Hoe kan reclame effectiever zijn?

Survey
Daren-Poole.jpg

De 5 beginselen van goede reclame volgens Kantar.

De Australiër Daren Poole, global brand director van Kantar Millward Brown, was vorige week in ons land om de resultaten te delen van Kantar’s laatste onderzoek: “Advertising. Make a lasting impression”.

De nieuwe studie toont aan welke factoren engagement kunnen opwekken en reclame aldus effectiever kunnen maken. Dit is gebaseerd op een analyse van duizenden geteste advertenties uit de database van KMB. 

A-priori zijn consumenten niet geïnteresseerd in reclame, maar we zien dat merken die inspelen op emoties het beste scoren, aldus Daren. Toch blijkt dat 64% van de commercials nog steeds alleen een product boodschap gebruikt. Reclame die creativiteit en emotie kan combineren laat een stijging in het marktaandeel zien.

Wat raadt Daren Poole ons aan?

  1. ‘Make a meaningful impression’
    Creëer een emotionele band met uw klant door de “brandpurpose” over te brengen, eerder dan een expliciet gebruik van productvoordelen. Zorg ervoor dat het persoonlijk en relevant is.
  2. ‘Work with the brain, not against it’
    Neuroscience laat zien dat we eerst voelen, dan denken. Zorg er dus voor dat mensen iets “voelen” bij het zien van een commercial. Focus op die ene boodschap, insight of kernidee. Te veel boodschappen leidt af.
  3. ‘Good storytelling leaves an impression’40% van de advertenties maakt gebruik van storytelling. Creatieve storytelling zorgt voor een verhoging van de awareness en emoties in het gezicht (facial coding), wat volgens het onderzoek meer sales oplevert.
  4. ‘No brand means no impression’
    Branding is een noodzaak. Volgens Kantar is er een hoge correlatie tussen brandingsscores en sales effecten.
  5. ‘Get the channel right’
    Zoals altijd: juiste doelgroep, op het juiste moment, via de juiste touch points.

Link naar het onderzoek

 

Paid Media Research, Data & ROI Strategy & Branding Research Advertising Branding ROI Television & other screen Creativity