De geheimen van een succesvolle reclamefilmproductie, volgens Ruben Goots

News
Ruben Goots.jpg

Wie al eens op een filmset heeft gestaan, kan het beamen: voor een buitenstaander lijkt een filmset op een chaotisch mierennest. Maar niets is wat het lijkt. De organisatie van een filmproductie vergt een goed geoliede machine waarin iedere medewerker een heel precieze en afgelijnde taak heeft en een planning minutieus ingevuld wordt.

Een filmproductie is immers een dure aangelegenheid waar bijzonder veel parameters en medewerkers bij betrokken zijn. Een goede voorbereiding is dus (soms letterlijk) goud waard. Als opdrachtgever van de productie van een reclamefilm ben je dus maar beter op de hoogte van het reilen en zeilen van een filmproductie.

Ruben Goots, Executive Producer van HAMLET, is al jaren een ervaren rot in het vak en heeft reclamefilms geproduceerd in opdracht van agentschappen en adverteerders wereldwijd. De afgelopen 15 jaar heeft hij een indrukwekkend palmares van nationale en internationale awards binnengehaald en jonge Belgische regietalenten laten doorgroeien tot de wereldtop. Aan de UBA Academy geeft hij ieder jaar een Master Class ‘Commercial Film Production’ over de ins en outs, maar wij stelden hem nu al een paar essentiële vragen over zijn vak:

Wat onderscheidt een goede filmproductie?

Een film moet een emotie opwekken, de kijker vasthouden. Dat kan je alleen maar bereiken door een verhaal te vertellen dat origineel en verrassend is en waarin het merk of product op een natuurlijke manier in beeld wordt gebracht.

Als het zo eenvoudig is, waarom slagen we er niet in om betere reclamefilms te maken?

Omdat het maken van een film een creatief proces is. Van zodra te veel mensen hun zeg doen, heeft dit gevolgen voor de creativiteit en dus het eindresultaat. Iedereen heeft gelijk en niemand heeft ongelijk. Maar als je origineel wil zijn, dan moet je risico’s durven nemen en een zekere angst aan de kant kunnen schuiven. Als meerdere mensen over alle aspecten van een film moeten beslissen, wordt het resultaat al snel een flauw compromis.

Wat is het ideale formaat van een reclamefilm?

Een ideaal formaat bestaat niet, maar hoe je het draait of keert: 30 seconden blijft een lengte waarin je een verhaal verteld krijgt en tegelijkertijd de aandacht van een kijker kan vasthouden. Of de film nu wordt vertoond op televisie, internet of welk ander platform dan ook. Korter ligt de focus misschien wel op het product, maar verlies je de aandacht van de kijker omdat je geen verhaal kan vertellen en dus geen emotie kan opwekken. Is je film langer dan is het moeilijker om de aandacht van de kijker bij te houden voor een film die eigenlijk een commercieel product of dienst wilt verkopen.

Vandaag wordt er vaak gesproken over branded content. Wat is dit?

Branded Content is een trendy woord voor reclamefilm of een film-in-opdracht-van-een-adverteerder. Niet meer, niet minder. Dus eigenlijk is dit gewoon hetzelfde maar dan met een hippere naam. Wij brengen verhalen tot leven door middel van bewegende beelden en als productiehuis doen we dit vandaag in alle formaten voor alle mogelijke media.

Meer weten: Wat is essentieel bij de productie van mijn reclamefilm?

Ruben Goots geeft op woensdag 27 juni om 14u00 een UBA Master Class ‘Commercial Film Production’ waarin alle aspecten van een reclameproductie worden belicht. Alles wat je ooit al wilde weten over de productie van een reclamefilm, maar nooit durfde te vragen.

Paid Media Skills Television & other screen Academy