Digitale transformatie is bedrijfstransformatie, zegt Wim Weetjens

News
Wim Weetjens.jpg

 “Digitale transformatie is bedrijfstransformatie”, vertelt Wim weetjens aan de deelnemers van de UBA Master Class…

Recent las ik in de krant: “Alle sectoren zullen geïmpacteerd worden door de digitale revolutie. De keuze is: omarmen of defensief reageren. In het laatste geval verlies je vroeg of laat.” Een uitspraak van Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda die aan het denken zet.

De laatste tijd word je als ondernemer of CXO permanent geconfronteerd met “digitale” uitdagingen.

Wat doen je concurrenten? En hoe kan je die dreigende signalen in jouw voordeel ombuigen? Een bekend voorbeeld hiervan zijn uitspraken als: "Boycot de zelfscankassa´s, ze zijn de dood voor het kassapersoneel!" Daar tegenover staat Amazon Go, waarbij je in de winkel helemaal geen kassa-ervaring meer hebt, en waarbij de som van alles wat je uit de rekken neemt automatisch van je rekening gaat.

Het grote verschil tussen beide gevallen is dat Amazon niet vertrekt vanuit een technologisch- of rationaliseringsproces, maar vanuit een strategische oefening en daarbij alle gevestigde principes van retail in vraag durft te stellen. Enkel op die manier bouw je een potentieel revolutionair model dat kan standhouden, met nieuwe technologieën als middel, en niet als doel.

Digitale transformaties gebeuren wellicht ook in jouw sector.

En in de plaats van ze te ondergaan, kan je beter zélf actie ondernemen om meer klantgericht, efficiënt en innovatief te zijn. Daartoe moet je wel inzicht hebben in de krachten die je sector beïnvloeden en de rol van diverse technologieën hierin, maar bovenal: een sterk strategisch plan.

Een goede raad: vertrek bij het opstellen daarvan niet vanuit bedreigingen die door de digitalisering op je af lijken te komen, maar vanuit de opportuniteiten die kunnen ontstaan door je business model ‘au fond’ in vraag te stellen, en daarbij te vertrekken vanuit customer centricity en het maximaliseren van de toegevoegde waarde voor uw klanten. Net zoals Amazon Go.

Digitale transformatie gaat voor strategie

Digitale transformatie gaat dus niet in de eerste plaats om technologie maar om visie, marktkennis, aanpassingsvermogen en vooral strategie. Zelfs waar de technologie aan bod komt gaat het meer over nieuwe mogelijkheden dan over de technologie zelf.

Voor een juiste aanpak raad ik graag een BOCK-analyse aan:

1. Business Model:

Een reality check: is uw business model duurzaam en blijft het overeind in een snel veranderend landschap? Hierbij helpen een diepgaande concurrentieanalyse en een vergelijkende SWOT-analyse voor de situatie “as is” en “to be”.

2. Operationele processen:

Kunnen (digitale) technologieën of software uw processen helpen verbeteren?

3. Communicatie en samenwerking:

Hoe zit het met uw interne (samen-)werking en communicatie? Kan u beroep doen op nieuwe communicatiemiddelen om interacties te vergemakkelijken of vereenvoudigen?

4. Klanten ervaring

Klanten zijn, naast concurrenten, de belangrijkste drijfveer voor digitale transformatie. Wat verwachten je klanten? Voldoet je merkbelofte aan de noden anno 2018? Of -beter nog- leg je de permanente pro-actieve ambitie aan de dag om je klanten optimaal te bedienen en waar mogelijk te blijven verrassen, ook in de toekomst?

Samengevat: digitale transformatie is bedrijfstransformatie. En een reality check. Laat u niet afschrikken maar net inspireren door nieuwe technologieën en digitale bouwstenen. Omarm nieuwe technologieën door de opportuniteiten ervan in te zien en op basis daarvan uw strategisch plan opnieuw aan te pakken. Zie de technologieën als een middel, een katalysator, en niet als doel. Doel is en blijft een doordacht strategisch plan dat future-proof is om uw concurrentiepositie te versterken. Succes!

Wim Weetjens, spreker UBA Academy
Senior Expert Digital Media & Marketing - Partner at Business Markers

Master Class Corporate & HR Marketing Technology Strategy & Branding Digital Academy