Waarom hecht UBA veel belang aan Effie?

News
marc_frederix.jpg

"Vanuit UBA zien we veel waarde in het verspreiden van best practices op vlak van communicatie en marketing. Daarbij hebben we als vereniging van adverteerders altijd al veel aandacht besteed aan de efficiëntie van campagnes." Interview met Marc Frederix, UBA vice-voorzitter en Effie-voorzitter

"UBA ondersteunt Effie daarom zeer actief en duidt ook de voorzitter aan. Via Effie kunnen we ervoor zorgen dat uitmuntende cases bekend raken in de sector en bij onze leden. We merken dat dit accent zijn vruchten afwerpt."

Evolueren de adverteerders naar een sterkere focus op effectiveness?

"Vroeger zag je toch veel meer alleenstaande campagnes. Nu zie je dat veel merken echt goed nadenken over wat de consument aanspreekt, welke touchpoints ze inzetten en welke creaties daarvoor het meest geschikt zijn. Met dank aan Effie kweken marketeers de reflex om te meten of de campagnes hun objectieven hebben gehaald dankzij de strategie, de boodschap en de creatie. Dat heeft dan weer impact op de business. Met de inzichten die je als adverteerder haalt uit een meting na afloop van de campagne kan je communicatie laten bijdragen aan business development en aan het creëren van meer omzet. Return on investment is niet enkel af te lezen aan volume en waarde, maar ook aan de rentabiliteit. En dat betekent denken op de korte en op de lange termijn. Haalt mijn actie een snelle return? Kan ik mijn merk uitbouwen? Weet ik consumenten te binden? Marketeers die dat belangrijk vinden, komen bij Effie uit. Effie is de enige prijs die gemeten effectiviteit vooropstelt om kans te maken op winst."

Marketing- en communicatiedepartementen zijn de voorbije tien jaar ingrijpend veranderd. Is Effie dat ook?

"Bij het begin van de eeuw bekroonde Effie campagnes waarbij adverteerders via de traditionele media de consumenten wisten te bereiken. Anno 2017 ligt het accent veel sterker op verbindend en relevant werken. Via nieuwe digitale media, via pull media, via alle mogelijke communicatietouchpoints. Effie is eveneens in die richting geëvolueerd. We kijken meer naar de 360°-aanpak en naar de communicatie-omgeving waarin een merk werkt. We bekijken het meer holistisch en onderzoeken hoe een campagne de consument centraal zet. Adverteerders doen dat ook niet meer op hun eentje. Creatieve bureaus, onderzoeksbureaus, touchpointspecialisten, enzovoort. Iedereen injecteert zijn knowhow in de cases die we met Effie onder de loep nemen."

Hoe gaat Effie om met het groeiende belang van data?

"Als ik opnieuw even mag terugblikken, dan stel ik vast dat vroeger in een Effie-dossier nooit werd ingegaan op de verwerking van big data. Nu is dat wel het geval en dat is zonder twijfel een goede zaak. Onze best practices winnen hierdoor aan kwaliteit en het is onze taak om te zorgen dat deze best practices evolueren zoals de sector evolueert."

Info en inscrijving

Strategy & Branding