UMA-ranking 2017: Space voor Initiative en Havas Media

De UMA publiceerde haar traditionele rangschikking van mediabureaus voor 2017, met aanpassing van de gegevens aan de marktevoluties, meer bepaald de afschaffing van de bureaucommissie van 15% en de nieuwe remuneratiemodellen in programmatic buying.
Bij de criteria om de billing te bepalen houdt de UMA voortaan rekening met de netto media-aankopen (offline alsook display en search voor digital). In totaal wordt het totale netto volume van de UMA van verleden jaar gekenmerkt door een daling van 2%.
Als we naar de verschillende groepen kijken, verovert Space een punt marktaandeel (16,3%) en behoudt de eerste plaats in de UMA-ranking. Het bureau onder leiding van François Chaudoir (foto) komt voor Initiative (-3% tot 10,8% mad) en Havas Media (+7% tot 10,6% mad) dat een plaats vooruitgaat in de ranking en aldus Carat (-2% tot 9,8% mad) van het podium stoot. Mindshare boekt de sterkste vooruitgang in de top 5. De groep breidt zijn marktaandeel uit met 16% tot 9,2% mad.
Zenith ziet zijn marktaandeel krimpen met 11%, tot 7,8%. Verder bestaat de top 10 uit UM (+4% tot 7,4% mad), OMD (-15% tot 6,4% mad), Vizeum (-16% tot 5,5% mad) en Wavemaker (-4% tot 4,4%mad). Net daarachter boekt PHD een groei met 83% tot 3,5% mad.
Mediabrands, nummer een
Op groepsniveau zakt Dentsu Aegis Network van de eerste naar de derde plaats. De groep verliest 11% in marktaandeel en klokt af op 16,5%. DAN moet Mediabrands (18% mad) en GroupM (16,9%) dat vier punten wint, laten voorgaan. Daarna volgen Space, OMG, Havas Media, Zenith, Serviceplan (met Mediaplus) en het nieuwe UMA-lid Zigt.
Het aantal werknemers in de teams blijft stabiel: de UMA-bureaus stellen meer dan 800 FTE tewerk.
Documenten
-
UMA Ranking 2017 nl.pdf
Dit document is alleen beschikbaar voor leden
-
UMA Ranking 2017 FR.pdf
Dit document is alleen beschikbaar voor leden