Drie vragen aan Sylvie Vandevelde, Belgian Mobile ID

Sylvie-vandevelde.jpg

Sylvie Vandevelde, Head of Marketing and Communication bij Belgian Mobile ID, vertelt over het authenticatiesysteem itsme® en de veranderingen voor de consument.

Waarom moest er een oplossing voor online identificatie komen, en waaruit bestaat die?

Of het nu voor onszelf is of voor het werk, als consument gebruiken we onze smartphone, computer, tablet, smart-tv enz. om steeds meer online te doen. Hoewel we ze voor allerlei zaken – consumptie, verzekeringen, bankverrichtingen, administratie, entertainment, e-commerce enz. – gebruiken, rijst telkens dezelfde vraag: hoe weet ik zeker dat de persoon die inlogt daadwerkelijk is wie hij of zij beweert te zijn? Die zekerheid hebt u nodig zodra iemand een product of dienst bestelt, een officieel document aanvraagt, een medisch dossier wil inkijken of een boeking wil wijzigen. En dus ontstond het idee voor een digitale tegenhanger van de identiteitskaart. In ons dagelijkse leven – bijvoorbeeld bij een veiligheidscontrole op de luchthaven – blijven we onze identiteitskaart tonen. Voor onze online activiteiten werd itsme® ontwikkeld als een gebruiksvriendelijke, veilige digitale identificatieoplossing die erkend wordt door de Belgische overheid. Zowel online als in het dagelijkse leven is onze identiteit de basis voor elke vertrouwensrelatie in de constante interacties tussen individuen, organisaties en overheidsinstanties.

Hoe veranderen nieuwe identificatieoplossingen zoals itsme de ervaring voor zowel de gebruiker als de adverteerder?

In het verleden namen we nu eens onze toevlucht tot kaartlezers, dan weer tot een gebruikersnaam gekoppeld aan een wachtwoord – en dat voor elke website. Dat wachtwoord moest overigens ijzersterk zijn om het hackers te bemoeilijken. Alles bij elkaar moesten er zoveel stappen doorlopen worden dat nogal wat gebruikers al tijdens de registratieprocedure weer afhaakten: je als nieuwe klant inschrijven, je bestelling bevestigen, je betaalwijze bevestigen enz. Dankzij itsme is dat verleden tijd: de gebruiker beschikt over een veilige, gebruiksvriendelijke oplossing die hem de controle geeft over zijn gegevens.
Onze applicatie is uniek, want ze combineert uw smartphone, uw simkaart en uw persoonlijke 5-cijferige itsme-code. Wilt u op een website inloggen? Dan klikt u gewoon even op het logo van Itsme® op de homepage. Nadat u de app Itsme op uw smartphone hebt gestart en de verbinding hebt gevalideerd, hoeft u enkel nog uw code in te geven. Op die manier kunt u heel eenvoudig en in geen tijd, maar vooral ook superveilig, inloggen. Want zodra één van de drie elementen ontbreekt, wordt het u onmogelijk gemaakt in te loggen met itsme®.

Het resultaat is dat iedereen erbij wint. De gebruiker kan makkelijker en comfortabeler inloggen, en bovendien weet hij telkens exact welke gegevens hij deelt. Wil je een fiets huren of je medisch dossier inkijken? Dat zijn twee bewerkingen waarvoor je niet dezelfde gegevens moet vrijgeven. Maar ook privé- en overheidsbedrijven halen er een enorm voordeel uit: zij kunnen een snellere en veiligere procedure in gebruik nemen die 100% zekerheid biedt met betrekking tot de identiteit van de ingelogde gebruiker. Het gevolg? Opvallend minder gebruikers die de registratieprocedure vroegtijdig verlaten. Itsme verenigt veiligheid en gebruiksgemak in één en dezelfde app. Kenmerken die ervoor zorgden dat de app intussen ook officieel erkend wordt door de Belgische overheid.

Is deze technologie makkelijk in gebruik te nemen?

Elke onderneming, organisatie of instelling heeft zijn bijzonderheden, zowel inzake structuur als inzake middelen. Itsme® maakt gebruik van OpenID Connect, een standaardauthenticatieprotocol waarvoor heel wat van onze partners de vereiste expertise al in huis hebben. In dat geval is de technologie al na enkele weken gebruiksklaar. Andere ondernemingen doen liever een beroep op een integrator of rechtstreeks op de leverancier van het beheerplatform. In elk geval houden de teams van Itsme zich klaar om je met raad en daad bij te staan. We hebben trouwens al een website gebouwd om onze nieuwe partners te begeleiden in hun implementatiefase.

Marketing Technology Strategy & Branding 3 questions