Retail 4.0: We leven in spannende tijden

PascalLibyn.jpg

3 Redenen waarom fysieke retail toch nog kansen heeft.

De laatste jaren horen we bestaande retailers en heel veel organisaties steen en been klagen over de teloorgang van de fysieke retail. De opkomst van e-commerce wordt hierbij als de grote boosdoener aanzien. Ik ben echter, misschien als een van de weinigen, van oordeel dat we in spannende tijden leven waarbij er nog heel veel opportuniteiten zijn voor fysieke retail. En dit geldt zowel voor retailers als brands.

1. Online and social players go physical
De grote online spelers hebben ondertussen ook ontdekt dat een echte winkel, waarbij ze direct in contact komen met hun shopper bijdraagt aan de omzet, het imago en de opbouw van kennis rond het shopper gedrag.

Hierbij gaat het zelfs niet in eerste instantie over bv Amazon die Whole Foods Market koopt of Alibaba die een aandeel verwerft in Sun Art Retail Group waar Auchan de grootste aandeelhouder is. Dat is misschien eerder wel een financiële of logistieke operatie. Het gaat voornamelijk over spelers die eerst enkel en alleen online aanwezig waren, en die nu fysieke outlets openen. Amazon Go is hier een leuk voorbeeld van, maar blijft toch nog steken in de testfase. Veel bekendere voorbeelden zijn deze van Coolblue, Fietswinkel.nl (ondertussen de grootste fysieke fietswinkel keten in de Benelux), of even wat verder van ons Josephinas uit Portugal. Deze laatste, een voormalige balletdanseres, startte met een paar foto’s van een nieuw type ballerina’s op Instagram, begon ze te verkopen, breidde haar gamma stelselmatig uit en heeft ondertussen een flagship store in New York.

Onderzoek van een winkelcentrum uitbater in de UK heeft trouwens aangetoond dat als een online winkel een fysieke outlet opent, het bezoekersaantal online van shoppers uit de omgeving van de fysieke winkel met meer dan 50% stijgt. Of hoe offline ook online versterkt!

2. Mobile retailing
Online spelers die niet direct een echte brick&mortar winkel willen starten, nemen vaak hun toevlucht tot een mobiele oplossing. Hierbij kan gedacht worden aan alle mogelijk vormen van trucks, bussen, tot zelfs kleine Volkswagen Kevers. Het spreekt voor zich dat de foodtrucks hier een van de meest populaire voorbeelden van zijn; het kan echter ook over totaal andere categoriën gaan, van aromatherapie on the go, over hondentrimsalons tot een truck voor het passen van lingerie van True & Co.

Deze trend biedt ook heel veel mogelijkheden voor merken die rechtstreeks in contact willen komen met hun shoppers op plaatsen waar fysieke retail dan niet direct kan of niet meer aanwezig is.

In de categorie Food slaagt bv Maille erin om in Australië en Canada “haute dogs” te verkopen met truffelmosterd aan exorbitante prijzen. Ook merken zoals Boss met de “roadshow”, Birkenstock met de “Birkenstock Box” of Faherty luxe zwemkledij met hun beach bar zijn hier mooie voorbeelden van.

3. Blurring
De voornaamste reden waarom fysieke winkels nog een toekomst hebben, is misschien wel het feit dat meer en meer ondernemers tot het inzicht gekomen zijn dat het idee van 1 product categorie/1 winkel achterhaald is.

Meer en meer concepten laten zich niet vangen in een specifieke categorie waardoor het beeld een beetje confuus wordt; de shopper kan dit echter wel ten zeerste smaken gezien hij telkens een ontdekking kan doen en met een heel erg grote variëteit aan verrassende combinaties geconfronteerd wordt.

De concept store Colette was zijn tijd uiteraard heel erg vooruit, maar ondertussen zien we alsmaar meer van speciale combinaties onstaan. Wat te denken van The Wheelhouse in Los Angeles, dat zowel een fietswinkel, herstelplaats, bar als community rond fietsen en social club wil zijn? Of Frank & Oak in Montreal (trouwens oorspronkelijk een online retailer), dat meer een plaats is om rond te hangen, waar conferenties georganiseerd worden of workshops rond kunst; en ja er zijn ook stylisten aanwezig om je te helpen bij de keuze uit het online gamma. Ook hier zijn er ontzettend veel mogelijkheden voor merken om met originele concepten op de proppen te komen. Ik denk hierbij maar aan het Moleskine Cafe, het Kellog’s Cereal Café of recent nog La Salle de Sport van Reebok in Parijs.

Pascal Libyn is werkzaam bij WorldBridge Partners, één van onze UBA-leden en is partner @ Mojo Retail Designers.

Omnichannel & Sales Opinion Retailer