Blijf op de hoogte van de belangrijkste insights uit de sector

Maak account

Voice Search: de "wat" en "hoe", volgens Remco van der Beek

News
Remco van der beek.jpg

Tijdens de Search Engine Optimisation Masterclass die ik onlangs voor UBA Academy verzorgde, stelde ik het thema Voice Search aan de orde. Hoewel er de laatste tijd bijzonder veel media aandacht voor dit onderwerp is, verraste het mij dat marketeers hier relatief weinig van weten en geen plan hebben om de gevolgen van Voice Search te ondervangen.

1. Wat is Voice Search?

Voice Search gaat over gesproken zoekopdrachten (in tegenstelling tot getypte zoekopdrachten) via mobiele telefoons, computers of andere apparaten. Bij die laatste categorie denken we dan met name aan smart speakers als Amazon Echo en Google Home. Om spraak te kunnen herkennen maken de diverse apparaten gebruik van assistenten, zeg maar voice recognition software, als Alexa, Google Assistant, Siri (Apple) en Cortana (Microsoft).

2. Hoe groot is Voice Search?

  • Voice-enabled assistenten zijn vandaag de dag default op alle smartphones geïnstalleerd.
  • 20% van de zoekopdrachten op Android apparaten zijn nu al gesproken zoekopdrachten (Google).
  • comScore voorspelt dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gesproken zal zijn.
  • In Q4/2017 werden er wereldwijd 14 miljoen smart speakers verkocht. Voor 2018 ligt de prognose op 56 miljoen.

Bottomline: Voice Search is momenteel nog relatief klein in België maar zal ook hier een sterke groei vertonen de komende jaren onder invloed van het groeiend gebruik van mobile devices en de adoptie van smart speakers.

3. Wat is de impact van Voice Search op SEO?

Onder invloed van Voice Search evolueren zoekopdrachten naar vragen. Dus i.p.v. “dienstregeling brussel gent” zal een gesproken zoekopdracht er eerder uitzien als “Wanneer vertrekt de volgende trein van Brussel naar Gent?”. Dus zoekopdrachten zullen meer natural language bevatten en zullen langer worden.

Zoekresultaten evolueren dientengevolge van 10 keyword-matched resultaten op een scrollbare pagina naar slechts één enkel gesproken antwoord op de natural language vraag. Google leunt hiervoor zeer sterk op het vraag-antwoord principe wat we vandaag reeds in de conventionele zoekresultaten terugvinden in de vorm van Answer boxes en People also ask boxes (zie afbeelding).

4. Hoe speel je als marketeer in op Voice Search ?

Google zal voor elke vraag altijd slechts één enkele Answer box tonen. Voor digitale marketeers impliceert dit dus een concurrentieslag om de Answer box voor relevante vragen te bemachtigen.

5. Hoe kan je dit concreet doen?

  • Analyseer via je Search Console account hoeveel vragende zoekopdrachten er momenteel reeds plaatsvinden die met “hoe”, “wat”, “waar” etc. beginnen.
  • Maak een lijst van denkbare vragen die binnen jouw sector gesproken zoekopdrachten zouden kunnen zijn.
  • Ga na in hoeverre voor deze vragen reeds Answer boxes van andere sites worden getoond en analyseer deze.
  • Maak voor elke vraag een landingspagina aan op je website waar de vraag de titel (de h1 tag) is waarop het antwoord direct in de eerste paragraaf wordt gegeven.
  • Maak waar mogelijk gebruik van structured data (schema.org) om nog beter aan zoekmachines aan te duiden welk soort content er op je antwoordpagina staat.

Remco van der Beek, digital marketing en analytics consultant bij Engage Digital

Master Class Marketing Technology Content Marketing_ Academy