De evolutie van (digital) Out-Of-Home in België

Insights
OOH-UBA.jpg

Adverteerders, bureaus en spelers uit de sector discussieerde over de toekomst van (digital) Out-Of-Home, tijdens een debat georganiseerd door Outsight en Media Marketing. De ideale gelegenheid om even stil te staan bij de toekomst van dit medium.

Een onmisbare aanvulling

Out-Of-Home blijft een aanvullend en essentieel medium om een publiek te bereiken dat nu grotendeels gericht is op mobiele schermen, vooral jonge mensen dus.

De reclamedragers worden langs drukbezochte locaties en aan invalswegen geplaatst. Men moet dus zo veel mogelijk voordeel trachten te halen uit hun zichtbaarheid.

Eenvoudig en creatief

Tussen vaak krappe timings en het gebrek aan coördinatie tussen de adverteerders, agentschappen, regies en media wijzen de sprekers tijdens het debat op het gebrek aan creativiteit in vele OOH-campagnes. De focus ligt meer op efficiëntie en is resultaatgericht.

Hoewel storytelling een techniek is die reclamemakers graag hanteren, hemelen OOH-specialisten campagnes op die tegelijk eenvoud én creativiteit uitstralen om de boodschap kracht bij te zetten.

Digitale schermen om nog flexibeler te zijn

In België vindt u nog vooral papieren affiches, maar toch hebben ClearChannel en JC Decaux digitale affichage hoog op hun agenda staan.

Digitale affichage moet het bovenal mogelijk maken om flexibel en contextafhankelijk te werken. Met nieuwe technologieën kan men gericht adverteren, afhankelijk van locatie, omgeving, tijdstip, enzovoort.

De animaties in de OOH-affichage moeten beperkt blijven. Adverteerders geven de voorkeur aan een krachtige en eenvoudige boodschap in een bewegend kader. OOH-schermen mogen geen schermen zijn zoals de anderen en moeten toch hun specifieke kenmerken behouden.

Nieuw economisch model

Digitale affichage is een gamechanger. Terwijl traditionele OOH-campagnes gebaseerd zijn op een bewezen economisch Reach-model, zou digitale affichage kunnen uitgaan van een Target-model. Dan rest ons nog één ding: een adequaat meetsysteem bepalen.

Insight Paid Media Strategy & Branding