CIM Radio: daily reach herstelt zich, Medialaan groeit en radio 2 blijft Vlaanderens grootste station

Survey
iStock-626352628.jpg

De golf 3 voor 2017 van het CIM Radio-onderzoek dekt de luisterperiode van september tot december 2017. 

Er werden in totaal 7.932 interviews afgenomen van 28 augustus tot 19 december 2017, een field die twee dagen langer duurde dan de planning voorzag. De vooropgestelde aantallen werden gehaald en zelfs enigszins overtroffen in Wallonië; in Brussel en Vlaanderen blijft een licht tekort dat echter geen weerslag heeft op de verdeling inzake geslacht, leeftijd en activiteit van de respondenten. Er werden tijdens deze golf 4 532 nuttige luisterdagboeken verzameld. Nog even preciseren dat dit de laatste publicatie van het onderzoek door GfK in deze vorm is: de volgende resultaten voor de periode januari tot april worden in juni dit jaar gepubliceerd.

In het noordelijke landsgedeelte veranderen de bestaande evenwichten niet ten opzichte van de vorige golf. De rangschikking inzake marktaandeel blijft ongewijzigd. Bovenaan is VRT-zender Radio 2 ondanks een daling van 1,3% (van 31,8 naar 30,5) nog steeds Vlaanderens grootste station.

Wel ziet de zender zijn aantal luisteraars dalen van 1.332.000 tijdens Golf 2 naar 1.266.530 in deze golf. De luisterduur is nog steeds de hoogste in de regio (278 minuten). Het tweede grootste marktaandeel is voor Studio Brussel, goed voor 12,4% (tegenover 12,5% bij de vorige golf). Net zoals op bijna alle Vlaamse radiostations neemt het aantal luisteraars, na de algehele daling van golf twee, toe: van 657.000 naar 671.070 op een gemiddelde dag. Jongerenzender MNM ziet zijn marktaandeel licht dalen van 10,2 naar 9%, maar het gemiddelde dagbereik neemt wel toe van 654.000 naar 692.000 luisteraars. Radio 1 bevestigt zijn marktaandeel (van 7,7 naar 7,9%) en breidt zijn totale aantal luisteraars uit van 581.000 naar 640.000. Dezelfde evolutie geldt voor Klara, met een marktaandeel van 2,2% (ipv 2,1) en 164.530 luisteraars (ipv 148.000).

Els Van de Sijpe, manager Radio bij de VRT: “Dat elke dag ruim 3 miljoen mensen naar een van onze radiomerken luisteren thuis, op het werk of onderweg daar zijn we blij en dankbaar om. Radio, dat is de kracht van het live moment. En de mix van informatie, muziek, verrassende en pakkende verhalen. We voelen die sterke band met onze luisteraars elke dag opnieuw via de reacties in onze apps of andere digitale platformen, via onze uitzendingen op locatie en evenementen.”

Aan Medialaan-zijde alleen maar positief nieuws. Qmusic bezet nog steeds de derde positie inzake marktaandeel (van 11,1 naar 11,8%) en zelfs de tweede plaats inzake luisteraantallen, met een stijging van 628.340 naar 778.360 luisteraars. Ook Joe doet het goed: het verstevigt zijn marktaandeel van 7,3 naar 8,8%. Tegelijk breidt het zijn luisteraantallen uit van 371.970 naar 435.670.

Wilfried Celis, Sales Director Medialaan - de Persgroep Advertising: “Het medium radio is én blijft in blakende gezondheid. Er zijn dagelijks +7% meer Vlamingen die trouw luisteren. Goed nieuws dus voor de luisteraar en de adverteerder. Qmusic en Joe scoren uitstekend en ook de synergie tussen onze merken wordt bevestigd."

Wat Nostalgie betreft: diens marktaandeel op 12+ stijgt licht van 5,4% tijdens de vorige golf naar 5,6%. Ook het totale aantal luisteraars neemt toe, van 311.350 naar 350.980, om precies te zijn.
 
“Door een lichte stijging in het bereik, maar een lichte daling in de luisterduur blijft het marktaandeel van Nostalgie op 12+ dus nagenoeg stabiel”, aldus algemeen directeur ad-interim Kim Beyns. “We zijn blij dat het historisch lage bereik van de totale radiomarkt en met name in onze kerndoelgroepen 25-34 en 35-54 van de vorige golf zich heeft hersteld. We hebben echter niet gewacht op dit resultaat om werk te maken van een ambitieuze strategie voor 2018. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat Nostalgie een mooi radiojaar tegemoet gaat.”
 
Aan Franstalige zijde illustreren de cijfers eens te meer de krachtmeting tussen de vier grootste Franstalige zenders, met de opmars van VivaCité (15,99% MAD) en Nostalgie (15,06%) die doorstoten tot de twee eerste plaatsen, voor Contact (12,65%) en Bel RTL (12,25%).

De twee laatstgenoemden gaan dus duidelijk achteruit. Dat geeft RTL Group trouwens toe: hij zegt akte te nemen van de dalingen die zijn stations – zij het in verschillende mate – ondergaan. Contact verliest aldus meer dan een punt in marktaandeel, maar versterkt zijn dagelijkse reach met 1% tot 545.105 luisteraars en eindigt wat dat betreft op de tweede plaats, na Vivacité (573.631) en voor Nostalgie (510.222). De situatie van Bel RTL is problematischer: de zender zakt van 538.210 luisteraars naar 504.444 luisteraars.

Bij Nostalgie zijn de reacties natuurlijk verheugd: als eerste Franstalige muziekzender verovert het station opnieuw twee punten marktaandeel en 15% extra reach ten opzichte van Golf 2. “Alle parameters evolueren positief. Nostalgie behoudt de langste luisterduur op de markt (181') en realiseert de grootste groei van deze golf”, aldus de NGroup.

VivaCité van zijn kant herovert zijn leadership en wint bijna 12% luisteraars, na een daling van 8% tijdens golf 2.

Na dat viertal volgen twee andere RTBF-zenders: Classic 21 (8,48% MAD) en La Première (7,70%), voor wie deze golf de eerste is na de vernieuwing van het aanbod in april. De zender verovert een punt marktaandeel en versterkt zijn dagelijkse reach met 8% tot 362.480 luisteraars. Classic 21 gaat na drie golven van opeenvolgende stijgingen achteruit: het verliest 10% in daily reach en bereikte 341.230 luisteraars.

Meer details hier.

Paid Media Research, Data & ROI Radio Media & Touchpoints