Iedereen lijkt wel een media pitch uit te schrijven, moet ik dat dan ook doen?

News

De gespecialiseerde pers staat er bol van! Ofwel wordt er aangekondigd hoe de shortlist eruit ziet voor een nakende pitch, ofwel lezen we welke helft afvalt in het vervolg van een bepaalde media pitch of nog, en dat zijn de leukste berichten, wordt de winnaar meegedeeld, zonder te vergeten de verliezers nog eens te vermelden uiteraard. 

Moet u als adverteerder volgen? Neen, maar als u het doet, beste adverteerder, doe het dan goed! Houd de volgende 10 aandachtspunten goed in gedachten:

  1. Ga er vanuit dat een pitch uitschrijven het ultieme middel is na alle andere oplossingen geprobeerd te hebben. Doe het dus niet systematisch om de zoveel tijd. Er zijn andere manieren om uw agentschap scherp te houden!

  2. Probeer binnen een internationale groep zeker ook lokaal mee te praten en een (zij het kleine) voet tussen de deur te krijgen. België is immers zeer specifiek qua agentschappen, qua kortingen, AVB’s en zo meer.

  3. De basis van elke pitch is een duidelijke en volledige informatie stroom van u naar de kandidaten. Neem de briefing heel erg ter harte!

  4. Baseer uw selectie van agentschappen niet op ‘van horen zeggen’ of op zogenaamde ‘studies’ die door de media-sector zelf gesponsord worden. Zorg dat u voldoende objectief geïnformeerd bent, vertrek van een breed spectrum en onthoud dat één en hetzelfde agentschap zeer diverse teams kan samenstellen.

  5. Beperk uw vragen! U hebt echt geen 4 uitgebreide strategische cases nodig om een agentschap op dat vlak te kunnen beoordelen! Ook de financiële oefening moet beperkt maar duidelijk en vergelijkbaar zijn!

  6. De focus moet de strategie zijn en het team. Alles daarrond, ook het financiële, zijn ondergeschikt aan die eerste 2. Je kunt immers als klant in een pitch zelden een perfecte financiële jaar-simulatie laten maken door de agentschappen! Waarom zou je dan doen alsof? Het kan trouwens als een boemerang terugkeren enkele maanden later.

  7. Maak een eerlijke evaluatie; één op basis van de schriftelijke input en een andere op basis van de presentatie. Beiden moeten volgens verschillende criteria beoordeeld worden.

  8. Onderbouw je beslissing en communiceer maximaal en transparant naar de deelnemende agentschappen, in een algemeen of in een individueel document of onderhoud.

  9. Regel al tijdens de pitch de belangrijkste contractuele clausules, rond het snel af en schakel asap over naar de orde van de dag want uiteindelijk gaat het daar over!

  10. Vergeet niet om achteraf grondig te de-briefen naar alle partijen. Zo hebben de verliezers dan toch nog iets geleerd!

Door Geert Debruyne, Founder fma (Financial Media Audit)

Agency Management Media & Touchpoints Opinion Academy