Interview met Alex Thoré en Wendy Van den Broeck, 2 nieuwe juryleden van de Effie Awards

News Insights
alex-thore-wendy-van-den-broeck.jpg

Zoals elk jaar telt de prestigieuze jury van de Effie Awards enkele nieuwkomers. Dit keer stellen we er u twee onder hen voor. We vroegen Alex Thoré (Proximus) en Wendy Van den Broeck (VUB en imec-smit) naar hun belangrijkste inspiratiebronnen.

  • Alex Thoré, Director CRM, Branding & Communication bij Proximus (tot eind juni)

Wat is voor u het beste marketingboek?

‘From good to great’.  Hoewel oorspronkelijk uit 2001, zijn vele principes uit dit boek nog steeds relevant... zelfs in de huidige digitaal accelererende wereld.  Het concept van “servent leadership” dat essentieel is in een digitale “agile” manier van werken stond er reeds in. De juiste verantwoordelijkheden mandateren in “agile” teams werden ook beschreven en dit samen met de juiste keuzes te maken in verband met technologie. Het aanwerven van de juiste mensen spoort dan weer volledig met de juiste invulling van nieuwe rollen in een digitale marketingstructuur: de digital journey manager, de digital content manager en de digital performance manager.  Kortom de marketingmanagementprincipes in “from good to gold” lijken tijdloos tot op heden…

Wat is voor u de beste marketing informatiebron?

Mijn grootste bron van inspiratie is samenwerken en ideeën uitwisselen met mensen, collega’s en vakgenoten in de markt.  Veel meer dan uit één of andere vorming, haal ik inspiratie en rijkdom uit een tafelgesprek met collega marketeers uit andere bedrijven. Vaak hebben die collegas puzzelstukjes die ik ontbreek en omgekeerd.  Dat het aan tafel mag gebeuren, betekent dan waarschijnlijk dat ik een goede Belg ben zeker?

Wat is uw professioneel motto?

De combinatie van “great leaders don’t think, they dream” en “a vision without a plan is just a dream”... dat past perfect bij mijn handelen als resultaatgerichte ondernemer.   Nota voor ieder die me kent: laat me AUB weten indien je me hier niet in herkent. In dat geval heb ik een gigantisch probleem met mijn zelfbeeld.  Ik hoop dan wel dat ik mijn gevoel voor humor overhoud…

  • Wendy Van den Broeck, Assistant Professor aan de VUB en Senior Researcher imec-smit

Wat is voor u het beste marketingboek?

Het beste marketingboek vind ik moeilijk te bepalen en bestaat waarschijnlijk ook niet, maar een marketingboek dat ik met veel interesse en plezier gelezen heb is het boek ‘Advertising Transformed - The new rules for the digital age’, geschreven door mijn collega–docent en marketeer Fons Van Dyck. Digitalisering heeft ook in de advertising sector voor heel wat disrupties gezorgd, zowel vanuit het perspectief van de adverteerder als vanuit het perspectief van de gebruiker. Fons geeft hierin een goed overzicht van deze veranderingen met enkele praktische handvaten voor marketeers over hoe hiermee om te gaan en illustreert deze aan de hand van winnende Effie-cases.

Wat is voor u de beste marketinginformatiebron?

Helaas bestaat er niet één compleet orakel dat alle informatie biedt. Ik probeer een goede mix te vinden tussen wetenschappelijke werken en meer toegepaste bronnen en studies. In de laatste categorie biedt IAB Europe zeker enkele interessante studies en inzichten die ik dan ook regelmatig raadpleeg.

Wat is uw professioneel motto?

Als wetenschapper tracht ik mij nooit te laten meevoeren door hypes, maar deze altijd kritisch te benaderen. Bij elke nieuwe hype zijn de eerste twee vragen die ik mij stel: ‘so what?’ en ‘hoe nieuw is dit eigenlijk echt?’. Heel veel innovaties zijn immers niet zo vernieuwend als eerst aangekondigd of verwacht.

 

Al zin om het verdict van de jury te kennen? Nog even wachten tot de 27 september. Dan vindt de Effie Awards Ceremony 2018  plaats – save the date!

Research, Data & ROI Data & ROI Effie