Modern merk zoekt nieuwe marketeer, volgens Veerle De Vos

News
Veerle De Vos.jpg

In het talent boost camp dat de UBA voor het derde jaar op rij organiseert, leer je de complexiteit van de rol van de marketeer te integreren.

De rol van de marketeer ligt op de schop. Toch in zijn traditionele vorm. Als je kijkt naar de job advertenties vandaag dan zijn bedrijven volop op zoek naar conversation managers, data analysten, directors of content, experience architecten, segment managers,….

De markt verandert omdat de behoeften van de consumenten veranderen en dus ook het organigram van bedrijven en de rol van de marketeer. Waar de marketing rol vroeger eenduidig was, is ze nu heel gevarieerd en complex geworden.

12 rollen, 12 talenten

Leiderschapscoach Veerle De Vos heeft de persoonlijkheidstypes van de psychoanalist Carl Gustav Jung als basis genomen en die types vertaald naar de twaalf nieuwe rollen en talenten van de marketeer.

Op de ik/wij as en de IQ/EQ as ontdek je zo de 12 talenten die je vandaag als marketeer moet ontwikkelen om een sterk merk te bouwen.

Mijn missie: Van ik naar wij

In het UBA Talent Boost Camp exploreren we bijvoorbeeld de rol van de do-gooder, de weldoener. Merken als IKEA werken niet alleen voor zichzelf, maar veel meer voor de klant en zelfs voor de samenleving. Ze bouwen mee aan een mooiere, schonere en warmere wereld. Dat zie je ook bij Elon Musk: die wil ons redden van de ondergang.’ Mensen haken in op je missie en je meerwaarde. Niet op je financiële drijfveer en als marketeer ontdek je daarom tijdens het talent boost camp je maatschappelijke missie en leer je ook om te innoveren vanuit je ‘why’.

Emotie mag weer

 ‘Bij sterke merken zie je ook de verschuiving van IQ naar EQ: emotie mag weer. Kijk naar de Music for Life campagne van Studio Brussel. Of naar het accent op zelfvertrouwen bij Dove: een merk dat vooral wil dat vrouwen zichzelf goed voelen in hun vel.’ Een moderne marketeer durft emotie toe te laten en weet dat je zo mensen kan raken en aansporen tot gedragsverandering. Tijdens het boost camp leer je hoe je een straf verhaal vertelt dat kwetsbaar is en ook krachtig.

‘Leve de Gewonigheid’

‘Het World Economic Forum maakte een top 10 van de meest gevraagde talenten: creativiteit staat in de top 3. Op het UBA Boost Camp bespreken we ook de rol van de trendspotter. Die hele trendfilosofie is heel erg in. Nu we niet meer in God geloven en niet meer in banken of overheden, zijn we heel sceptisch geworden. We gaan meer vertrouwen op neutralere bronnen die ons vertellen hoe we ons leven het best leiden. Het mag ook allemaal wat minder perfectionistisch: voor jongeren is gewoon al goed genoeg. Drink gerust Carapils en eet gerust eens een pizza van Dr. Oetker. De gewonigheid waar psychiater Dirk De Wachter ook voor pleit.’

Meer weten: UBA Talent Boost Camp 2018

Zin gekregen om te groeien in je rol als marketeer? Heb je de ambitie om een sterk en modern merk te bouwen Schrijf je dan nu in.

De coach, Veerle De Vos (44), verdiende haar sporen bij bureaus als Saatch & Saatchi, Duval Guilllaume en mortierbrigade. Haar workshops zijn heel populair omdat Veerle een unieke mix van marketing, communicatie en coaching verwerkt in haar aanpak. Een aanrader.

Skills Opinion Academy Workshop