Auxipress onderzoekt hoe er in de media gesproken wordt over nieuwe technologieën

Survey
iStock-863972626.jpg

De media monitoringdienst Auxipress voerde in samenwerking met SoPRISM, specialist in social data mining, en onder leiding van Chief Data Officer bij Auxipress Grégory Piet een onderzoek uit over in welke mate er gepraat wordt in de traditionele media en Facebook over nieuwe technologieën en hoe de publieke opinie over die nieuwe technologieën denkt.  De field liep van januari 2016 tot december 2017.

Uit de studie blijkt dat de traditionele pers 3% van de totale beschikbare ruimte spendeert aan artikels over technologie. Ter vergelijking, artikels over veiligheid en justitie, sport en politiek zitten respectievelijk aan 11, 12 en 15%. Algemeen gezien steeg de aandacht van media in technologie tussen 2016 en 2017 met 8%. Wat betreft verhoogde aandacht tussen 2016 en 2017 moet technologie alleen maar ecologie (+12%) en onderwijs (10%) laten voorgaan.

Volgens de studie is er een discrepantie tussen de interesse van de pers en interesse van de publieke opinie in technologie. In de Belgische pers neemt technologie 3% van alle berichtgeving voor haar rekening, terwijl bijna één Belg op drie interesse vertoont voor technologie.Volgens een Facebook-analyse uitgevoerd door SoPRISM in december 2017 blijkt dat 2 miljoen Belgen geïnteresseerd zijn in technologie (tegenover 2,5 miljoen in 2016). 350.000 Belgen hebben volgens dezelfde analyse een interesse in nieuwe technologieën. De 25-44-jarigen zijn de leeftijdsgroep die het meest interesse heeft in nieuwe technologieën. Opmerkelijk is dat Generatie Z (geboren na 2000) minder interesse erin heeft dan de vorige generatie.  

Het meest gemediatiseerd onderwerp in technologie over een periode van 20 maanden (mei 2016 tot december 2017) is de digitalisering, gevolgd door alles wat met robots te maken heeft en batterijen (elektrische voertuigen, opslag van energie, enz). Artificial intelligence steeg het sterkst over 20 maanden (+300%), gevolgd door Internet of Things (+240%) en slimme mobiliteit (+200%).

Auxipress onderzocht ook welke spelers het meest zichtbaar zijn wanneer gesproken wordt over nieuwe technologieën in de media (pers + Facebook) en dit voor drie sectoren: telecom-, bank- en de automobielsector. In Telecom wint Proximus in de pers het pleit, gevolgd door Telenet en Orange. Op Facebook wint Telenet dan weer voor Proximus en Orange. Bij de banken bestaat de top drie in de pers uit KBC, BNP Paribas Fortis, ING; op Facebook ziet die er als volgt uit: BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius. In de automobielsector is Tesla het meest vertegenwoordigd in de pers als het over technologie gaat, gevolgd door Ford en Opel; op Facebook is dat Porsche, Mini, Maserati.

Ter info, de methodologie die werd gebruikt om deze studie uit te voeren is volgens Auxipress een primeur in België op het gebied van analyse van media en communicatie. Zij is gebaseerd op de theorie van de agenda setting die ondersteunt dat er een convergentie is tussen de belangen van de publieke opinie en onderwerpen waar media aandacht aan besteden.


Meer details vind je hier.

Marketing Technology Research, Data & ROI Social Media Technology