ermee doet.

  2. GDPR verplicht u om de verzameling en het gebruik van persoonsgegevens te documenteren en het doel van deze verzameling te definiëren. Dat is voor sommige bedrijven een titanenwerk. Het is echter ook de ideale gelegenheid om de overvloed aan data die in de loop der jaren werd vergaard eens kritisch te bekijken en waar mogelijk te rationaliseren. Zo komt u misschien wel tot kostenbesparingen die u anders niet had ontdekt.

  3. Nog een taak die we liever niet opnemen is het documenteren van processen. Ook die moet u voor GDPR in kaart brengen, want u moet weten wie toegang heeft tot de persoonlijke data, wat ermee gedaan wordt en met wie ze wordt gedeeld. Als u dan toch uw processen moet uittekenen, is dit ook weer de gelegenheid bij uitstek om ze aan een optimalisatieronde te onderwerpen. De kans is groot dat u ook hier meer efficiëntie uithaalt en zelfs een betere datakwaliteit uit de brand sleept.

Door Sophie Angenot, Managing Partner at QuaData and President at DQA

Public Affairs & Regulation Digital Opinion Academy