Leader attitude & marketing professional: actie als katalysator

News

"Marketing is about values", zei Steve Jobs. Dat klopt: marketingfuncties zijn min of meer gebonden aan de waarden waar een merk zijn klanten, gebruikers en ambassadeurs rond wil verenigen. Om daarin te slagen, moet een merk zich als een leider profileren en gedragen.

Voor marketingprofessionals is leiding geven de essentie van succes: je moet je laten inspireren, actie ondernemen om anderen te inspireren en de strategie van het bedrijf uitstippelen.

Zonder actie geen creatie, geen progressie en ... geen resultaat. Vanuit psychologisch en strategisch oogpunt is het aangewezen om geregeld je leiderskwaliteiten te oefenen. Dit zijn 5 concrete pistes om inspiratie te halen bij leiders en er zelf één te worden.

Een actieve leider:

1.     Laat zich door de juiste mensen omringen

Veel mensen geloven dat ze het pad naar succes alleen moeten bewandelen. Niets is minder waar. Een leider kiest er juist voor om zich goed te laten omringen, met positief ingestelde energiebommen die leven bij het motto 'geen woorden maar daden'. Leiders vereenzelvigen zich met mensen die passie uitstralen; zij zijn hun inspiratiebron. In hun entourage vragen ze zich af: "Op wie wil ik lijken als ik groot ben?"

2.     Laat er geen gras over groeien

Het gevaar is dat we tot morgen uitstellen wat we vandaag kunnen doen om bij te leren en progressie te maken ("morgen is er nog een dag"). Of het is al te laat om ermee te beginnen ("dat had ik gisteren moeten doen"). Beide valkuilen zijn de actieve leider onbekend, juist omdat hij nooit ergens gras over laat groeien. Een leider zweert niet langer bij de 4 P’s van Philip Kotler, maar vraagt zich af: "Wat is de volgende stap die ik vandaag kan zetten, hoe klein ook?".

3.     Is nieuwsgierig

Nieuwsgierig zijn, dat is vragen stellen, belangstelling tonen, steeds dieper graven. Maar veel mensen durven niets te vragen. En nochtans is dat een kwaliteit die iedereen bezit. Om nieuwsgierig te leren zijn en vragen te durven stellen, kijkt een leider naar hoe een kind dat doet: als een kind iets niet weet, vraagt hij of zij het. Een leider beseft dat hij niet bang mag zijn voor eventueel gezichtsverlies. Het verlies kan een pak groter zijn als een vraag onbeantwoord blijft.

4.     Verliest zich niet in perfectionisme

Te vaak willen we dat alles perfect geregeld is voor we ons aan een nieuwe uitdaging wagen: pas als we alles onder controle hebben, nemen we de handschoen op. Een actieve leider mikt hoog en leert al doende – project per project, cyclus per cyclus. Hij probeert, herbegint en verbetert. Zo hebben we leren stappen, praten en schrijven. Zo kunnen we groeien als kunstenaar, muzikant of sporter, om maar een paar voorbeelden te noemen. Een leider kiest telkens weer voor de actie. Succes bereik je met vallen en opstaan. Een actieve leider weet dat 'risicoloos' enkel in het woordenboek bestaat en dat efficiëntie en imperfectie beter zijn dan perfectie na te streven en nooit klaar te zijn.

5.     Wijkt niet af van zijn koers

Het ergste dat je kan overkomen, is dat je op je pad naar succes wordt gehinderd. Een leider houdt vast aan wat hem na aan het hart ligt. Hij weet dat niemand het voor hem zal doen. Zelfs in moeilijke tijden gaat hij er stevig tegenaan. Er glooit altijd licht aan het einde van de tunnel, maar om bij dat licht te komen moet je natuurlijk eerst de tunnel door. Een tip: gebruik een geheugensteuntje. Dat kan een armbandje zijn, een citaat dat naast de spiegel in de badkamer hangt of elk ander voorwerp dat je aan je missie herinnert.

Die positieve aanpak waarbij het recept voor succes je telkens weer onder de neus wordt geduwd lijkt sterk op een marketingaanpak:

  • De entourage, dat is het geheel van de klantstrategie, studies, klantgerichtheid en het werk dat we als team verzetten om de klanten nog beter te kennen en dienen
  • Actie hier en nu, dat zijn de campagnes, het werk dat we dagelijks verrichten om naamsbekendheid op te bouwen
  • Nieuwsgierigheid, dat is het permanent zoeken naar nieuwe manieren om ons van de concurrentie te onderscheiden en top-of-mind te blijven
  • Imperfectie aanvaarden, dat is blijven sleutelen aan onze manier van werken
  • De koers, dat is de strategie die we volgen om de harten van onze klanten te veroveren en hen aan ons te binden.

Action leadership en marketing hebben veel raakpunten. Een van de doelstellingen van marketing bestaat erin onze klanten beter te leren kennen om hun onze waarden bij te brengen en die samen uit te dragen. En dus is het maar normaal dat die waarden ook een hoofdrol spelen in het plan van aanpak van elke succesvolle marketingprofessional. De beste manier om de wereld te laten kennismaken met onze waarden is door de handen uit de mouwen te steken.

Door Fred Colantonio, speaker, advisor, mentor and author 

Skills Opinion Academy