Jurylid Petra De Roos (LDV United) geeft tips om met je case een Effie Award te winnen

News
Effie-2017-groepsfoto-V2.jpg

Wie kan de inzenders van een Effie-case beter tips geven dan zij die de cases uiteindelijk zullen beoordelen? Het is alsof de boswachter de stroper vertelt waar hij het best zijn geluk kan beproeven...

Omdat Effie ervan overtuigd is dat betere cases ook ons vak beter maken, helpen zij jullie echter graag. De tips van jurylid Petra De Roos, Managing Director van LDV United.

Welk advies geeft u marketeers die een case willen insturen?

Het is een ongelofelijk cliché, maar begin er op tijd aan. Idealiter zelfs voor de campagne gestart is. If you think like you’re preparing for an Effie, chances are bigger you’ll end up with one.

De duidelijke bepaling van de commerciële & communicatie-objectieven en de beoordeling van het werk in functie hiervan, is een manier van werken die je je automatisch eigen maakt als bureau dat al een aantal Effie Awards op zijn palmares heeft. Dat maakt de dialoog met de klant ook anders, want het maakt bureaus (nog) meer bezig met de business van hun klanten en het effect dat ze erop kunnen hebben.

Welk advies geeft u bureaus die een case willen indienen?

Leg je ambitie meteen op tafel bij je bureau. Dat helpt om er tijdig aan te beginnen.

Tips voor het schrijven van de case?

Schrijf eerst de summary & dan de case. Als je eruit komt in de essentie, dan loop je minder snel in de val om er dingen bij te sleuren die er niet toe doen. Kill your darlings. Je zal wel moeten. Je dossier mag maar 10 pagina’s tellen.

Daarnaast is het een team effort. Stel een core team van klant & bureau samen die de case ‘maken’ & schakel dan een aantal ‘advocaten van de duivel’ in. Collega’s die liefst niet te dicht bij de case staan, maar die wel durven je case onderuithalen om de zwakke plekken bloot te leggen. Bereid zijn om de gaten in je case te zien, zal ze vele malen straffer maken.

Hoe belangrijk is de look ’n feel van de case?

Uiteraard is een mooie look & feel niet onbelangrijk. De juryleden zijn ook maar mensen. Een echte topcase zal er altijd wel bovenuit steken, maar een goed geschreven en mooi opgebouwd verhaal steekt er gemakkelijker bovenuit.

Welk detail kan het verschil maken?

Inschrijven & eraan beginnen. Als je een case indient heb je aanzienlijk meer kans om te winnen dan als je niet indient...

Benieuwd naar hoe de winnaars van de afgelopen jaren het verschil maakten? Bekijk de cases

  • Effie Awards Ceremony 2018: 27 september – save the date!
Research, Data & ROI Effie ROI Opinion