Offline shopping nog steeds goed voor 90% van uitgaven aan fysieke producten

Survey
iStock-823166866.jpg

Traditionele retailwinkels blijven belangrijk voor de Belgische consument. 90% van alle uitgaven aan fysieke producten werden nog steeds offline gespendeerd in 2017.

In het derde kwartaal van 2017 spendeerde de Belg gemiddeld 8,7% van zijn uitgaven aan producten online (tegenover 63,9% voor uitgaven aan diensten). Dat blijkt uit FutureBuy, een online enquête die in juli 2017 uitgevoerd werd door GfK onder 1000 Belgen. Het onderzoeksbureau baseerde zich ook op de BeCommerce Market Monitor.

GfK onderzocht verder de drijfveren voor offline shopping. Het ziet dat een op drie consumenten vooral offline winkelt uit routine, bijna evenveel mensen doen het omdat ze het een leuke activiteit vinden. Het grote voordeel van offline winkelen blijft het tastbare element: een product zien of aanraken alvorens het te kopen is voor 60% van de Belgen de reden om offline te winkelen.

Drie op vier Belgische consumenten zien ook in de toekomst een belangrijke rol weg gelegd voor traditionele winkels. Bij jongeren is dit aandeel nog steeds hoog (70%), hoewel bijna de helft er van overtuigd is dat de rol van deze traditionele winkels minder belangrijk zal worden.

Het rapport van GfK geeft aan dat deze traditionele retailers voeling verliezen met de zogenaamde ‘leading edge consumers’, voor wie de voordelen van online winkelen vaak sterker doorwegen. Deze groep consumenten vertoont typisch winkelgedrag dat in de toekomst door de gemiddelde consument overgenomen zal worden. Het onderzoeksbureau zegt dat de toekomst van retail in een phygital model ligt. Ofwel een winkelervaring waarin fysieke en digitale ervaringen (naadloos) in elkaar overgaan en elkaar aanvullen, om de consument zo een goede, geïntegreerde ervaring te bieden over verschillende kanalen heen.

Consumenten brengen nu zelf al een phygital ervaring in traditionele winkels door het gebruik van hun smartphone. 36% van de Belgen doet dit om meer informatie op te zoeken over een potentiële aankoop, 16% zoekt online reviews op terwijl ze in de winkel zijn. Daarnaast is pricing een belangrijke driver voor online winkelen. Eén op twee consumenten is er van overtuigd dat online winkelen geld bespaart, terwijl één op twee in de winkel via zijn smartphone prijzen vergelijkt. Ten slotte geeft 22% van de Belgen de voorkeur aan online te winkelen omwille van een beter of uitgebreider productassortiment.

Research, Data & ROI Omnichannel & Sales