Haalt e-commerce in België in 2017 de kaap van 10 miljard na Black Friday?

Survey
iStock-865596858.jpg

Volgens de BeCommerce Market Monitor, een initiatief van van GfK, Google, Worldline PostNL en BeCommerce, blijft de e-commerce in België groeien. Van januari tot en met juni 2017 steeg het online gespendeerde budget met 10% tot € 4,9 miljard. 

Ook het aantal online aankopen (toename van 2%) en het aantal mensen dat ten minste één online aankoop deed (toename van 2%) steeg tijdens het eerste semester van 2017.
 
De stijging is onder andere te danken aan de komst van internationale spelers als Amazon Prime op de Belgische markt. Daarnaast zien we ook Amerikaans fenomenen als Black Friday en Cyber Monday hun intrede doen in de Belgische retail. Hun impact op de verkoopcijfers moet natuurlijk nog blijken, maar volgens recent onderzoek kent 56% van de Belgische consumenten het concept van Black Friday of Cyber Monday. 1 op 10 geeft aan hier in het verleden al aan deelgenomen te hebben. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 14% van de Belgen de datum in zijn agenda heeft gezet om online eindejaarscadeaus in te slaan en dat 3 op 10 Belgen extra aandacht zal besteden aan online shopping sites voor mogelijke spontane aankopen. We zien een kleine meerderheid vrouwelijke consumenten in deze groep (32% tov 26% mannen), maar vooral een sterkere aanwezigheid van jongeren (39% bij 18 tot 24 jarigen, 34% bij 25 tot 34 jarigen).
 
De helft van de Belgen geeft echter aan geen extra aandacht te zullen besteden aan online shopping op Black Friday of Cyber Monday. Of deze trends voldoende zijn om in 2017 de grens van € 10 miljard omzet in e-commerce te halen, blijft dus nog even afwachten!

Research, Data & ROI Omnichannel & Sales