Hoe is het gesteld met de marketingvaardigheden in uw bedrijf?

Survey
iStock-157473567.jpg

62% van de bedrijven beschouwt marketing als de drijvende kracht achter groei (vs. 71% in 2014). 59% claimt een “marketingteam van wereldklasse” te hebben. Dit is een duidelijke toename vergeleken met de 46% in 2014. En de strategie komt voornamelijk van globale teams, maar lokaal begint een belangrijkere rol te spelen (ten koste van regionaal). P&G, Unilever en Google worden genoemd als “best-in-class” op het gebied van “marketing capability” programma’s. De World Federation of Advertisers (WFA) ondervroeg haar leden over de opleidingsprogramma's voor marketeers. 

  • Het is opvallend hoeveel topics belangrijk zijn voor de marketeer, maar “merk positionering”, “digitale integratie” en “media” staan het hoogst op de agenda. Eén topic blijft echter duidelijk achter in performance: “digitale integratie”.
  • Om kennis te optimaliseren gebruikt men externe consultants, mediabedrijven of interne expertise. In slechts 46% zijn er ook KPI’s vastgelegd om vooruitgang te meten.
  • Bedrijven voorzien dat intelligente/real-time rapportering en betere visualisatie van data gevolgen zullen hebben voor de samenstelling van marketingteams. Met name op het gebied van artificiële intelligentie is er een expertise gap, gevolgd door “programmatic media trading”, ”machine learning” en “data security”.
  • Het aantrekken van werknemers met de juiste skills van buitenaf wordt niet als een probleem gezien. 75% van de respondenten ligt met name wakker of en hoe men de vaardigheden van de interne marketeer kan voorbereiden op de toekomst.
  • 82% van de respondenten blijft op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen via B2B lectuur, 73% via ledenorganisaties en hun netwerken en 68% via conferenties/events. Slechts 32% via opleidingen.

Daarnaast geeft het onderzoek nog enkele aanbevelingen:

  • De silo structuur in organisaties lijkt te verdwijnen. Zorg ervoor dat marketeers betrokken blijven in bredere strategische beslissingen.
  • Stel KPI’s op om vooruitgang van het opleidingsprogramma te meten. Maak een realistische timing, verandering kost tijd!
  • Maak het programma toekomstgericht. Soms kan het helpen om expertise van buitenaf in te schakelen.
  • Door de komst van de GDPR in mei 2018 zal expertise op het gebied van databeveiliging noodzakelijk zijn, ook bij marketeers.
  • Mis de AI-trein niet! Leer wat Artificial Intelligence voor uw bedrijf kan betekenen.

bron: peer research, juni 2017, WFA

Documenten

Insight Research, Data & ROI Skills Strategy & Branding Research Digital Employer Marketing Marketing Automation Privacy Programmatic Technology