Bijna 40% van de Belgen doet aan binge watching

Survey
iStock-518778807.jpg

De manier om televisie en zijn content te consumeren is de laatste vijf jaar meer geëvolueerd dan de dertig jaar daarvoor.

Uit de CIM TV leren we dat het gebruik van het televisiescherm voor andere doeleinden dan het kijken naar tv-zenders opnieuw records gebroken heeft. Op bepaalde (jonge) doelgroepen, kan de cumul van VHS, DVD, Blu-Ray, VOD, digitale opnames,… meer dan een half uur per dag gemiddeld bedragen in het noorden; in het zuiden flirt het met het uur. Zoals we vorige week al aangaven, schat de CIM Establishment Survey de proportie Netflix-gebruikers op 20% van de bevolking (noord en zuid - All 12+).

Dat kadert een ander gegeven dat we leren uit de Establishment Survey: binge watching (criterium: drie of meer afleveringen van dezelfde tv-serie bekijken op dezelfde dag). 14% van de respondenten zegt het minstens een keer per week te doen en 23% daarbovenop doet het minder regelmatig. Het gaat dus om ongeveer 40% van de nationale bevolking. De 12-20-jarigen doen het het vaakst (28% wekelijks) en senioren het minst vaak (minder dan 10%). Het verschijnsel is sterker aanwezig aan Franstalige zijde, maar dat heeft meer te maken met de frequentie dan met de totale penetratie. Dezelfde vaststelling geldt voor de vrouwen ten opzichte van de mannen. Er wordt vooral gekeken naar digitale ‘thuis’ opnames, gevolgd door de betalende streaming à la Netflix en illegale downloads/streaming.

Documenten

Paid Media Research, Data & ROI Television & other screen Media & Touchpoints