Expert Community Panels: FMCG, geen revolutie, maar evolutie

Publication
iStock-668589574.jpg

Tijdens de Expert Community Panels van 7 maart jl. deelden Nielsen & GfK de belangrijkste inzichten in FMCG.

De volgende onderwerpen kwamen aan bod:

  • de plaats van Online aankopen in het food-segment
  • de heruitvinding van het HD-concept in België met focus op vers
  • de opkomst van Low-End-Retail
  • grensoverschrijdende aankopen
  • gewijzigd shopper-gedrag rond voeding/FMCG

Een greep uit de insights:

  • Belgen spendeerden minder aan FMCG+Fresh, veroorzaakt door kleinere huishoudens en minder shopping trips.
  • Hard Discount groeit. A-brands dalen tot 58,5% value share, PL OM stabiliseert op 20,3% en PL HD groeit naar 21,1% volgens GfK.
  • Duidelijke correlatie tussen het consumenten vertrouwen en PL. In tijden van minder vertrouwen stijgen de PL’s.
  • Low end retail stabiliseert. In het Low end retailsegment is “Action” de belangrijkste, met name bij jongeren onder 30.
  • Online aankopen FMCG blijft nog steeds klein, maar is groeiende.
  • 12% van de bevolking heeft minstens 1x FMCG online gekocht in 2017. Dit betekent 1,3% in value share (vs US 1,5%, NL 2,6%, France 5,6%, South Korea 19,7%)
  • Een grote groep consumenten gebruikt zowel PL als A-Brands (41%).
  • A-brands lovers winkelen meer en spenderen meer.
  • 28,3 % van de Belgische HH winkelt over de grens.

Andere inzichten kunt u nalezen in de presentaties.

Documenten

Expert community Research, Data & ROI Research Data & ROI Research Panels