UMA-ranking 2017: Space voor Initiative en Havas Media

Publication
1520161255100-1520161076-1520161047-chaudoir-1.jpg

De UMA publiceerde haar traditionele rangschikking van mediabureaus voor 2017, met aanpassing van de gegevens aan de marktevoluties, meer bepaald de afschaffing van de bureaucommissie van 15% en de nieuwe remuneratiemodellen in programmatic buying. 

Bij de criteria om de billing te bepalen houdt de UMA voortaan rekening met de netto media-aankopen (offline alsook display en search voor digital). In totaal wordt het totale netto volume van de UMA van verleden jaar gekenmerkt door een daling van 2%.
 
Als we naar de verschillende groepen kijken, verovert Space een punt marktaandeel (16,3%) en behoudt de eerste plaats in de UMA-ranking. Het bureau onder leiding van François Chaudoir (foto) komt voor Initiative (-3% tot 10,8% mad) en Havas Media (+7% tot 10,6% mad) dat een plaats vooruitgaat in de ranking en aldus Carat (-2% tot 9,8% mad) van het podium stoot. Mindshare boekt de sterkste vooruitgang in de top 5. De groep breidt zijn marktaandeel uit met 16% tot 9,2% mad.
 
Zenith ziet zijn marktaandeel krimpen met 11%, tot 7,8%. Verder bestaat de top 10 uit UM (+4% tot 7,4% mad), OMD (-15% tot 6,4% mad), Vizeum (-16% tot 5,5% mad) en Wavemaker (-4% tot 4,4%mad). Net daarachter boekt PHD een groei met 83% tot 3,5% mad.
 
Mediabrands, nummer een
 
Op groepsniveau zakt Dentsu Aegis Network van de eerste naar de derde plaats. De groep verliest 11% in marktaandeel en klokt af op 16,5%. DAN moet Mediabrands (18% mad) en GroupM (16,9%) dat vier punten wint, laten voorgaan. Daarna volgen Space, OMG, Havas Media, Zenith, Serviceplan (met Mediaplus) en het nieuwe UMA-lid Zigt.
 
Het aantal werknemers in de teams blijft stabiel: de UMA-bureaus stellen meer dan 800 FTE tewerk.

Documenten

Agency Management Media & Touchpoints