CIM Radio: stabiele marktaandelen, maar minder luisteraars

Survey
iStock-180762507.jpg

De tweede Golf van de CIM Radiostudie 2017, gevoerd door GfK, is verschenen. Ze betreft de bereikmetingen van april tot juni. VRT-zender Radio 2 blijft marktleider met een marktaandeel van 31,8% op de doelgroep 12% (ipv 31,3% bij de vorige golf). Daarmee bereikt het station elke dag 1.332.000 luisteraars (ipv 1.340.000 in golf1).

Studio Brussel behoudt zijn tweede plaats met een marktaandeel van 12,5 % (tegenover 12,4% bij de vorige golf) en bereikt dagelijks 657.000 luisteraars (ipv 684.000 bij Golf 1).

Ook de derde plaats blijft dezelfde en is voor Q dat met een marktaandeel van 11,1% stabiel blijft ten opzichte van de vorige golf, met 628.340 luisteraars (in plaats van 761.320 bij de vorige golf). Op de zenderdoelgroep van de 18-44-jarigen groeit het marktaandeel van QMusic wel van 18,6% naar 20,1% en ook bij de 18-34-jarigen stijgt Qmusic van 19,9% naar 22%.Op vier vinden we MNM dat zijn marktaandeel licht ziet stijgen (van 9,7 naar 10,2%), hoewel het aantal luisteraars op een gemiddelde dag daalt van 695.000 naar 654.000. Radio 1 zakt licht, zowel in marktaandeel (van 8,1 naar 7,7) en van 614.000 naar 581.000 luisteraars. Hetzelfde geldt voor Joe, dat zijn marktaandeel ziet dalen van 8,4 naar 7,3%, waarmee de zender 371,970 luisteraars bereikt (ipv 418.440).

Klara ziet zijn marktaandeel enigszins terugvallen van 2,7 naar 2,1%, een daling die te wijten is aan zowel het aantal luisteraars 148.000 (ipv 160.000) als aan de luisterduur (van 194 naar 151 minuten).

Ook Nostalgie tekent deze keer een daling op, van 6 naar 5,43%, goed voor 311.350 luisteraars ipv 403.400 en een luisterduur van 188 ipv 175 minuten per dag. Algemeen directeur Dirk Guldemont: “We zijn ontgoocheld in deze resultaten, die voor het eerst een daling in dag- en weekbereik vertonen. Bij de vorige golf werd nog het hoogste weekbereik in de geschiedenis van onze zender genoteerd; een zekere terugval was dan ook onvermijdelijk. We menen dat het historisch lage bereik van de totale radiomarkt en met name in de kerndoelgroepen 25-34 en 35-54 zich extra hard laat voelen in de cijfers van Nostalgie. We richten onze blik dan ook graag op dit najaar.”

Aan Franstalige zijde bevestigt deze golf de terugkeer van Bel RTL en Contact op plaats een en twee. Ze staan nek aan nek en worden achtervolgd door VivaCité, Nostalgie en Classic 21. Goed nieuws voor Eric Adelbrecht, Gedelegeerd Bestuurder van de RTL-radio’s, en Stéphane Rosenblatt, Gedelegeerd Bestuurder van de tv-poot die onlangs de verantwoordelijkheid over de content van Bel RTL toevertrouwd kreeg. De dag voor de presentatie van diens nieuwe programmarooster vond die laatste het statuut van eerste Franstalige radiozender terug met een marktaandeel van 14,1% en een daily reach van 538.210 luisteraars. Ofwel een winst van 12.200 dagelijkse luisteraars ten opzichte van de vorige golf (januari-maart). Resultaten die desalniettemin onder de kaap van 579.000 luisteraars blijven die eind 2016 werd gemeten. RTL kon ook uitpakken met de gemiddelde dagelijkse luisterduur van BEL. Die bedroeg 2u40 (+8%). Het betreft de langste luisterduur van de laatste drie seizoenen bij de zender.

Bel RTL staat wat de luisterduur betreft op dezelfde hoogte als Contact en VivaCité, maar blijft achter Classic 21 en Nostalgie (180’). Contact noteert een marktaandeel van 14% en 537.000 dagelijkse luisteraars, een daling van 7%.

Met een marktaandeel van 13,5% en 513.450 dagelijkse luisteraars staat VivaCité op plaats drie. Het noteert een daling van 8% in aantal luisteraars. Nostalgie wint twee procent aan marktaandeel en verliest 4% aan dagelijkse luisteraars. Het heeft er nu 441.000.

De beste leerling van de klas is Classic 21 dat 1% aan marktaandeel wint en uitkomt op 11,25% en maar liefst 12% in daily reach tot 379.220 luisteraars. We haalden het reeds aan, Classic 21 is de zender met de langste luisterduur (181’). In tegenstelling tot Classic 21 noteert La Première een daling. Het gaat van 7,7% naar 6,7% marktaandeel en van 361.290 naar 335.530 luisteraars tegenover de vorige golf.

Verder haalt NRJ 6% marktaandeel en wint het 20.000 luisteraars tot 351.910 luisteraars. Onder de kaap van 3% marktaandeel vinden we Pure (2,5%), Fun (2,4%), Musiq3 (1,7%), DH Radio (0,9%) en Mint (0,7%) terug.

Research, Data & ROI Radio CIM