Drie vragen over on- en offline communicatie aan Yannick de Bièvre, Head of Marketing MediaMarkt-Saturn

Yannick-de-Bièvre.jpg

MediaMarkt won samen met partner Content Connections op de Berlijnse Native Advertising Awards goud voor ‘Best Use of Print Media’. Maar daar stopt het voor MediaMarkt niet. De afgelopen maanden investeerden ze sterk in een optimale mix van on- en offline communicatie. Wij stelden Yannick de Bièvre, Head of Marketing bij MediaMarkt-Saturn, drie vragen over dat ideale evenwicht.

Wat is de impact van offline communicatie in een digitale wereld?

“Bij MediaMarkt gebruiken we contentmarketing voornamelijk om te inspireren en om mensen kennis te laten maken met de wereld van technologie. En in dat uitgangspunt maken we weinig onderscheid tussen een on- en offline lezer omdat we merken dat ze steeds meer naar elkaar toegroeien. Voor ons blijft het prioriteit om de juiste informatie bij de juiste persoon te krijgen. We maken hiervoor gebruik van de voordelen van onze kanalen: binnen ons printmagazine Mediazine kan je op meer gedetailleerde informatie rekenen, terwijl we online eerder inzetten op scanbare, heldere content. Wat de impact van offline op online is, lijkt me een vreemd statement. Wij vinden dat je beter start vanuit de consument en daar per touchpoint kijkt welke content zich het best tot een bepaalde situatie leent.”

Hoe vullen de twee soorten communicatie elkaar aan?

“Bijzonder goed. Je hebt vandaag ook meer dan vroeger de mogelijkheid om content als iets crossmediaals te zien. Print, online, video en sociale media klikken als een puzzel in elkaar. En als die perfect past, weet je dat je op de goede weg bent. Het grote voordeel van online is dat er meer communicatie langs beide kanten loopt: je lezer of kijker kan eenvoudiger reageren, input geven en de artikels zelfs delen. Met andere woorden: je hebt online meer voelsprieten dan offline, maar je kan die feedback wel crossmediaal toepassen. Als we online aanvoelen dat er nood is aan meer informatie over pakweg virtual reality, dan passen we dat ook toe binnen onze printcommunicatie. Online versus offline is geen of/of-verhaal: de combinatie van beide verrijkt je communicatiemix.”

Wat is het verschil in investering?

“Bij MediaMarkt werken we nauw samen met Content Connections, een partner die zowel onze online als offline content marketing verzorgt. De budgetten liggen inderdaad anders, zeker wanneer je de drukkosten voor print met de productiekost van video bekijkt. Maar binnen ons team focussen we ons sterk op het totaalpakket, daarom dat we met een algemeen budget voor zowel on- als offline communicatie werken. We streven die perfecte puzzel na en bekijken onze aanpak steeds zo holistisch mogelijk.”

Dat online en offline elkaar zouden beconcurreren, is een fabel. Het is een verademing om als marketeer met al die verschillende tools te werken – zeker als ze elkaar zo versterken. Alles wordt meetbaar, kan sneller en als team kan je de noden van je publiek veel sneller aanvoelen. Door ons toe te leggen op dat geheel, zitten we in een continu leerproces. En zo hoort dat bij online te gaan: it never ends.

Content Marketing_ 3 questions