Opinie: De nieuwe definitie van Shoptypes die het leven van de adverteerders vergemakkelijkt

News
Philippe en Jeroen.jpg

Na enkele jaren vol vergaderingen zijn we tot een nieuwe definitie gekomen van de marktsegmentatie zoals Nielsen ze ziet. Die nieuwe definitie werd goedgekeurd door de voornaamste distributeurs en fabrikanten op onze laatste sessie van het Expert Community Research Panel van UBA.

Op die manier zetten we een grote stap voorwaarts vergeleken met wat we tot nu toe kenden en kunnen we voortaan onze activiteiten op twee assen analyseren.

Enerzijds per type winkel: supermarkt, hard-discount, buurtwinkel en een groep die het Drug-gedeelte omvat, met Cora en Makro.

Anderzijds op basis van oppervlakte: hypermarkten, grote supermarkten, kleine supermarkten, superettes. Die visie komt in grote lijnen overeen met de klantenvisie waar doorgaans in andere landen wordt aan vastgehouden.

Een laatste noodzakelijke verandering is de afschaffing van de traditionele F3-winkels, waarvan het aantal al grotendeels in de markt was opgenomen.

Door al die elementen zullen we de markttrends in de toekomst nog beter kunnen volgen.

Door Philippe Calvaer et Jeroen Inghels

Documenten

Expert community Research Research Panels Expert Retailer