Drie redenen om een visual marketeer in dienst te nemen, volgens Christoph Ruys

News

3 redenen om plaats te maken voor een visual marketeer.

Tijdens onze contacten met organisaties en ondernemingen stellen we vast dat full time visual marketeers in 99% geen deel uitmaken van het marketingteam. Drie redenen waarom dit voortaan best wel het geval is:

1. Een visuele samenleving

Evident, maar nog zwaar onderschat: onze samenleving wordt iedere dag visueler. Statistieken rond de toename van foto’s, video’s, gifs of infographics op websites, in blogberichten of op sociale media, tonen maand na maand hoe snel de cijfers evolueren. En het is duidelijk dat de consument van morgen vandaag reeds via tal van schermen visueel navigeert tussen infomatie, entertainment en aankoop.

2. Technologische ontwikkelingen

Daarnaast zijn er ook de technologische ontwikkelingen binnen het visuele domein. Smart glasses, virtual reality, mixed reality… Begrippen en toepassingen die stilaan binnen handbereik komen van ondernemingen en consumenten, en daardoor ook meteen bredere en betaalbare toepassingsgebieden kennen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop virtual reality het werken binnen de onderwijs-en zorgsector verbetert. Of de ontwikkelingen binnen de HR sector voor wat betreft selectieprocedures, of de ‘smart glasses’ die binnen bouwondernemingen het werk voor architecten, facilitymanagers of productontwikkelaars sterk vereenvoudigd omwille van nieuwe soft- en hardware die makkelijk een dimensie aan de realiteit toevoegt.

3. Klant, consument of burger

Intussen zijn technologische en visuele ontwikkelingen een onafscheidelijk duo geworden! De mogelijkheden die bijvoorbeeld het “Internet of Things” ook op het gebied van beelddistributie aanbiedt, maakt dat we stilaan niet meer moeten gaan nadenken in functie van traditionele schermen (televisie, tablet, smartphone…). Meer en meer zullen ook de volledige werktafel of de koelkast als scherm functioneren, en dus ook onderdeel worden van een visuele strategie. Wie als visual marketeer zijn organisatie of onderneming wil positioneren, stemt binnen campagnes best de visuele creativiteit af op specifieke technologische toepassingen, gebaseerd op degelijke data en bijhorende analyse. Enkel dan zal de consument, klant of burger u een plaats gunnen in zijn of haar ‘visuele netwerk’.

Kortom, de toename van beeldgebruik in combinatie met nieuwe technologieën, betekent binnen tal van organisaties en ondernemingen een duidelijke nood aan een operationeel en een strategisch visualiseringskader. Tegelijk wordt ook de invulling van ‘marketing’ en ‘communicatie’ niet eenvoudiger, en in de meeste gevallen zijn marketeers ook niet visueel geschoold. Het vak evolueert en vraagt om andere competenties, maar ook om andere profielen. De functie ‘visual marketeer’ wordt voortaan dan ook een noodzakelijke specialisatie binnen het brede marketing- en communicatievak.

Door Christoph Ruys, Visual Consultant - Icons and Kings

Marketing Technology Opinion Academy