Expert Community Omnichannel & Sales: Hoe goed kent u uw consument echt?

Publication
iStock-468565390.jpg

Sinds 1 januari werkt UBA samen met SMA, waaruit de Expert Community “Omnichannel & Sales” (opvolger van de EC Shopper Marketing) is ontstaan. Op 22 maart 2018 vond de eerste sessie plaats. Wim Hamaekers, partner van Haystack, inspireerde ons over hoe we kunnen onderzoeken wat de shopper bezighoudt en hoe u zich in zijn leefwereld kan verplaatsen.

Uit een recent Brits onderzoek blijkt dat shoppers zwaar teleurgesteld zijn in het inlevingsvermogen van retailers.  Blijkbaar schort er toch wel iets met hoe retailers en fabrikanten hun klanten bedienen. De vraag is hoe men meer ‘consumer en shopper centric’ kan werken om de klant een ultieme ervaring te bezorgen.

 De volgende trends spelen een rol:

  •  We bevinden ons in het AI tijdperk, waarin onzichtbare technologie het consumentengedrag gaat beïnvloeden
  • De "phygital" consument wil een 360° hybride ervaring
  • Instant delivery 24/7 wordt steeds belangrijker: “ik wil het nu”
  • “Shopping time is showtime”: probeer van het shopping moment een beleving te maken die impact creëert en denk hierbij aan wat de beleving bijdraagt aan de verkoop.
  • “Ecology-sustainability-share en re-use”
  • “Demografische veranderingen”: nieuwe samengestelde gezinnen, meer singles, meer ouderen. Probeer ook voor deze consumenten relevant te zijn.
  • “Nieuwe definitie van luxe”
  • “Relevancy” is de new currency
  • “Shopper centricity” is key. Haal de spanningsvelden voor de consument weg door bv in te spelen op gemak en tijdsbesparing.

 We overschatten duidelijk de tijd die een consument aan ons merk besteedt:

  • Minder dan 1% van alle producten die in de winkel staan, belandt bij de consument thuis.
  • 79% herinnert zich niets van instore communicatie. Door de overload van communicatie filtert de shopper de boodschap weg.
  • 95% van alle communicatie en producten worden niet gezien op het winkelpunt.

Zorg daarom voor een fysieke en mentale aanwezigheid en die begint al voor de consument het winkelpunt binnenstapt . Aandacht is nog belangrijker dan emotie.

Als u aandacht wilt trekken, moet u natuurlijk opvallen in het winkelpunt. In zijn presentatie toont Wim aan de hand van voorbeelden hoe u dat kan doen. De voorbeelden zijn gebaseerd op onderzoek rond verschillende technologieën, zoals eye tracking, virtual reality & beacons.

“Keep it simple” & “less is more”

Hou de volgende punten is gedachten: visuals werken beter dan woorden, disrupt, herhaling werkt, zorg voor een intuïtieve shopper navigatie, werk op beleving, verleid en ga heel snel in dialoog met de retailer.

Expert Community Omnichannel & Sales 22/03/2018

Documenten

Expert community Omnichannel & Sales shopper