Drie vragen aan Anne-Clotilde Picot, IKEA, over Augmented Reality

anne-clo51895.jpg

Ikea lanceerde onlangs de AR-applicatie Ikea Place, die de gebruiker in staat stelt om allerlei meubels van Ikea virtueel in zijn huiskamer te plaatsen. Wij stelden Anne-Clotilde Picot, Marketing & Customer Experience Manager, IKEA Belgium, drie vragen over de impact van deze nieuwe applicatie op het merk.

Hoe zij jullie erbij gekomen om een AR-app te ontwikkelen? En wat zijn de belangrijkste voordelen voor het bedrijf en het merk?

Al van bij het begin streeft IKEA ernaar om mensen toegang te bieden tot stijlvol, betaalbaar design. Volgens ons bestaat goed design uit een combinatie van vorm, functie, kwaliteit en duurzaamheid tegen een lage prijs; wij noemen dat ‘democratisch design’. IKEA Place helpt ons om die visie op een nieuwe manier te realiseren. Het hele onlinegebeuren maakt ons merk meer toegankelijk maar slaagt er nog niet in de kloof helemaal te dichten. IKEA Place dicht de kloof tussen voorstelling en realiteit, zodat iedereen overal heel duidelijk kan zien welke positieve impact design kan hebben op het dagelijks leven.

Waarom heeft IKEA hierin geïnvesteerd?

Via IKEA Place kunnen mensen experimenteren met onze producten, wat hun het nodige vertrouwen geeft om keuzes te maken voor hun ruimte (woning, kantoor, atelier). We gebruiken de nieuwste technologie om te helpen het dagelijks leven van de mensen te verbeteren.

 Denk je dat die technologische ontwikkelingen een bedreiging vormen voor de fysieke winkels?

Onze IKEA Place app is ontworpen als aanvulling op onze woonwarenhuizen, niet als vervanging, al zal technologie wel een steeds belangrijker element worden in alles wat wij doen. Ook al vormen digitale kanalen een belangrijk onderdeel van de winkelervaring, toch merken we dat mensen nog steeds onze producten willen in het echt ervaren en vastpakken.  En dat kan het beste in onze fysieke winkels.

 

Marketing Technology 3 questions