Wat is Hype Cycle?

Een Hype Cycle is een model, ontwikkeld door het marktonderzoeksbureau Gartner, dat de cyclus beschrijft hoe nieuwe technologieën in de markt evolueren.
De Gartner Hype Cycle onderscheidt 5 verschillende fasen:
- Technology trigger: een nieuwe technologie trekt aandacht en media-belangstelling; er zijn vaak nog geen commerciële producten en de levensvatbaarheid is nog niet bewezen.
- Peak of inflated expectations: er komt veel interesse voor de nieuwe technologie en er ontstaat zelfs een overdreven hype.
- Trough of disillusionment: de hoge verwachtingen worden niet waargemaakt en de interesse in de nieuwe technologie neemt terug af
- Slope of enlightenment: tweede en derde generatieproducten zijn verlost van de kinderziekten en leveren betere resultaten; de markt reageert terug positief.
- Plateau of productivity: brede adoptie van de technologie door de markt en er worden verschillende toepassingen ontwikkeld; de investeringen renderen.
Een aantal wetenschappers bekritiseren dit model en betwijfelen of dit inderdaad een algemeen en terugkerend patroon is.